O efektach zakazu handlu w niedziele

Od wejścia w życie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta minęło już kilka miesięcy. Czy jest to wystarczający czas, aby obiektywnie stwierdzić, czy zmieniła ona preferencje zakupowe Polaków? Jak wielkie marki poradziły sobie z dniami zamkniętymi dla sprzedaży? Jaki wpływ ustawa miała na krajowy rynek handlu? A w efekcie, w jaki sposób odbiła się na polskim e-commerce?

Ustawa o zakazie handlu w niedzielę obowiązuje od 1 marca 2018 roku. Zgodnie z jej zapisem, w 2018 roku sklepy mogą być otwarte dla swoich klientów w pierwszą oraz ostatnią niedzielę każdego miesiąca, a także w kilka dni przedświątecznych. W 2019 roku ograniczona dla sprzedaży zostanie także pierwsza niedziela miesiąca, a w 2020 roku, konsumenci będą mogli dokonać niedzielnych zakupów jedynie siedem razy. Przed urzeczywistnieniem nowych wymogów wiele sieci handlowych obawiało się ich wpływu na wysokość obrotów. Według Polskiej Izby Handlu wprowadzony zakaz niedzielnej sprzedaży nie ma jednak wpływu na obroty sieci handlowych. Prezes Polskiej Izby Handlu, w sierpniowej rozmowie z Polską Agencją Prasową, jednoznacznie stwierdził, że dochody sieci handlowych w ostatnich miesiącach nie zmalały. Obniżyły się jedynie wyniki centrów handlowych. Zaznaczył także, że markety doszły do perfekcji w przypominaniu klientom o sprzedażowych i niehandlowych niedzielach. Jak powiada znane polskie przysłowie, potrzeba jest bowiem matką wynalazków.

Dedykowane kampanie dla kupujących w piątek i sobotę 

Działania marketingowe znanych marek skutecznie zachęcają konsumentów do dokonywania zakupów w innych dniach tygodnia. Do najbardziej popularnych rozwiązań zaliczyć należy przede wszystkim wydłużenie przez niektóre marki godzin otwarcia w piątki i soboty. W takim wypadku klient może dokonać zakupów nawet w sobotę kilka minut przed godziną 23:00. W dwa dni poprzedzające zamkniętą niedzielę sklepy pamiętają również o dodatkowej obsłudze, dzięki której możliwa jest sprawna sprzedaż nawet przy bardzo natężonym ruchu w sklepie. Niektóre marki stworzyły nawet kampanie reklamowe dedykowane pod ograniczone dla handlu niedziele. Za pośrednictwem reklam radiowych czy telewizyjnych, a także komunikatów w social media, dowiemy się, że kupując w piątek lub sobotę skorzystamy w dodatkowych upustów cenowych.

https://www.youtube.com/watch?v=e0ivBLduc2Y

https://www.youtube.com/watch?v=LL3g93hJwHU

Nowe możliwości sprzedażowe dla małych sklepów 

Zakaz sprzedaży w niedziele to również dodatkowa możliwość handlowa dla punktów usługowych i małych sklepów, w których za ladą stoi właściciel. Z corocznej analizy kondycji polskiego sektora detalicznego, przeprowadzanej przez Haitong Bank, wynika, że mogą one w tym roku ugryźć kawałek tortu wielkim supermarketom. Potwierdzają to również dane Polskiej Izby Handlu, która podała, że w sierpniu 2018 roku całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych, czyli mających powierzchnię nieprzekraczającą 300 mkw., była aż o 5 proc. wyższa niż w sierpniu 2017 roku. Do tego wyniku przyczyniły się w głównej mierze tegoroczne sierpniowe upały, ale także ustawa o zakazie handlu w niedziele. Klienci w takich sklepach poszukują bowiem produktów wygodnych i prostych w użyciu, których nie muszą szukać na półkach wielkich sklepów. W konsekwencji średnia wartość koszyka w małoformatowych sklepach w sierpniu bieżącego roku była aż o 7,2 proc. wyższa, niż w analogicznym czasie rok wcześniej.

Czas hossy dla polskiego e-commerce

Dodatkowe możliwości sprzedażowe pojawiły się także (a może przede wszystkim) dla e-commerce. Według analizy Haitong Bank, w tym roku ustawa o ograniczeniu sprzedaży w niedziele wesprze rozwój polskiego handlu w sieci o około 0,5 proc., w 2019 roku przyczyni się do wzrostu tego sektora o 0,9 proc., natomiast w 2020 roku nawet o 1,2 proc. Przypuszczenia te potwierdza coroczny raport „E-commerce w Polsce” przeprowadzany przez międzynarodową firmę badawczo-technologiczną Gemius. Spośród 1500 badanych aż 20 proc. zadeklarowało, że po wprowadzeniu ustawy o zakazie handlu w niedziele będzie dokonywać częstszych zakupów w sieci. Jako największe zalety zakupów online ankietowani wskazali wygodę, szybkość, większą dostępność produktów oraz możliwość robienia zamówień o każdej porze. Komfort, jaki konsumentom oferują zakupy w sieci, sprawia, że wartość rynku e-commerce w Polsce stale rośnie. Z początkiem tego roku wynosiła ona około 40 mld złotych, ale według prognoz już z zakończeniem 2018 roku może nawet przekroczyć kwotę 50 mld złotych, co wskazałoby na 23-procentowy wzrost. Marki, rozumiejąc, że e-commerce jest doskonałym sposobem na zamknięcie niedzielnej luki handlowej, inwestują w najnowsze rozwiązania systemów sprzedażowych.

https://www.youtube.com/watch?v=G7Xx_Jdfvq4

Omnichannel, czyli strategia wielokanałowej sprzedaży i zagwarantowanie klientowi spójnych doświadczeń zarówno podczas zakupów w salonach stacjonarnych, jak i online, jest już standardem. Nowoczesne systemy e-commerce pozwalają na sprawne zarządzanie z jednego miejsca całą sprzedażą marki. Umożliwiają także budowanie stałej komunikacji z klientem. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej możliwe jest bowiem wysyłanie marketingowych push notyfikacji. Beacony umieszczone w salonach stacjonarnych marki, w połączeniu z aplikacją mobilną zainstalowaną w telefonie klienta, to natomiast doskonała możliwość do geolokalizacji i jeszcze większej personalizacji oferty.

geolokalizacja

Niehandlowe niedziele to również mobilizacja do tworzenia przez marki kreatywnych kampanii promocyjnych, z których klient może skorzystać dokonując zakupów w sklepie internetowym. Zaoferowanie darmowej dostawy lub dodatkowy upust cenowy na niedzielne zamówienia skutecznie przyciągają klientów do sklepu online i przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży pochodzącej z tego kanału. Wdrożenie systemu sprzedaży online, który pozwoli na realizację strategii omnichannel, może wydawać się z pozoru proste. Mnogość procesów biznesowych, które muszą zostać ze sobą w pełni zintegrowane, sprawiają jednak, że decydując się na implementację wielokanałowej sprzedaży warto nawiązać współpracę z dostawcą oprogramowania, który ma sporą wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.

Tyle samo, ilu zwolenników, tylu przeciwników wprowadzonych przepisów. Jak pokazują najnowsze badania, ustawa o zakazie handlu w niedziele nie przyczyniła się jednak do znacznego obniżenia obrotów sieci handlowych, umożliwiła za to szybszy rozwój niektórych sektorów handlu. Pozostaje jeszcze jedno pytanie: co robią klienci w niedzielę, jeśli nie spędzają czasu na dokonywaniu zakupów? Według Havas Media Group – Intelligence Team wiele zależy od temperatury. Jeśli za oknem pada deszcz, niedzielę najczęściej spędzamy, niestety, przed ekranem telewizora. Jeśli jednak tylko pogoda nam sprzyja, chętnie spędzamy czas na świeżym powietrzu, w towarzystwie rodziny i przyjaciół, a to bez wątpienia bardzo pozytywny efekt wprowadzonej ustawy.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą i-systems, która tworzy dedykowane oprogramowanie e-commerce dla handlu i dystrybucji. Zajmuje się całościowo projektami, włączając rozwiązania omnichannel retailing, cloud hosting czy systemy B2B.

 Źródła:

https://blog.i-systems.pl/start-e-commercowych-bolidow-juz-marcu/

https://www.i-systems.pl/omnichannel-retailing

http://www.pap.pl/aktualnosci/news,1531352,polska-izba-handlu-wolne-od-handlu-niedziele-nie-spowodowaly-spadkow-obrotow-sieci-handlowych.html

https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/niedziele-bez-handlu-kto-zarabia-na-zakazie/recbey2

https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/zakaz-handlu-w-niedziele-jakie-beda-zmiany/qb1ve45

http://www.pih.org.pl/index.php/1850-cmr-trendy-sprzedazy-w-sklepach-maloformatowych-w-sierpniu-2018-r

https://interaktywnie.com/biznes/newsy/e-commerce/na-zakazanych-niedzielach-najbardziej-zyskuja-punkty-uslugowe-sklepy-internetowe-oraz-dyskonty-257769

http://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/sprzedaz-w-sklepach-maloformatowych-rosnie-klienci-szukaja-produktow-convenience,73550.html

https://www.forbes.pl/gospodarka/polacy-i-zakaz-handlu-w-niedziele/gzg8s7e

https://www.gemius.pl/e-commerce-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html

Data publikacji: 5.10.2018
Przeczytaj również

Handel:
E-commerce B2B – nowe horyzonty dla tradycyjnego handlu hurtowego

W ostatnich latach rynek e-commerce B2B (business-to-business) zyskuje na znaczeniu, a tempo… więcej »

Handel:
Najważniejsze funkcje dla sklepu internetowego z branży fashion

Według danych Business Of Fashion do 2027 globalny rynek… więcej »

Handel:
Fashion Business Congress: E-commerce w modzie - materiały z kongresu

Dziękujemy serdecznie za udział w 13. edycji Fashion Business Congress: E-commerce w modzie. W tym miejscu możesz pobrać prezentacje… więcej »