Pasja dobrze wykształcona

fot. Natalia Słowik

Projektowanie stało się bardzo modne. Polska moda przeżywa bowiem absolutny boom – w całym kraju odbywają się imprezy, targi, konkursy dla projektantów. Trwają telewizyjne talent shows, a dzięki portalom społecznościowym nowe firmy odzieżowe zdobywają popularność w ciągu kilku dni.

Projekty polskich twórców dostępne w internecie i w butikach stacjonarnych, noszenie ubrań krajowych marek są wreszcie trendy. A skoro rośnie zapotrzebowanie na nowe projekty i pomysły, to nic dziwnego, że pasjonaci mody chcą się w tym kierunku kształcić. Do niedawna możliwości studiowania projektowania mody nie było w Polsce zbyt wiele. Jednak popyt spowodował wzrost podaży, w związku z czym powstały nowe szkoły i nowe katedry. Zyskały popularność i uznanie nie tylko wśród studentów i kandydatów, lecz także w środowisku profesjonalnym. Mocno trzymają się także uczelnie o ugruntowanej renomie. Szkoły czy wydziały opisane tutaj to subiektywny przegląd. Ani nie stara się on być kompleksowy, ani też nie pretenduje do roli informatora akademickiego. Stanowi wędrówkę po pięciu szkołach projektowania w Polsce – może następnym razem zawitamy do kilku kolejnych?

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi – Wydział Tkaniny i Ubioru

Wydział Tkaniny i Ubioru jest jednym z najstarszych wydziałów łódzkiej uczelni. Powstał w latach 1946–47, wówczas jako Wydział Włókienniczy. W jego skład wchodziły następujące jednostki: Zakład Druku na Tkaninie, Zakład Tkactwa i Wydział Filmowy z Zakładami Scenografii i Operatorskim. Wydział Tkaniny i Ubioru ASP jako jedyny wśród państwowych uczelni artystycznych kształci projektantów tkaniny i ubioru w tak szerokim zakresie i tak różnorodnych specjalnościach. Proces dydaktyczny na wydziale odbywa się w dwóch pionach: ogólnoplastycznym i specjalistycznym. – Wszechstronne plastyczne wykształcenie to jedna z cech wyróżniających absolwentów łódzkiej ASP – mówi Monika Onoszko, absolwentka tego wydziału, projektantka, dziennikarka, a obecnie także wykładowczyni szkół mody. Zdaniem Onoszko, wpływ szerokiego spektrum nabywanej edukacji, nauka zarówno projektowania, jak i dyscyplin podstawowych: malarstwa, rysunku, rzeźby, kompozycji, odzwierciedlony jest w późniejszej twórczości modowej projektantów.

Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru (SAPU) – Krakowskie Szkoły Artystyczne

SAPU istnieje od 1994 r. Nauka trwa dwa i pół roku i może odbywać się w trybie dziennym lub zaocznym. Absolwenci SAPU uzyskują dyplom z tytułem projektant mody – wydawany także w wersji anglojęzycznej. Co ciekawe, studenci z Polski mogą kształcić się także w międzynarodowej grupie Fashion College, gdzie zajęcia odbywają się wyłącznie w języku angielskim. SAPU jest prywatną szkołą mody, która szczyci się otrzymaniem wyjątkowej nagrody – Honorowej Złotej Nitki za wyjątkowe osiągnięcia w kształceniu projektantów mody, będącej wyróżnieniem dla osób i instytucji zasłużonych dla polskiej mody, przyznawanym przez Międzynarodowe Targi Łódzkie. Michał Zaczyński – dziennikarz, bloger i znawca mody, który na SAPU ma cykliczne spotkania ze studentami – podkreśla: – Cechą wyróżniającą tę uczelnię jest jej siła tkwiąca w kadrze, która praktykuje w wielkich firmach. Przykładowo: wykładają tam dyrektorzy artystyczni Vistuli (Wojciech Bednarz) i Bytomia (Izabela Cichocka). Poza tym szkołę tę ukończyło sporo indywidualności mających własną, niesztampową, oryginalną na tle reszty kraju estetykę, np. Ima Mad, Łucja Wojtala czy Anna Ziemniak.

ViaModa

ViaModa to kolejna prywatna uczelnia, o której w ostatnim czasie zrobiło się głośno. Szkoła zajmuje budynek na warszawskiej Saskiej Kępie, choć zajęcia odbywają się także w innych lokalizacjach. – ViaModa współpracuje z włoską Polimodą, dzięki czemu placówka ta daje szersze, europejskie spojrzenie na modę – uważa Marlena Woolford, specjalistka z zakresu mody, wieloletni pracownik WGSN, wykładowczyni ViaModa. Studia na kierunku Wzornictwo w ViaModa można odbywać na dwóch poziomach kształcenia: studia I stopnia (licencjackie) oraz specjalistyczne studia podyplomowe. Ponadto uczelnia oferuje liczne szkolenia. Kadrę nauczającą w ViaModa tworzy grono dydaktyków związanych z czołowymi uczelniami mody w Polsce i na świecie, m.in. z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi, Politechniką Łódzką i włoską Polimodą oraz innymi uczelniami europejskimi. Większość wykładowców stanowią projektanci, konstruktorzy odzieży, graficy, artyści plastycy.

Międzynarodowa Szkoła Kostiumografii i Projektowania Ubioru – MSKPU

Założona 11 lat temu MSKPU jest policealną, 2,5-letnią szkołą artystyczną o profilu zawodowym. Wykładowcami są czynni zawodowo specjaliści, np. Mariusz Przybylski, Michał Szulc, duet Paprocki & Brzozowski, Andrzej Foder, Zofia de Ines. Szkoła niewątpliwie wyróżnia się tym, że kładzie nacisk na kwestie ekologiczne oraz społeczne. Przede wszystkim nie propaguje się i nie projektuje ubiorów z futer i skór naturalnych. Zasada ta została zapisana w statucie szkoły. MSKPU jest także partnerem zagranicznych uczelni – University for the Creative Arts z Londynu oraz z IADE z Lizbony w Portugalii. Absolwenci warszawskiej uczelni mają możliwość kontynuować tam naukę już od II roku bez konieczności zdawania egzaminów. Andrzej Foder, doświadczony projektant mody, a zarazem dyrektor MSKPU, zauważa, że do jego szkoły nie jest trudno się dostać, bo decyduje kolejność zgłoszeń. Jednak powodzenie studenta w dalszym toku nauki zależy w dużej mierze od niego. – Wykładowcy uczelni są praktykami, przez co gwarantują wysoki poziom nauki, a to z kolei wiąże się z ciężką pracą i zaangażowaniem w naukę – zwraca uwagę Foder.

Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych – WSTiJO

Hmm, nazwa tej uczelni nie sugeruje jakichkolwiek związków z projektowaniem mody. A jednak! Pozory mylą, ponieważ na WSTiJO utworzono interesujący, probiznesowy kierunek: socjologia rynku mody. W WSTiJO studenci mają nauczyć się swobodnie poruszać w branży mody od strony sprzedażowej, marketingowej, promocyjnej. Program przedmiotów specjalizacyjnych oferowanych na socjologii rynku mody został skonsultowany z projektantami i firmami modowymi. Program ma na celu wykształcenie menedżera marki modowej i, w związku z tym, obejmuje m.in.: organizację rynku mody i targów mody, marketing i PR, podstawy zarządzania oraz komunikację, a także materiałoznawstwo, trendy mody, stylizację oraz podstawy projektowania. Z uwagi na przydatność w relacjach z kontrahentami, w sylabusie pojawiły się jeszcze: negocjacje oraz prawo (przede wszystkim: prawo autorskie). Studia odbywają się w trybie stacjonarnym lub niestacjonarnym, trwają 3 lata. Studenci odbywają 4 tygodnie praktyk zawodowych, które organizuje Uczelniane Biuro Karier.

Podsumowując, należy stwierdzić, że każda ze szkół kusi innymi walorami, każda czymś się wyróżnia. Pozostaje „tylko” dokonać wyboru…

Magdalena Koniarska

Data publikacji: 6.07.2015
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »