Polacy na bakier z metkami

fot. www.metkotikony.pl

Pranie i prasowanie nie należą do ulubionych obowiązków Polaków. Producenci odzieży starają się pomóc klientom, umieszczając swoje zalecenia na metkach ubrań. Czy potrafią oni odczytać te współczesne hieroglify? Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine wynika, że praktycznie wszyscy znają dobrze przynajmniej jeden symbol, ale tylko 43% konsumentów zwraca na nie uwagę i stara się stosować do zaleceń. Pojawiają się więc zupełnie nowe, zaskakujące sposoby interpretacji metek. 

Polacy są świadomi oznaczeń znajdujących się na metkach, jednak poziom ich znajomości jest dość przeciętny. Choć większość (ponad 90%) przynajmniej od czasu do czasu zwraca uwagę na symbole dotyczące sposobu prania, czyszczenia lub prasowania, to tylko niespełna połowa (43%) stara się je stosować. Jak się okazuje, są osoby, którym zdarza się to sporadycznie (49%) oraz takie, które zupełnie ignorują metki (8%).

– Wyniki badania zainspirowały nas do poszukiwania zupełnie nowego sposobu interpretacji metek. Czegoś zaskakującego, a jednocześnie w duchu smart living, którego jesteśmy ambasadorami mówi Rafał Staszkiewicz CEO Pralniomatów Hi’Shine.

infografika_z_badania_02

Język symboli z metek ubrań

Wśród osób stawiających czoła współczesnym hieroglifom są najczęściej tacy (45% wskazań), którzy przestrzegają tylko ogólnych wytycznych, jak sortowanie kolorów, rodzajów tkanin lub ci, którzy robią to jedynie w przypadku ulubionych czy cennych ubrań (co czwarty Polak). Tylko co piąty badany (22%) deklaruje, że zawsze stara się zapoznać z tym, co znajduje się na metkach.

Dlaczego tak się dzieje? Co piąta osoba tłumaczy się brakiem czasu, a co siódma (16%) otwarcie przyznaje się do nieznajomości języka symboli. Dość liczna grupa (11%) nie widzi natomiast potrzeby stosowania się do zaleceń, bo w ogóle nie podejmuje się prania i prasowania. Są wśród nas również tacy, którzy po prostu nie przejmują się tym, że w wyniku ignorowania zaleceń z metek mogą zniszczyć swoją garderobę (co 10-ty Polak) lub twierdzą, że nie posiadają odpowiedniego sprzętu AGD (7%). Skoro zatem nieznajomość symboli nie jest głównym powodem ich lekceważenia, to ile znaków na metkach tak naprawdę potrafią odczytać konsumenci?

Znajomość hieroglifów w teorii…

Badanie przygotowane dla Pralniomatów Hi’Shine wskazuje, że Polacy znają przynajmniej jedno spośród 28 najpopularniejszych oznaczeń z metek. Ponad połowa osób zapewnia, że zna co najmniej 6 symboli, a co ósmy ankietowany potrafi rozpoznać więcej niż 10. Czy taka wiedza jest jednak wystarczająca? Okazuje się, że bywa z tym różnie.

… a w praktyce

– Każda część garderoby ma swoją specyfikę pielęgnacji, na którą wskazują symbole na metkach ubraniowych. Zazwyczaj stosujemy 5 symboli, które odnoszą się do prania, prania chemicznego, suszenia, prasowania i wybielania. Mimo, że zaleceń tych nie ma zbyt wiele, zdarza się, że klienci nie zawsze się do nich stosują. Nieodpowiednia pielęgnacja tkanin to trzecia najczęstsza przyczyna reklamacji konsumenckich, jakie do nas docierają komentuje Karolina Mościcka-Bauer, Marketing Manager Próchnik S.A. właściciela marek A.F.Próchnik i Rage Age by Czapul.

Takie sytuacje mają miejsce, ponieważ wśród rozpoznawalnych symboli często znajdują się te najbardziej jednoznaczne i oczywiste, a także dlatego, że do wytycznych stosujemy się niestety wybiórczo. Jak wskazują wyniki badania – aż 3 na 4 Polaków przyznaje, że choć raz zdarzyło im się zniszczyć odzież podczas prania bądź prasowania.

infografika_z_badania_03

Tak cię piszą, jak… pierzesz i prasujesz

Nieznajomość i ignorowanie języka symboli ma wpływ nie tylko na ewentualne zniszczenie ubrań, ale także na postrzeganie ich właściciela. Zmechacone, rozciągnięte czy przebarwione ubrania prezentują się mało estetycznie, ale mogą również świadczyć o niedbalstwie, braku kompetencji, a nawet powagi. – To, co nosimy, nie tylko spełnia pragmatyczną rolę okrycia wierzchniego, ale także kształtuje nasz nastrój i jest podstawą pierwszej oceny wystawianej nam przez nieznajome osoby. Zatem nawet takie czynności jak pranie i prasowanie garderoby, mogą wpływać na nasz wizerunek. Nie chodzi bowiem o to, by to, co zakładamy było modne, ale stosowne, czyste i oczywiście zadbane – tłumaczy Anna Jerzak, psycholog oraz specjalista komunikacji społecznej, twórca autorskich warsztatów z psychologii mody.

Metkotikony – nowy język z metek ubrań

Badanie „Nieznany język symboli z metek ubrań” pokazuje, że niewątpliwie konsumenci mają problemy z praniem i prasowaniem. Niechęć do tych obowiązków stała się inspiracją do stworzenia zupełnie nowej interpretacji metek. Tak zrodził się pomysł na #metkotikony.To połączenie słów „metki” i „emotikony”, czyli zabawny sposób na pokazanie, co możemy robić, gdy nie musimy prać i prasować. W dobie smart living nie musimy sami zajmować się pielęgnacją najbardziej wymagającej odzieży. Wówczas symbole na metkach stają się nieistotne i nie trzeba zawracać sobie nimi głowy. Mamy nadzieję, że wraz z pojawieniem się naszych metkotikonek zmieni się dotychczasowe spojrzenie na metki i staną się one inspiracją do korzystania z wolnego czasu oraz lepszego życia –  wyjaśnia Rafał Staszkiewicz CEO Pralniomatów Hi’Shine.

Badanie Nieznany język symboli z metek ubrań zostało zrealizowane przez SW RESEARCH na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w sierpniu 2016 r. i wzięło w nim udział 1011 Polaków.

Data publikacji: 19.12.2016
Przeczytaj również

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »