Na odzież, obuwie i bieliznę Polacy wydają rocznie średnio ponad 2200 zł – wynika z raportu „Polak ubrany 2014”. Ponad połowa tej kwoty, czyli 1300 zł, to wydatki na odzież, 700 zł respondenci wydają na obuwie, a 500 zł na artykuły sportowe.
Odzież, bielizna i obuwie najczęściej kupowane są w centrach handlowych i monobrandowych sklepach sieciowych popularnych marek. Najczęściej kupuje tam odpowiednio 65 i 61 proc. respondentów. Z drugiej zaś strony, miejscami, gdzie najrzadziej dokonywane są zakupy tych kategorii, są działy w hipermarketach (8 proc. deklaracji), dyskonty i domy wysyłkowe (po 3 proc. deklaracji).
Moda w internecie
Najpopularniejsze miejsca zakupów odzieży i obuwia w internecie to aukcje (63 proc.), monobrandowe sklepy pojedynczych producentów (43 proc.) oraz sklepy oferujące różne marki (33 proc.). Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów, to 80 proc. respondentów zadeklarowało, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystało z tego kanału dystrybucji przy zakupie odzieży, a przy zakupie obuwia – 58 proc.
Internet jest także najważniejszym źródłem informacji o modzie. 54 proc. respondentów wskazało na sieć jako na miejsce, gdzie zaglądają najczęściej szukając informacji o modzie. Kolejno inspiruje nas oglądanie wystaw sklepowych (47 proc.) oraz rozmowy ze znajomymi i podpatrywanie innych (43 proc.). Serwisy społecznościowe były dwa razy częściej wymieniane niż pozostałe źródła internetowe. Niemal połowa respondentów przyznaje się, iż czytuje blogi modowe. Blog Kasi Tusk, czyli najpopularniejszy blog modowy w polskim internecie, czyta 16 proc. z nich. Inne blogi, wymieniane przez co najmniej 4 proc. respondentów czytujących, to: Maffashion, Jessica Mercedes, Fashionelka, Alicepoint, Macademian girl i Maddinka.
Znane marki
W ramach raportu „Polak ubrany 2014” zbadano znajomość polskich projektantów mody. Pośród nich najlepiej rozpoznawalną marką cieszy się Ewa Minge (68 proc. wskazań), Paprocki & Brzozowski (54 proc.) oraz Maciej Zień (52 proc.).
Znajomość polskich projektantów mody (dane w procentach):
Ewa Minge 68
Paprocki & Brzozowski 54
Maciej Zień 52
Dawid Woliński 47
Małgorzata Baczyńska 40
Teresa Rosati 34
Rober Kupisz 31
Arkadius 30
Tomasz Ossoliński 26
Joanna Przetakiewicz 26
Joanna Klimas 18
Jerzy Antkowiak 17
Monika Jaruzelska 13
Barbara Hoff 11
Izabela Łapińska 6
Agnieszka Maciejak 3
Grzegorz Matląg (Maldoror) 3
Krzysztof Stróżyna 3
W badaniach wykorzystano unikatową metodologię GfK ConX Experience Score oraz GfK CBR Consumer Brand Relationship do pomiaru jakości doświadczeń i wrażeń, jakie budują określone miejsca kontaktu konsumenta z wybranymi markami modowymi. Wyniki raportu wskazują, iż wśród marek odzieżowych najcenniejsze kontakty z konsumentami zbudowały marki H&M, Reserved i Zara, a uczyniły to głównie przez sklepy on-line i stacjonarne oraz strony internetowe marki i czasopisma.
Jeśli chodzi o marki sportowe, najbardziej wartościowe kontakty zbudowała marka Nike przez internet (sklep on-line, stronę internetową marki oraz informacje w internecie). Wśród marek obuwniczych najcenniejsze kontakty mieli respondenci przez strony internetowe marek i sklepy on-line, a najbardziej doceniane były kontakty z markami CCC, Deichmann i Lasocki.