Polacy zadowoleni ze swojej sytuacji materialnej, ale nie planują zwiększać konsumpcji

62% Polaków deklaruje, że jest zadowolonych ze swojej sytuacji materialnej. Tylko 14% badanych spodziewa się pogorszenia swojej sytuacji finansowej. Co trzeci Polak liczy na podwyżkę pensji. Mimo to ponad połowa Polaków nie zamierza zwiększać konsumpcji. Osób planujących zwiększyć wydatki jest najwięcej wśród mieszkańców małych i średnich miast oraz wśród respondentów do 30 roku życia – wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia. 

Osoby najbardziej zadowolone ze swojej sytuacji materialnej to częściej osoby pochodzące z grupy wiekowej 25-34 lata (72% zadowolonych) oraz osoby z wyższym wykształceniem (68% zadowolonych). Do najmniej zadowolonych należą osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej 45-65 lat (54% zadowolonych) oraz osoby z wykształceniem podstawowym lub zawodowym (58% zadowolonych). Patrząc na miejsce zamieszkania, to mieszkańcy największych miast są najmniej zadowoleni ze swojej sytuacji materialnej (55% zadowolonych).

38% osób jest zdania, że ich sytuacja materialna w ciągu najbliższych 12 miesięcy się poprawi, a 40%, że pozostanie bez zmian. Tylko 14% badanych spodziewa się pogorszenia swojej sytuacji finansowej. W najmniejszym stopniu na poprawę liczą osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej (45-65 lat) – 26% z nich przewiduje poprawę.

1

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 13-17.02.2019

35% osób jest zdania, że ich pensja wzrośnie w ciągu najbliższego roku. Dużo bardziej optymistyczni są w tym temacie mężczyźni oraz osoby z wyższym wykształceniem. Co piąty Polak przyznaje, że nie wie, czy może spodziewać się podwyżki swojej pensji.

2

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 13-17.02.2019

52% Polaków nie planuje zwiększyć konsumpcji w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 32% planuje. Odsetek osób planujących zwiększenie wydatków jest nieco wyższy wśród mężczyzn niż wśród kobiet (34% versus 30%). Chęć zwiększenia wydatków maleje wraz z rosnącym wiekiem. Im starsza grupa wiekowa, tym chęć zwiększania swoich wydatków jest na niższym poziomie.

3

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 13-17.02.2019

Zrzut ekranu 2019-03-7 o 09.24.34

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 13-17.02.2019

Wyniki pokazują, że zwiększyć wydatki planują w największym stopniu mieszkańcy małych i średnich miast – do 200 tysięcy mieszkańców.

5

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 13-17.02.2019

Ogólne zadowolenie Polaków z sytuacji materialnej jest dość wysokie, natomiast informacje o planach zakupowych dość niepokojące. Wydatki gospodarstw domowych napędzają gospodarkę, a te – zgodnie z deklaracjami respondentów – nie będą rosły. Mamy więc sytuację, w której społeczeństwo – oczywiście poza pewnymi grupami zawodowymi – jest zadowolone, jednak nie zamierza zwiększać konsumpcji. Co zatem zamierzają konsumenci zrobić z nadwyżką gotówki? Być może wzrośnie poziom oszczędności lub inwestycji, np. w nieruchomości. Należy jednak pamiętać, że dla gospodarki kluczowy jest wzrost konsumpcji – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. – Drugim ważnym tematem, jaki pojawił się po przeprowadzeniu naszego badania jest kwestia oczekiwań podwyżek wynagrodzeń przez Polaków. Warto zwrócić uwagę na różnicę w odpowiedziach między kobietami a mężczyznami. Kobiety dużo rzadziej deklarowały, że spodziewają się podwyżek. Przyczyny mogą być dwie. Pierwsza z nich to fakt, że kobiety dużo częściej pracują w tzw. budżetówce: edukacji, służbie zdrowia, administracji państwowej, gdzie podwyżki rzadko są uzależnione od koniunktury. Druga możliwa przyczyna to przekonanie kobiet, że trudno jest dostać podwyżkę – dodaje Adam Czarnecki.

Informacja na temat badania

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w dniach 13-17.02.2019 metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na epanel.pl). Próba N=1005, reprezentatywna dla mieszkańców Polski ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie.

ARC Rynek i Opinia już od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. http://www.arc.com.pl

Data publikacji: 7.03.2019
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »