POLSKIE MARKI: Prouvé – z pasji do pięknych zapachów

Prouvé to młoda polska marka specjalizująca się w produkcji perfum, kosmetyków kolorowych i do pielęgnacji ciała oraz pachnących środków czystości i kosmetyków do wnętrz. W zaledwie kilka lat brand zdobył kilkadziesiąt rynków w Europie i w Azji. Rozmawiamy z założycielką Prouvé, Katarzyną Trawińską.

Skąd się wziął pomysł na markę Prouvé?

Zanim założyłam własną firmę zarządzałam zespołem, którego zadaniem było wprowadzanie na rynek różnych produktów, w tym perfum i kosmetyków. W końcu jednak dojrzała we mnie myśl, że czas pójść własną drogą i założyć markę, która w 100% będzie oddawała ważne dla mnie wartości i odzwierciedlała moją pasję do pięknych zapachów. Wiedziałam, że muszę podejść do tematu w zupełnie nowy sposób, a produkty muszą wyróżniać się pod każdym względem. Zgromadziłam wokół siebie zaufanych specjalistów i razem przekuliśmy pomysły w markę i ofertę produktową. I tak właśnie w rok powstało Prouvé.

Co było dla Pani największym wyzwaniem w biznesie?

Zakładając firmę, musiałam narzucić ogromne tempo pracy, bo wielu partnerów chciało jak najszybciej rozpocząć z nami współpracę. To wymagało zgrania ze sobą wielu elementów. Wyzwaniem było też rozwinięcie działalności na zagranicznych rynkach, co wiązało się z przejściem przez skomplikowane i czasochłonne procesy.  

Jakie wydarzenia uważa Pani za kamienie milowe w ciągu 5 lat istnienia marki?

Z pewnością było to stworzenie pierwszej oferty produktowej, a potem wprowadzanie kolejnych serii produktów. Takim kamieniem milowym było też otwarcie na działalność międzynarodową – uruchamianie oddziałów i rynków zagranicznych.

Jakie trendy konsumenckie zaobserwowała Pani w tym czasie?

Klienci coraz bardziej stawiają na naturalność i ekologię. Wielu chce być świadomym, co znajduje się w składzie produktów. Ważne stały się kosmetyki funkcjonalne ze składnikami aktywnymi, które są wielozadaniowe. Ogromny wpływ na zachowania konsumentów miał COVID-19 i lockdown, który jeszcze bardziej spopularyzował zakupy online, a w kontekście kosmetyków – domową pielęgnację.

Realizuje się Pani również poza biznesem. Z czego Pani jest najbardziej dumna?

Poza pracą, jestem mamą dwóch nastoletnich córek i synka, którego niedawno przywitałam na świecie. Angażuję się w pomoc charytatywną, skierowaną głównie do kobiet. Ten rok był dla mnie bardzo intensywny. Napisałam książkę „Biznes społecznościowy. MLM moimi oczami”, która miała swoją premierę w styczniu. Dzielę się w niej swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami, pokazuję marketing społecznościowy od podszewki i obalam mity na temat tej branży, które narosły przez lata. Miałam też ogromną przyjemność poprowadzić program telewizyjny „Misja Kobieta”, której bohaterkami były kobiety zmagające się z różnymi życiowymi wyzwaniami. Wraz z zaproszonymi ekspertkami pomagałyśmy im znaleźć najlepsze rozwiązanie ich problemu i uwierzyć w siebie. pierwsze kroki ku lepszej przyszłości.

Skąd czerpie Pani inspiracje do projektów?

Tworząc nowe produkty najpierw wraz z moimi pracownikami analizujemy rynek i potrzeby klienta. Obserwujemy trendy, dużo rozmawiamy z partnerami naszej marki, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Dzięki temu wiemy, jakie są ich oczekiwania. W Prouvé kierujemy się zasadą, że wszystko ma być celowe, praktyczne i skuteczne. Dlatego zanim wprowadzimy produkt do oferty, zastanawiamy się między innymi nad tym, w czym może pomóc naszym klientom lub jaki problem pomoże im rozwiązać, kto będzie mógł z niego korzystać i czy nasza propozycja będzie lepsza od już istniejących produktów. Natomiast inspiracją do stworzenia nowych zapachów jest tak naprawdę wszystko – czasem jest to jakieś wspomnienie, miejsce, przeżycie, emocje, które chcemy „zamknąć” we flakonie z perfumami.

Jak wygląda praca nad stworzeniem własnych perfum?

W Prouvé współpracujemy z jedną z najstarszych i najbardziej uznanych francuskich firm perfumeryjnych w Grasse – stolicy światowego perfumiarstwa. I to właśnie z ich perfumiarzami tworzymy nowe zapachy. Gdy w mojej głowie pojawił się pomysł, by stworzyć własne perfumy, najpierw wyobrażałam sobie ten zapach, jakie emocje wywołuje i z czym się kojarzy. Potem przychodzi czas na opracowanie kompozycji oraz tradycyjny proces uszlachetniania, który przechodzą wszystkie nasze perfumy. Dzięki maceracji, wymrażaniu i filtrowaniu, zyskują niezwykłą moc, klarowność i niepowtarzalną pełnię zapachu.

Czy prowadzenie własnego biznesu jest trudne?

Owszem, nawet pomimo dobrego przygotowania, planowania i zarządzania, zawsze pojawiają się trudne sytuacje. To bardzo dobrze pokazała epidemia COVID-19, która miała ogromny wpływ na funkcjonowanie wielu branż i firm. Czasem prowadzenie własnego biznesu powoduje, że nie można przespać spokojnie nocy, bo głowa zajęta jest analizowaniem problemu i szukaniem najlepszego rozwiązania. Z doświadczenia wiem jednak, że jeśli ma się za sobą zgrany i zaufany zespół fachowców, to każdy kryzys można zażegnać. 

Co by Pani doradziła młodym kobietom, które chciałyby stworzyć coś swojego?

Przede wszystkim to, żeby wierzyły w siebie i w swoje marzenia. My kobiety mamy w sobie ogromną siłę, by realizować swoje plany, ale często boimy się działać i z góry zakładamy niepowodzenie. Jeśli przezwyciężymy taki sposób myślenia, nie będzie dla nas rzeczy niemożliwych do osiągnięcia. W prowadzeniu swojego biznesu niezbędna jest pasja i wiedza. Bardzo przydaje się także determinacja, dobre planowanie i wyznaczanie celów. Nie bójmy się też prosić o pomoc lub konsultować swoje działania z bardziej doświadczonymi osobami, do których mamy zaufanie.

Czy uważa się Pani już za spełnioną zawodowo, czy może jeszcze są jakieś plany i marzenia do spełnienia w tej kwestii?

Wiem, że przez te kilkanaście lat życia zawodowego osiągnęłam bardzo wiele, ale cały czas stawiam sobie nowe cele, bo to napędza mnie do działania. Jestem dumna ze wszystkich swoich osiągnięć. Przede wszystkim z tego, że w tak krótkim czasie stworzyłam prężnie działającą firmę, której produkty dostępne są na kilkudziesięciu rynkach, a dzięki współpracy z nami tysiące osób osiągnęło stabilizację finansową i zmieniło swoje życie na lepsze. Z pewnością chciałabym, żebyśmy podbijali kolejne rynki i pomagali kolejnym osobom w realizacji ich planów i marzeń. Bo to daje mi największą satysfakcję.

Data publikacji: 20.10.2022
Przeczytaj również

Beauty:
Prouvé: Jesienna regeneracja włosów i skóry głowy

Jesień przynosi zimne i suche powietrze, które może sprawić, że włosy będą kruche. Spadek temperatury może też powodować puszenie się… więcej »

Beauty:
Nowe ambasadorki 3.edycji projektu #lubiesiebie

5 wspaniałych aktorek - Katarzyna Herman, Jowita Budnik, Joanna Liszowska, Aleksandra Hamkało i Małgorzata Pieczyńska - dołączyło do grona… więcej »

Beauty:
L’Oréal: konsumenci oczekują innowacyjnych rozwiązań od każdej branży

Innowacje są kluczem do sukcesu każdej organizacji oraz motorem napędowym zmian - uznali zgodnie uczestnicy debaty L’Oréal Polska i Kraje… więcej »