18 maja w Szanghaju Instytut Handlu EHI i Messe Duesseldorf ogłosiły wyniki międzynarodowego konkursu na najlepsze koncepty handlowe EuroShop RetailDesign Awards. W tym roku nagrody zdobyły paryski salon Soni Rykiel, pop-up Vitra & Camper w Weil oraz Whole Foods Market z Dayton w Ohio. Poniżej prezentujemy koncepty z branży mody.
Sonia Rykiel, Paryż
Salon Soni Rykiel został otwarty w marcu 2015 w Saint-Germain-de-Prés – paryskiej dzielnicy słynącej w XX wieku z ogromnej liczby księgarń. Do tej tradycji nawiązuje parter butiku, ozdobiony regałami wypełnionymi 50 000 książek. Poziome linie półek zostały przełamane wnękami ze stojakami na produkty. Kolekcja jest również prezentowana na manekinach i stołach umieszczonych wzdłuż ciągu komunikacyjnego. Pierwsze piętro tworzy antresola ogrodzona srebrną balustradą. Tu otacza nas czerwień. Pojedyncze egzemplarze książek przeplatane są wieszakami z ubraniami, artystycznego efektu dodają srebrne postumenty, na których, jak dzieła sztuki, umieszczone są akcesoria. Uwagę przykuwa także niebieska wykładzina, która kontrastuje z kolorem ścian, a także z charakterem „drewnianego” parteru. Dizajnerski efekt tworzy również szklany sufit z czarnymi belkami, dzięki któremu do wnętrza wlewa się światło słoneczne podkreślające różne powierzchnie, kolory i materiały.
Sklep pop-up Vitra & Camper
Od lipca do września 2015 r. hiszpańska marka obuwia Camper sprzedawała swoje produkty w pop-upie, czyli tymczasowym sklepie, zaaranżowanym w miasteczku dizajnu firmy Vitrashop Group w Weil w Niemczech. Ekran przy wejściu instruował klientów, jak mają nawiązać połączenie przez Wi-Fi i poprzez indywidualny QR kod uzyskać dostęp do usług sklepu, takich jak skaner stopy, czy możliwość zamówienia spersonalizowanych wkładek do butów. Jako, że półki tymczasowego sklepu mogły pomieścić tylko część oferty marki, ich przedłużeniem były monitory prezentujące resztę asortymentu. Wewnątrz budynku znajdowało się owalne pomieszczenie specjalnie umeblowane na potrzeby pop-upu. Zamontowano tam dwie przeciwległe ścianki z półkami, które miały formę zbiegających się ze sobą łuków, dzięki czemu uzyskano efekt pomieszczenia w pomieszczeniu – centralnej przestrzeni, gdzie ułożono buty. Kontrapunkt w utrzymanym w bieli sklepie stanowiły niebieskie pufy – strefa relaksu dla klientów. O ile wnętrze instalacji służyło prezentacji obuwia, to pierścień wokół opowiadał historię marki Camper poprzez umieszczone tam fotografie i teksty. Do konstrukcji swojego sklepu pop-up firma użyła ekologicznych surowców.