Prêt-à-porter na bieżni

Alexander Wang x H&M

Sportem zaczynają się interesować prawie wszystkie marki modowe. Niektóre tylko czerpią detale, inspiracje stylistyczne lub techniczne, inne próbują skorzystać z możliwości, jakie daje ten rynek.

Do niedawna modą sportową zajmowały się głównie typowe marki dla aktywnych: Nike, Puma, Adidas oraz brandy typu: Ralph Lauren, Calvin Klein, Donna Karan i Tommy Hilfiger czy Lacoste. Ostatnio jednak dużo się zmieniło i sport nagle znalazł się w centrum zainteresowania świata mody. W styczniu tego roku H&M i Primark odświeżyły i poszerzyły swoją ofertę sportową. Obecnie oferta H&M obejmuje już między innymi modę narciarską, ubrania do jogi, biegania, sportów na świeżym powietrzu, czy odzież do gry w tenisa przygotowaną we współpracy z Tomasem Berdychem. Najciekawszym z ostatnich działań sportowo-modowych tej sieci jest jej współpraca z Alexandrem Wangiem. Kolekcja Wanga dla H&M jest przepięknie i ciekawie zaprojektowana. Zawiera szykowne sylwetki sportowe w nowym stylu. Projektant wykorzystuje wiele osiągnięć ze świata sportu, na przykład buty zrobione z pianki stosowanej w strojach dla płetwonurków. Tymi działaniami H&M próbuje wejść na nowe rynki i wyprzedzić swoją konkurencję, między innymi Zarę.

Inną drogą poszła firma Gap, tworząc markę o nazwie Athleta, oferującą modę sportową głównie do jogi, biegania i jazdy rowerowej. Brand został zaprezentowany podczas Nowojorskiego Tygodnia Mody po raz pierwszy we wrześniu 2014 roku. Odbyło się to ku zadowoleniu prasy, która miała okazję zobaczyć prezentację w nowym stylu, bardzo różniącą się od tradycyjnych pokazów mody.

Zdrowy duch czasu

Przyczyn większego zainteresowania modą sportową jest wiele. Jedna z nich jest ekonomiczna, inną jest duch czasu, czyli „zeitgeist”, w którym dużą wagę przywiązuje się do zdrowego trybu życia, gdzie dominuje multidyscyplinarność, eklektyzm i zazębianie się wielu dziedzin życia. Ogromnie ważnym bodźcem były tu igrzyska olimpijskie w 2012 roku w Londynie. Fakt, że wydarzenie odbyło się w jednej ze światowych stolic mody, spowodował większe zainteresowanie modą sportową nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i na całym świecie. Stroje dla brytyjskiej reprezentacji zostały zaprojektowane przez firmę Adidas we współpracy z brytyjską projektantką Stellą McCartney, córką Sir Paula McCartneya. Tak powstała ciekawa kolekcja, łącząca wzornictwo mody luksusowej z praktycznymi wymaganiami mody sportowej dla wyczynowców. Ta współpraca zaowocowała kolejną interesującą kolekcją na sezon wiosna–lato 2014, pokazaną podczas londyńskiego tygodnia mody. Podczas pokazu w ogromnych przezroczystych basenach stroje kąpielowe prezentowała grupa pływania synchronicznego. Oprócz tego podczas wydarzenia można było zobaczyć modeli jeżdżących na rowerach stacjonarnych i akrobatów na linach, prezentujących kolekcję przeznaczoną do gimnastyki i jogi. Z pewnością jest to nowość podczas tygodni mody.

Ciekawą marką jest kanadyjska Lululemon stworzona głównie pod kątem oferty do uprawiania jogi. Ostatnio stała się ona popularna w USA bardziej jako moda uliczna niż do noszenia na siłownię. We wrześniu, podczas nowojorskiego tygodnia mody, marka ta zamiast promować się na wybiegu, jak to zrobiła marka Athleta, zaoferowała bezpłatne sesje sportowe dla modowego światka, który przybył na pokazy. W tym roku brand Lululemon otworzył swój pierwszy sklep w Wielkiej Brytanii.

Rok 2014 zaowocował jeszcze jednym bardzo istotnym wydarzeniem na rynku styku mody luksusowej ze sportową. Popularny sklep internetowy Net-A-Porter otworzył w lipcu swoją sportową wersję Net-A-Sporter z ofertą 37 marek, obejmującą odzież do uprawiania 11 dyscyplin sportowych – od tenisa, przez pilates, bieganie, narciarstwo, po surfing. Wśród obecnych tam brandów są między innymi Adidas by Stella McCartney, Nike oraz wiele ciekawych niszowych marek.

Wchodzenie marek modowych z niższymi cenami na rynek sportowy stanowi pewne zagrożenie dla tradycyjnych marek sportowych. To w jeszcze większym stopniu zmusza marki sportowe do pozycjonowania się jako fashion. Potrzebę bardziej modowej stylistyki w sportowej odzieży i obuwia Adidas zauważył już w 2002 r., rozpoczynając historyczną współpracę z Yohji Yamamoto. Tak powstała marka Y-3 („Y” – od pierwszych liter Yohji Yamamoto oraz „3” symbolizujące klasyczne 3 paski Adidasa). Pierwsza kolekcja została zaprezentowana na sezon wiosna–lato 2003. W tym roku Adidas nawiązał współprace z brytyjską projektantką pochodzenia greckiego Mary Katrantzou, prezentując ciekawą kolekcję z charakterystycznymi pomysłowymi printami tej projektantki.

 

Y-3

Y-3

Alexander Wang x H&M

Alexander Wang x H&M

Jogging na szpilkach

Moda sportowa to oczywiście nie tylko odzież, ale i buty sportowe. Tutaj widzimy przemieszanie wpływów. Buty sportowe są oferowane z koronką, z kolorowymi nadrukami (na przykład Adidas by Mary Katrantzou), ze skóry itp. Największą nowością ostatnich lat są buty sportowe na obcasach oraz eleganckie szpiki inspirowane butami sportowymi. Największym hitem są buty sportowe na niewidocznym koturnie, wymyślone kilka lat temu przez Isabel Marant. Isabel od dawna próbowała podwyższyć się wkładając korek do butów. Pewnego dnia to jej przyzwyczajenie przerodziło się w eureka i zaowocowało pojawieniem się kolejnego niezapomnianego buta, który już teraz stał się ikoną. W sklepach możemy znaleźć wiele marek oferujących buty na bazie tej pierwszej inspiracji. Już od dawna widzieliśmy buty sportowe noszone do eleganckich strojów. Teraz na wybiegach królują spodnie dresowe ze szpilkami. Kiedyś taka stylistyka była nie do pomyślenia.

Chociaż sportowy luksus nie jest nowością, to z pewnością sezon wiosna–lato 2014 nadał temu zjawisku nowy wymiar. W tym sezonie szeroko mówiło się o trendzie Sport Luxe. Wśród najciekawszych marek, które wpisały się tę tendencję projektując swoje kolekcje, należą: Givenchy, Balenciaga, Alexander Wang, Gucci oraz Marni. Podczas ostatniej edycji Fashion Philosophy w Łodzi gościnny pokaz Claudii Danna na sezon wiosna–lato 2015 miał bardzo ciekawą stylistykę Sport Luxe.

Na wybiegach oraz w ofercie marek modowych sport jest widoczny na różne sposoby:

1) Sportowe sylwetki na wybiegach i w modzie codziennej:

Bardzo modne są dresy, spodnie dresowe, krótkie spodenki, kurtki bejsbolowe, bluzki w kształcie staników sportowych (na przykład kolekcja Nasir Mazhar) oraz inne stroje charakterystyczne dla sportu. W modzie luksusowej elementy strojów sportowych są wykonywane z eleganckich materiałów.

2) Klasyczne stroje i ubrania biznesowe zrobione z technicznych materiałów sportowych lub wykorzystujące inne technologie wynalezione dla sportu.

Techniczne tkaniny, na przykład te bardzo lekkie, oddychające czy wodoodporne są wykorzystywane nie tylko w płaszczach, ale też w garniturach. Kolekcja Z Zegna na wiosnę–lato 2015 była stworzona z wykorzystaniem wielu technicznych tkanin oraz rozwiązań typu zgrzewana konstrukcja bez szwów. W październiku 2013 r. Armani zaprezentował płaszcz zrobiony z neoprenu – pianki stosowanej w strojach płetwonurków. Polska marka Ennbow proponuje bluzki dla kobiet biznesu zrobione z technicznych tkanin sportowych. Dzięki temu bluzki lepiej oddychają, lepiej trzymają ciepło, są przyjazne, nie trzeba ich prasować, a przy tym są ładnie zaprojektowane i eleganckie. Ostatnio modne były materiały w siatkę, charakterystyczne dla odzieży sportowej (na przykład ostatnia kolekcja Balenciagi).

3) Sportowe detale

To najsilniej widoczny wpływ sportu w modzie eleganckiej. Może to być kolorystyka (na przykład popularne niedawno w trendach stosowanie bloków kolorystycznych), emblematy sportowe (na przykład litery z amerykańskich strojów bejsbolowych, emblematy z wyścigów sportowych czy kolarstwa), gwizdek piłkarski jako naszyjnik (Alexander Wang dla H&M), taśmy i paski charakterystyczne dla sportowych strojów, ściągacze i wiele innych detali. Ciekawym przykładem może być tu garnitur z serii „Sneaker Suite”, zaprezentowany w lipcu 2014 na targach Bread & Butter w Berlinie przez firmę Benvenuto. Zastosowano w nim techniczne materiały typowe dla sportowej odzieży oraz neonowe detale.

4) Inspiracje dziedzinami sportowymi.

Przez ostatnich kilka lat na wybiegach można było zobaczyć wiele trendów inspirowanych różnymi dziedzinami sportowymi: golfem, bejsbolem, wyścigami samochodowymi, krykietem, pilatesem, jogą, jazdą konną, tenisem, nurkowaniem czy kolarstwem (np. pokaz Balenciagi inspirowany kolarskimi strojami przylegającymi do ciała).

5) Współpraca między projektantami a markami sportowymi lub sportowcami i markami modowymi.

O tym pisaliśmy szerzej w artykule.

Fakt, że moda codzienna dzięki modzie sportowej staje się coraz bardziej praktyczna i wygodna, a odzież sportowa dzięki wpływom projektantów staje się coraz piękniejsza i nadająca się do codziennego noszenia na ulicach, jest korzystny dla konsumentów. Rok 2014 i lata poprzednie przyniosły wiele ciekawych wydarzeń w tej dziedzinie. Ciekawe jest, co przyniosą lata kolejne.

Marlena Woolford

 

Data publikacji: 18.12.2014
Przeczytaj również

Marketing:
Czy Covid-19 stworzył nowy rodzaj konsumentów? [raport]

Jak wynika z badania SAS, okres lockdownu spowodowanego pandemią Covid-19 znacząco wpłynął na nawyki konsumentów i ich relacje z firmami,… więcej »

Marketing:
Marka odzieży męskiej Pako Lorente promuje kolekcję dresów

Pako Lorente, polski brand kojarzony do tej pory z elegancką modą męską, wprowadza linię Casual Club – limitowaną serię… więcej »

Marketing:
Zalando sięgnęło po murale

Od początku września, w centrach wielkich miast: Warszawy, Wrocławia, Gdańska oraz Katowic można podziwiać ekologiczne, wielkoformatowe… więcej »