Promocje są trendy

Polscy konsumenci są podatni na promocje – tylko 8% badanych deklaruje, że podczas zakupów wybiera ten sam produkt, niezależnie od działań promocyjnych. Pozostali w mniejszym lub w większym stopniu uwzględniają promocje. Jednocześnie konsumenci mają bardziej świadomy stosunek do promocji i nie zadowalają się każdą ofertą. Aż co trzeci badany korzysta z promocji za namową dzieci – wynika z Monitora Promocji 2014 ARC Rynek i Opinia.

Mimo, iż akcje promocyjne mogą sprawiać wrażenie wszechogarniających, konsumenci wciąż nie deklarują znudzenia nimi. Ponad połowa badanych wskazuje, że wciąż są promocje, które ich pozytywnie zaskakują, a dzięki dużemu wyborowi zawsze mogą znaleźć ofertę ciekawą dla siebie.

Obniżka ceny lub usługi to forma promocji, z której konsumenci korzystają najczęściej (76%). Popularne są też typy promocji wpływające na konsumpcję, takie jak większa ilość produktu za tę samą cenę (57%), degustacje, testowanie produktów i usług (37%) oraz przy zakupie produkt lub usługa gratis (39%). Zdecydowanie rzadziej konsumenci korzystają z tych typów promocji, które wymagają ich indywidualnego udziału tj. ze zwrotu pieniędzy w przypadku braku efektów, udziału
w sponsorowanych eventach, a także w konkursach i loteriach.

Korzystanie z różnych form promocji (TOP 5), 2012 versus 2014, możliwość udzielenia kilku odpowiedzi

1

Źródło: Monitor Promocji 2014, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2015

W naszym badaniu wyraźnie widać, które promocje niezmiennie od lat cieszą się największym zainteresowaniem, a nawet ich popularność rośnie. Konsumentom zależy na konkretnej korzyści w postaci zaoszczędzonych pieniędzy. Wprawdzie korzystają też z innych form promocji, jednak zainteresowanie nimi z roku na rok maleje” – mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia.

Mimo, że zdecydowana większość konsumentów przyznaje, że korzysta z promocji to jednak ich stosunek do promocji jest różny.

Sposób reakcji na działania promocyjne, 2012 versus 2014

2

Źródło: Monitor Promocji 2014, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2015

Z danych porównawczych wynika, że polscy konsumenci coraz bardziej świadomie traktują działania promocyjne. W ciągu ostatnich dwóch lat zmalał odsetek osób deklarujących, że zawsze chętnie korzystają z promocji. Zdecydowanie wzrósł zaś odsetek konsumentów, którzy tylko wówczas skorzystają z promocji, jeśli oferta będzie wyjątkowo przekonująca. Taka tendencja świadczy o rosnącej dojrzałości polskiego rynku i polskich konsumentów” – dodaje Grzegorz Sygnowski.

Niemal co piąty badany (17%) przyznaje, że ma negatywne doświadczenia związane z promocjami. Wśród najczęściej pojawiających się problemów wymieniane są: zawyżanie ceny towaru w promocji, oferowanie wadliwych lub przeterminowanych produktów czy niewywiązywanie się organizatorów promocji z zobowiązań. 

Postawy względem promocji w naturalny sposób są zróżnicowane w zależności od branży. Zakup produktów finansowych lub ubezpieczeniowych wyróżnia się nieco odmiennym, bardziej sceptycznym podejściem do promocji i to się nie zmieniło w ciągu ostatnich lat. Jedna czwarta badanych deklaruje, że nie kieruje się promocjami przy wyborze produktów bądź usług w tej branży. Dla porównania, tylko 4% wskazało taką odpowiedź przy okazji zakupów spożywczych. 

Branże, w których skorzystano z najpopularniejszej wśród konsumentów formy promocji „obniżka ceny produktu lub usługi”, TOP 5, możliwość udzielenia kilku odpowiedzi

3 Źródło: Monitor Promocji 2014, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2015

O badaniu

Monitor Promocji to cykliczne badanie ARC Rynek i Opinia koncentrujące się na różnych formach promocji – cenowych oraz pozacenowych i służące ich optymalizacji. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI (wywiady online) na reprezentatywnej miejskiej próbie dorosłych osób powyżej 18 lat, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy (N=1002).

Data publikacji: 13.01.2015
Przeczytaj również

Rynek:
Grupa CCC z najwyższą w historii sprzedażą kwartalną

Grupa CCC zamyka drugi kwartał roku obrotowego 2021 (maj-lipiec) najwyższą w historii sprzedażą kwartalną, tj. 2 mld PLN (+41% rdr). Blisko… więcej »

Rynek:
LPP podsumowuje kwartał i szykuje się na trudny koniec roku

W drugim kwartale roku obrotowego 2021/2022 sprzedaż właściciela marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay wzrosła o 71%… więcej »

Rynek:
Zalando: branża mody musi przejść na system obiegu zamkniętego

Europejska platforma modowa i lifestyle’owa, wprowadza nowe modele biznesowe i praktyki w zakresie obiegu zamkniętego w całym cyklu życia… więcej »