Recman: tradycja i nowoczesność

Polska marka Recman obchodzi w tym roku trzydziestolecie swego istnienia udowadniając, że rodzime firmy mogą osiągać sukcesy, a tradycja może iść w parze z nowoczesnym podejściem do biznesu. O historii marki oraz o zmianach na rynku rozmawiamy z prezesem firmy Recman, Romanem Tulwinem.

roman_tulwin_recmanJak narodził się pomysł na stworzenie firmy oferującej modę męską?

Zwykle tak bywa, że jako dzieci miewamy różne plany, które nie zawsze się realizują i w moim przypadku było podobnie. Jako młody chłopak uważałem, że odpowiedni zawód dla prawdziwego mężczyzny powinien być związany z mechanizacją. Przypadek sprawił, że pracuję w branży odzieżowej. Historia marki Recman sięga 1986 roku, kiedy założyliśmy rodzinny zakład krawiecki. Na początku działalności, gdy nie zatrudnialiśmy mechaników, moje wykształcenie było mi przydatne. Z biegiem czasu, gdy firma się rozwijała i zaczęliśmy zatrudniać wielu specjalistów, wykształcenie techniczne przestało być tak bardzo potrzebne. Budując firmę od podstaw musiałem zdobyć różne umiejętności, poczynając od szycia, przez projektowanie i konstrukcję odzieży, sprzedaż i logistykę, aż po zarządzanie i marketing. Im bardziej poznawałem branżę, tym bardziej byłem przekonany, że to jest to, co lubię i w czym czuję się najlepiej. Dziś nie wyobrażam sobie pracy w innej branży. Dzięki przemyślanej strategii oraz połączeniu pracowitości z pasją, Recman stał się dynamicznie rozwijającą się firmą odzieżową.

W jaki sposób w ciągu minionych trzydziestu lat zmieniał się rynek mody w Polsce, a wraz z nim firma Recman?

Trzydzieści lat temu zaczynaliśmy w zupełnie innych warunkach rynkowych. Był to tzw. „rynek producenta”, na którym sprzedaż była bardzo prosta, ale pojawiały się problemy ze zdobyciem surowców do produkcji. Dziś mamy „rynek konsumenta”, gdzie możemy kupić wszystko. Obecnie najistotniejsze jest, aby mentalnie przestawić się na zdobywanie rynków zbytu i sprostanie oczekiwaniom Klienta. W latach 90. moim marzeniem było stworzenie marki oferującej szeroki asortyment, tak by klient wchodząc do salonu mógł ubrać się kompleksowo. By mógł być pewien, że kupując dowolny produkt będzie zawsze stylowo ubrany. Dziś to osiągnęliśmy, dzięki zaufaniu, jakim obdarzyli nas klienci.

Obecnie Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak są ubrani. Dodatkowo mają świadomość, że są oceniani na podstawie swojego wyglądu. Pamiętam czasy, kiedy klienci wybierali tylko szare i czarne ubrania. W ostatnich latach mężczyźni zaczęli bawić się kolorami, odważniej eksperymentują z modnymi fasonami. Gdy w modę wchodziły taliowane, bardziej dopasowane fasony marynarek, czy bardziej obcisłe spodnie, trudno było nam przekonać klientów do zmian. Obecnie, Polacy coraz chętniej kupują stylowe nowości, czytają modową prasę oraz blogi i są świadomi, co jest na czasie i jak należy się ubierać.

Które atuty marki uważa Pan dziś za jej przewagi konkurencyjne?
Mnogość marek na rynku powoduje, że przetrwają przedsiębiorstwa zbudowane na solidnych podstawach, stabilne finansowe i potrafiące szybko reagować na potrzeby docelowego klienta. Tak właśnie działa nasza firma. Recman to polska marka z kilkudziesięcioletnią tradycją i doświadczeniem w krawiectwie męskim, specjalizująca się w produkcji m.in. męskich garniturów, marynarek, płaszczy i kurtek, koszul, spodni, swetrów, stylowych akcesoriów oraz obuwia. Historia sukcesu marki sięga 1986 roku. Jesteśmy jedną z nielicznych firm, która posiada własny zakład produkcyjny oraz ponad 30-letnie doświadczenie.

Naszą misją jest tworzenie unikatowych kolekcji, dbanie o styl i poczucie wyjątkowości klientów. Kluczową wartością są również trwałe relacje. Zależy nam na budowaniu długotrwałych i uczciwych relacji zarówno z klientami, jak i partnerami biznesowymi. Recman jest postrzegany jako stabilna i rzetelna marka z rodzinną tradycją, która wysoko ceni lojalność współpracowników oraz zaufanie konsumentów. Nasi partnerzy z wielkim zaangażowaniem i pasją otwierają nowe salony Recman, co daje nam największą satysfakcję.

Co ponadto wyróżnia markę Recman?  Etykieta Made in Poland, która jest gwarancją najwyższej jakości, wyselekcjonowane tkaniny, bogata gama niepowtarzalnych modeli oraz staranność wykonania każdego produktu, którego nabywca nie tylko podkreśla swój elegancki wygląd, ale przede wszystkim czuje się komfortowo i swobodnie. Marka uważnie obserwuje zmieniające się światowe trendy, których odzwierciedlenie klienci znajdują w najnowszych, oryginalnych kolekcjach.

Od 2011 roku Recman jest Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski Mężczyzn w Tenisie, a od 2016 roku Partnerem Generalnym PZT. Tenis, jak żaden inny sport, wymaga od zawodników elegancji i wyczucia stylu, również poza kortem. Jest to dyscyplina, która idealnie sprawdza się jako inspiracja łącząca nowoczesność z tradycją i elegancją, dlatego najnowszy shop concept salonów Recman inspirowany jest tenisem. W związku z tym w salonach marki pojawiają się takie motywy jak siatka, wieszaki, ławeczki do ekspozycji produktów oraz tabliczki z logo Recman, nawiązujące do sportowej, eleganckiej szatni. Bezpośrednim nawiązaniem do tenisa jest rudo-brązowa posadzka, korespondująca z nawierzchnią kortów. Element ten stanowi dopełnienie stonowanych barw wnętrza, nadając salonowi charakterystyczny wygląd, wyróżniający obiekt na tle konkurencji.  Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, salony Recman przyciągają uwagę klienta już z poziomu pasażu galerii lub ulicy handlowej. Zmiana wnętrza butików Recman jest jednym z elementów strategii marki mającej na celu odświeżenie jej wizerunku. Nowa wizja zakładała podkreślenie jej indywidualnego, niepowtarzalnego charakteru, nawiązanie do tradycji oraz renomy firmy jako symbolu elegancji i męskiego stylu.

W II połowie 2016 roku uruchomiliśmy również nową wersję sklepu internetowego Recman.pl.  Nowa witryna zapewnia pełną swobodę wyboru i jeszcze większy dostęp do informacji o propozycjach marki, gdyż jest dynamicznie aktualizowana o zdjęcia wizerunkowe oraz bieżące promocje.  Prezentujemy odwiedzającym nie tylko pojedyncze produkty, ale również całościowe stylizacje zgodne z bieżącymi trendami w modzie. By zagwarantować udane zakupy została wprowadzona możliwość rezerwacji wybranych modeli. We wszystkich salonach stacjonarnych klienci mogą obejrzeć zarezerwowane produkty. Co więcej, unikając kosztów przesyłki, mogą teraz odebrać oraz – jeśli zechcą – również opłacić swoje zamówienie w ponad 70 salonach Recman na terenie całego kraju. Zarejestrowani użytkownicy, za pomocą swojego indywidualnego konta, mogą wygodnie zarządzać swoimi danymi, sprawdzić historię zamówień, listę życzeń, a także zarejestrować ewentualne zwroty towaru w terminie 30 dni od daty otrzymania przesyłki.

Od lipca 2014 roku Recman wspiera Fundację Mam Marzenie, której misją jest spełnianie marzeń dzieci cierpiących na choroby zagrażające ich życiu. Dziecięce marzenia spełnia oryginalny produkt z oferty Recman – muszka Mosca. Każda sprzedana muszka to 5 zł, które trafia na konto Fundacji. Od początku akcji firma Recman przekazała na rzecz Fundacji blisko 100 000 zł. Dzięki wyjątkowej akcji Muszka Marzeń udało się spełnić wiele marzeń najmłodszych.

Jak postrzega Pan perspektywy rozwoju dla branży i własnej firmy na najbliższe lata?

Branża odzieży męskiej rozwija się bardzo dynamicznie. Nasz model biznesowy opiera się głównie na współpracy franczyzowej, a nasi partnerzy znacząco przyczyniają się do rozwoju marki Recman. Większość z nich nie poprzestaje na jednym salonie. Chętnie inwestują w kolejne punkty, co jest najlepszym dowodem na ich satysfakcję ze współpracy. Zaangażowany finansowo partner franczyzowy jest bardziej zmotywowany, by osiągnąć sukces, niż zatrudniony na etacie kierownik salonu. Przy współpracy franczyzowej dzieli się ryzyko biznesu, dlatego istotne jest zaufanie partnerów do naszego doświadczenia, które zdobywaliśmy przez trzydzieści lat. To dzięki temu Recman się rozwija, a nasi partnerzy odnoszą kolejne sukcesy. Marka odzieżowa, która korzysta ze współpracy franczyzowej, rozwija się szybciej i stabilniej. Planujemy kontynuować tę formę współpracy i otwierać kolejne salony franczyzowe w najbliższych latach.

Bardzo duży potencjał widzimy również w sprzedaży online. Klienci często korzystają ze sklepu internetowego, aby obejrzeć najnowszą kolekcję i nawet, jeśli nie robią zakupów online, to przychodząc do salonu poszukują już wcześniej upatrzonych modeli. Sklep internetowy to znakomita możliwość prezentacji marki tym klientom, którzy nie przepadają za spędzaniem czasu w galeriach handlowych. Uważam, że każda znacząca marka odzieżowa musi korzystać z tej formy sprzedaży i prezentacji swojej oferty, a w przeciągu kilku lat przychody z e-commerce będą znacząco rosły.

Dziękujemy za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów.

Zapraszamy na www.Recman.pl

Data publikacji: 2.12.2016
Przeczytaj również

Rynek:
LPP podsumowuje kolejny kwartał. Strategia spółki w czasie pandemii.

Sprzedaż LPP  (właściciela marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay) w drugim kwartale roku obrotowego 2020/2021 była… więcej »

Rynek:
Prezes Esotiq & Henderson pełen optymizmu. Podwójny wzrost e-commerce.

W pierwszej połowie 2020 r. polski producent bielizny Esotiq & Henderson S.A wypracował 78,0 mln zł skonsolidowanych przychodów ze… więcej »

Rynek:
Perspektywy dla branży tekstylno-odzieżowej

Branża tekstylno-odzieżowa w Europie warta 205 mld EUR nie uniknęła szerokiego spadku gospodarczego, który wstrząsa światem od początku… więcej »