Wiosenna odsłona poznańskich targów mody, która odbyła się w dniach 24–26.02.2016, okazała się udana ze względu na obecność wielu zarówno nowych, jak i dotychczasowych kluczowych wystawców, którzy pokazali interesujące kolekcje.
Międzynarodowe Targi Poznańskie, organizator lutowej imprezy, wskazują na obecność ok. 5 tys. zwiedzających z kilkunastu krajów. Byli to przede wszystkim właściciele butików, przedstawiciele salonów sprzedaży i sieci handlowych – odpowiedzialni za zakupy, projektanci, media, organizacje branżowe, hurtownie i młodzi adepci mody. Tak określona, konkretna grupa gości nikogo nie dziwi, ponieważ Targi Mody utrzymują swój branżowy charakter.
W lutym targi skupiły w Poznaniu prawie 450 firm i marek, w tym wszystkie nagrodzone w projekcie Polska Moda (2016). Ekspozycje ulokowano w trzech strefach. Przestrzeń Next Season obejmowała kolekcje na wiosnę–lato 2017, a Fast Season – na jesień–zimę 2016/2017. Natomiast BTS to strefa prezentacji obuwia, skóry i wyrobów skórzanych. Wśród wystawców nie zabrakło zagranicznych producentów i dystrybutorów takich marek, jak Pierre Cardin, Passignati, Caprice, Clarks, Hogl czy Fly London. Młodzi kreatorzy mody zaprezentowali swoje propozycje w przestrzeni Bezliq. Nowością w tym sektorze targowym była „noc zakupów”, podczas której wszyscy fani mody (nie tylko profesjonaliści) mogli znaleźć coś dla siebie w promocyjnych cenach. Zwieńczeniem wydarzenia były pokazy mody w Sali Ziemi.
Podczas targów odbyły się cykle szkoleń dla profesjonalistów. 24 lutego br. ekspert branży mody, Jerzy Osika z firmy Promedia, mówił m.in. o pozyskiwaniu i szkoleniu sprzedawców, o motywacji klientów i doradców sprzedażowych oraz o efektywnych wystawach sklepowych. Kolejny dzień wypełniły wystąpienia Marka Borowińskiego, m.in. dotyczące roli mediów społecznościowych w naszej branży.
Tradycyjnie już organizatorzy targów zaprosili uczestników do udziału w Wieczorze Branżowym, który połączono z galą projektu Polska Moda oraz ogłoszeniem zwycięzców Złotego Medalu MTP. Na wybiegu pojawiły się modelki w nowych wzorach Paola Collection, SU, Kastor, Senso, High Fashion, Sun of Gaba, Ezuri, Redi Fashion, P&V, Tova, Getex, Marselini, Faber, Seyes, Verssen, Koma, Lanieri Fashion oraz Sempre. Pokaz zamknęli ambasadorzy projektu: Rafał Maślak, Agnieszka Basińska, Alicja Chrząszcz, Katarzyna Fornalkiewicz oraz Martyna Chmielewska. Warto wspomnieć, że jednocześnie odbył się koncert Mateusza Ziółko, zwycięzcy The Voice of Poland.
W tym roku Złote Medale MTP otrzymali wybrani wystawcy Salonu Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych BTS. Statuetki zostały przyznane za produkty: „Coccine Home Line” – zestaw do pielęgnacji skór marki Dakoma; obuwie męskie „Duo Men” model 706F.P.H.U. – Duo Men; podszewka obuwiowa bezchromowa „Ekobio” – Garbarni Nadarzyn; kurtka męska model „Gaston” – Verssen; skóra bydlęca obuwiowa „Celika Nesca” – Kemax; ramoneska damska „Monika” – Tomax; skórzane paski męskie „Biznes Automatic” – Paspol, zestaw młodzieżowy „Złoty Wąż” – Zespół Szkół Skórzano-Odzieżowych, Stylizacji i Usług w Radomiu.
Wiosenna odsłona poznańskich targów mody spotkała się z pozytywnym odbiorem w branży. Jednak wiele osób zauważyło gdzieniegdzie niską frekwencję. Mówił o tym m.in. Marek Gubański z Cap Squad Polska: – Jako przyszły wystawca, miałem ogromną przyjemność brać udział w kolejnej, wiosennej edycji Targów Mody w Poznaniu. Sprawdzona od wielu lat infrastruktura sprawia, że jest to rewelacyjne miejsce na tego typu imprezy.
Pokazy mody w Sali Ziemi, szkolenia z zakresu sprzedaży i marketingu, wieczór branżowy oraz eventy towarzyszące były świetnie zorganizowane i powinny przyciągać tłumy do stoisk wystawców. Właśnie… gdzie te tłumy?… Salon młodych projektantów wydawał się świecić pustkami, a nie powinno tak być! Zachęcam wszystkich do udziału w kolejnych edycjach – naprawdę warto. Wasza obecność na pewno zmobilizuje młode talenty do podboju świata mody.
Na ten temat zwróciła też uwagę Karolina Stępień z firmy Qotteq: – Podsumowując Międzynarodowe Targi Mody Poznań muszę pochwalić organizację oraz ogólną prezentację firm, jak również stronę medialną wydarzenia. Jeżeli chodzi o frekwencję, atmosferę targów – pozostawię ją bez komentarza. Miło zaskoczyła nas promocja młodych projektantów, jednakże sugerowałabym w przyszłości umieszczanie nowych firm w sektorach bardziej odwiedzanych przez potencjalnych kontrahentów, dających możliwość nawiązania odpowiednich kontaktów handlowych w kraju, jak i za granicą. Jednym zdaniem: promujmy nowo powstałe marki polskie.
red. Agnieszka Błachowska