Trendy w visual merchandisingu

Form Factory, fot. mhshowroom

„Personalizacja, emocje, innowacja, cyfryzacja” – takimi hasłami można podsumować tegoroczną edycję targów Euroshop. W tym jednym miejscu, eksplorując poszczególne stoiska, składał nam się w całość nowoczesny, wielokanałowy „model sprzedaży” – mocno zindywidualizowany, nastawiony na budowanie silnej, konsekwentnej i unikatowej marki, a także podkreślający pozycję klienta indywidualnego.

Dominujący temat targów to połączenie różnych kanałów sprzedaży w budowaniu konkurencyjnej marki. Firmy o silnej pozycji sprzedażowej w sklepach stacjonarnych z sukcesem rozwijają sprzedaż internetową i odwrotnie, te wyspecjalizowane w sprzedaży online uruchamiają z powodzeniem kanały stacjonarne. Często jednak traktuje się je jako odrębne, konkurujące ze sobą narzędzia, a klientów dzieli na tych kupujących online i tych kupujących stacjonarnie. A klienci coraz sprawniej poruszają się pomiędzy zakupami internetowymi a tymi w sklepach stacjonarnych dopasowując je do własnych, indywidualnych potrzeb.
Na targach można było zauważyć, jak ważne są inwestycje w oba kanały sprzedaży – przede wszystkim w podnoszenie atrakcyjności sklepów stacjonarnych i w mocne, nowoczesne dopasowanie sklepów internetowych do wymagań konsumenta. Istotne jest również zawiązanie pępowiny pomiędzy nimi, aby wzajemnie się wspierały i uzupełniały tworząc wielowymiarowy aspekt sprzedaży.

Od lewej: I. subtelna, eteryczna sylwetka manekina odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów, II. „szycie na miarę” jako nowa filozofia projektowania manekinów, przy ścisłej współpracy z odbiorcą / Window France, fot. mhshowroom

Od lewej: I. subtelna, eteryczna sylwetka manekina odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów, II. „szycie na miarę” jako nowa filozofia projektowania manekinów, przy ścisłej współpracy z odbiorcą / Window France, fot. mhshowroom

PERSONALIZACJA W RELACJI B2B

Dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb klienta to kolejne i bardzo popularne hasło marketingowe tegorocznej edycji. Pomiędzy firmami – dostawcą a odbiorcą – powstaje starannie przemyślana relacja biznesowa. Odbiorca zostaje zaangażowany w proces produkcyjny zamówionego produktu na każdym jego etapie – od koncepcji, w której tworzeniu aktywnie uczestniczy, aż po końcowy produkt. Wszystko po to, aby finalny efekt podkreślił indywidualne, charakterystyczne DNA marki i mocno wyróżnił ją wśród podobnych marek na rynku.

Taką ekskluzywną propozycję ma w swoim portfolio m.in. Window France, firma oferująca manekiny ekspozycyjne. Ich „sekretny pokój” na targach wzbudzał wiele emocji i jak się okazało, w jego wnętrzach „schowano” unikalną, nową filozofię tworzenia manekinów na indywidualne zamówienie klientów, zgodne właśnie z DNA konkretnej marki. Do dyspozycji są projektanci, fotografowie, rzeźbiarze, technicy, graficy 3D, styliści i fryzjerzy i to oni wraz z klientem powołują do życia produkt unikatowy, związany mocno z oczekiwaniami zamawiającego. Manekiny powstałe w ten sposób, ich sylwetka, materiał, wykończenie, stylizacja są dedykowane tylko tej jednej marce, która ma na nie wyłączność.

Oczekiwania klientów to prosty drogowskaz do budowania nowoczesnej, skutecznej marki / Schwitzke, fot. mhshowroom

Oczekiwania klientów to prosty drogowskaz do budowania nowoczesnej, skutecznej marki / Schwitzke, fot. mhshowroom

SZYCIE NA MIARĘ INDYWIDUALNEGO KLIENTA

Na wielu stoiskach położono mocny nacisk na potrzeby klienta indywidualnego. To on ostatecznie decyduje, gdzie i jak robi zakupy. Stoisko biura architektonicznego Schwitzke „zbudowano” z wielu pytań skierowanych do klienta. Co lubi, jakie są jego doświadczenia zakupowe, czy zna historię swojej ulubionej marki, jakie wartości w niej ceni, jakie elementy warunkują zapamiętanie marki i co sprawia, że jest ona unikatowa, wyjątkowa – to tylko niektóre z nich. Zebrane odpowiedzi mogłyby nakreślić ciekawy obraz oczekiwań i potrzeb współczesnego klienta, a także pomóc w budowaniu bardziej świadomej historii marki oraz przestrzeni (tej online i stacjonarnej), w której dojdzie do spotkania „klient – produkt”. Warto pochylić się nad tym tematem i pozwolić klientom naprowadzić nas na właściwy tor, aby stworzyć przestrzeń, w której klient nie tylko kupi produkt, ale będzie uczestniczył w interesującym doświadczeniu, znajdzie się wewnątrz ciekawej opowieści, której część zabierze ze sobą razem z zakupionym produktem.

Patchwork, możliwość zmiany sylwetki czy pozorny ruch to tylko niektóre z aktualnych trendów w projektowaniu manekinów. Od lewej: Artezzo, Hans Boodt Mannequins, Genesis Mannequins, fot. mhshowroom

Patchwork, możliwość zmiany sylwetki czy pozorny ruch to tylko niektóre z aktualnych trendów w projektowaniu manekinów. Od lewej: Atrezzo, Hans Boodt Mannequins, Genesis Mannequins, fot. mhshowroom

EMOCJE

Aby sprzedać produkt, musi podążać za nim właściwa historia, która oddziałuje na zmysły, zaskakuje i pozostaje w pamięci. To historia „opowiedziana” odpowiednimi działaniami marketingowymi, ale i właściwą aranżacją przestrzeni sprzedażowej (stacjonarnej, internetowej). To bardzo silny trend w budowaniu pozycji marki. Emocji szukamy w korzeniach marki, w jej historii, kampaniach reklamowych, dynamice obrazów, kolorach, oświetleniu a także w zaspokajaniu potrzeb klientów, zaskakiwaniu ich nowymi rozwiązaniami.

Dobrą przestrzenią do prezentowania mocnych komunikatów i opowieści jest witryna sklepowa. To często powód, dla którego klient wchodzi do sklepu. Tu niezbędny jest świetny VM – dobry projekt, właściwe materiały, zaskakujące dekoracje, świetna kompozycja, mocny przekaz. Jak wynika z rozmów przeprowadzonych na targach, widać wyraźny wzrost inwestycji na działania związane z tym obszarem visual merchandisingu. Obecność wielu firm zajmujących się projektowaniem witryn i dekoracji w porównaniu do poprzednich edycji zdecydowanie potwierdza ten trend. Nie zabrakło przykładowych okien wystawowych potwierdzających wagę dobrze zaprojektowanej witryny. Na targach pojawiły się m.in. inspiracje op-artem (Alpac, Raumwerk), ciekawe konstrukcje geometryczne (Alpac), ruchome lub interaktywne instalacje (Form Factory, Raumwerk, Oktalite), multiplikacje (Raumerk, Form Factory) czy złudzenia głębi, perspektywa (Form Factory).

Pięknie wyrzeźbione sylwetki manekinów w dynamicznych pozach to wyraźny kierunek dedykowany markom sportowym /Artezzo, fot. mhshowroom

Pięknie wyrzeźbione sylwetki manekinów w dynamicznych pozach to wyraźny kierunek dedykowany markom sportowym /Atrezzo, fot. mhshowroom

LED-OWE REWOLUCJE

Zarówno w oświetleniu kubatury sklepu, jak i podświetlaniu punktowym produktu czy grafiki, LED-y nie mają sobie równych. Ich zalet nie sposób zakwestionować – oszczędność energii, trwałość, wysoki współczynnik oddawania barw czy efekty, jakie możemy uzyskać. Różnorodność rozwiązań oświetlenia prezentowanego na targach i jego zastosowania przyprawiały o zawrót głowy. Najbardziej popularne były zmienne (w zależności od potrzeby) systemy do oświetlenia witryn i sklepów. Do dyspozycji klienta jest wybór barwy oświetlenia (ciepła, chłodna, neutralna lub kolorowa), moc, a także jego zakres – od punktowego aż do pełnego. Interesujące były także systemy zmieniające się automatycznie w określonej jakości i sekwencji czasowej szczególnie polecane do zastosowania na witrynach sklepowych czy panele sterowania światłem w przymierzalni.

Wiele firm zarówno oświetleniowych, jak i projektujących witryny, stawiało także na LED-owe dekoracje – różnorodne formy geometryczne, kwiaty, zwierzęta, napisy etc. Duże zainteresowanie wzbudzały podświetlane napisy pojawiające się na winylowych podłogach (Tarkett, Philips) czy transparentna wideo ściana (Useful i EG Electronics). Efektownie prezentowały się także boxy ledowe – ekrany zestawione w sześcienne klocki, prezentujące dynamiczny obraz. Na uwagę zasługują także coraz lepsze jakościowo lightboxy.

Przyszłość zapisana w technologii – inteligentne roboty. Od lewej: Umdasch Shopfitting, Kdi GMBH, fot. mhshowroom

Przyszłość zapisana w technologii – inteligentne roboty. Od lewej: Umdasch Shopfitting, Kdi GMBH, fot. mhshowroom

DYNAMIKA (RUCH)

Podczas tegorocznej edycji targów położono nacisk na ruch realny, fizyczny. Firma Kinetic Lights zaprezentowała systemy do ruchomych instalacji świetlnych (i nie tylko świetlnych), które mocno zwracały uwagę – okrągłe, podświetlone klosze w sposób zsynchronizowany przemieszczały się w górę i w dół tworząc niebanalny układ. Pokazane zostały także inne możliwości zastosowania tych systemów – zamiast kloszy eksponujące w podobny sposób doniczki z zielenią czy kolorowe podkoszulki. Analogiczne rozwiązanie zobaczyliśmy na wspólnym stoisku firm Vizona, Ansorg i Vitra, tylko w ruch wprawione zostały manekiny siedzące na krzesłach.

Dynamiczną witrynę zaprezentowała także firma Form Factory – to lekko surrealistyczna prezentacja, której centralnym punktem była przeskalowana głowa kota. W tyle za nią, raz w gorę, raz w dół przesuwały się dekoracje kwiatowe. Na stoisku Raumwerk z kolei zwiedzający sami mogli decydować o tym, co wydarzy się na interaktywnej witrynie – za pomocą prostego panelu sterowania mogli zmienić oświetlenie, włączyć muzykę lub sprawić, że produkt obrócił się dookoła.

Ponownie pojawiły się ruchome manekiny – biegnące, grające na skrzypcach, ruszające poszczególnymi częściami ciała etc. Nie zabrało także propozycji form w zastygłych pozycjach – świetnym przykładem są sportowe pozy manekinów (Atrezzo, Genesis). Ruch dało się także zauważyć w ściennych systemach paneli – dysponując dwustronną grafiką możemy naprzemiennie prezentować obie strony. Jeżeli wrzucimy do tego „dynamicznego worka” ogromne ścienne ekrany LED, a także projektory do prezentacji hologramów 3D, to mamy fantastyczne możliwości zwrócenia uwagi klienta.

Atrakcyjne, zaskakujące, wzbudzające emocje projekty witryn to elementarne zadania visual merchandisingu / Form Factory, fot. mhshowroom

Atrakcyjne, zaskakujące, wzbudzające emocje projekty witryn to elementarne zadania visual merchandisingu / Form Factory, fot. mhshowroom

MANEKINY – DO WYBORU, DO KOLORU

Patchwork to jeden z wiodących motywów w produkcji manekinów. To łączenie w jednej sylwetce różnorodnych, często kontrastowych materiałów czy kolorów (Atrezzo, Almax, A2, Genesis) . Drugim istotnym trendem okazały się manekiny w całości lub częściowo ażurowe, jakby „druciane” (Hans Boodt Mannequins, Window France, A2). W dalszym ciągu ważna jest możliwość zmiany manekina, przez wymienne komponenty – tzw. maski, elementy makijażu bądź przez zmianę sylwetki. Ta ostatnia możliwa jest dzięki specjalnej konstrukcji, która pozwala na swobodne zmiany ustawienia nóg, rąk, a także wybór pozycji stojącej lub siedzącej (Atrezzo, Genesis). Komfort i wygoda w pracy z manekinem to też ważne jego aspekty – LaRosa zaprojektowała stopę manekina w taki sposób, że z łatwością założymy mu buty nawet w średnim rozmiarze. Warto wspomnieć o firmie Via Mannequins, która zaproponowała bardzo trwałe manekiny o zróżnicowanych, naturalnych sylwetkach, z ładnymi krągłościami. Ponadto doskonale znamy temat mało estetycznych, zarysowanych czy obtłuczonych manekinów. To już przeszłość. Technologia przyszła z pomocą i na targach przedstawiono manekiny, które można tłuc młotkiem, rzucać np. ręką o podłogę… i nic złego stać się nie może.

PRZYSZŁOŚĆ

A na koniec niespodzianka. XXI wiek to z pewnością ten moment w historii, w którym zaczną nas obsługiwać roboty – miłe, sympatyczne, uśmiechnięte, otwarte, z ogromnym zasobem wiedzy o produkcie. Ładnie powiedzą dzień dobry, podadzą rękę do uścisku i zaoferują pomoc wyborze najbardziej odpowiedniego produktu.

A już za 3 lata kolejna edycja targów Euroshop 2020!

Monika Harłacz
mhshowroom.com.pl
realizacje VM / szkolenia / konsultacje

Layout 1

http://vmforum.pl/

Data publikacji: 12.10.2017
Przeczytaj również

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Handel:
Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe oraz social media

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »