Viamoda upgrade 2018

fot. AKPA

27 czerwca w warszawskim Och Teatrze można było obejrzeć praktyczne umiejętności studentów finalizujących naukę projektowania mody w Viamodzie. Podczas gali dyplomowej tegoroczni absolwenci pokazali na wybiegu swoje kolekcje, składające się z sześciu autorskich sylwetek, które były częścią szerszej koncepcji i stanowiły rozwiązanie projektowe tematu pracy licencjackiej.

Tegoroczni absolwenci przedstawili ogromną różnorodność pomysłów, tematów i stylów prezentowanych kolekcji: od konceptualnych, poprzez streetwear, aż po kolekcje ubiorów okazjonalnych i sprzedażowych. Wszyscy wykazali się wysokim poziomem kreatywności, wrażliwością estetyczną, wiedzą i umiejętnościami technologicznymi, które pozwoliły im na realizację swoich pomysłów projektowych. Podczas gali zaprezentowano piętnaście kolekcji dyplomowych autorstwa studentów Viamoda, tworzących jedną, spójną koncepcję artystyczną. Swoje projekty pokazali kolejno:

1.    Krystyna Hannon
2.    Sandra Dąbrowska
3.    Millka Lewandowska
4.    Dorota Nasiłowska Paczuska
5.    Magdalena Jaworska
6.    Wiktoria Biegańska
7.    Agnieszka Kulka
8.    Eliza Matvieieva
9.    Diana Ovcharenko
10.    Zuzanna Vesely
11.    Agata Kępka
12.    Michalina Tkocz
13.    Anastasiia Solodovska
14.    Lia Kimura
15.    Gabriela Struzik

Na wybiegu zobaczyliśmy propozycje, głównie dla kobiet, choć nie zabrakło męskiego akcentu w postaci kolekcji streetowej inspirowanej subkulturą więzienną i tatuażem, który pojawił się na odzieży w postaci autorsko przetworzonych printów. Kolekcje prezentowały nurt egzystencjalizmu, konceptualnego futuryzmu, autorskiego eksperymentu, przetworzenia własnych prac graficznych i malarskich oraz twórczości innych na warstwę wizualną ubioru, architektoniczną formę i funkcjonalność odzieży estetycznie wpisanej w najnowsze trendy lub odwołującej się do tradycji designu i sztuki. Mogliśmy oglądać szlachetne rękodzieło wykonane z jedwabiu w tonacjach pasteli, inspirowaną gotykiem kolekcję unikatowych kostiumów, minimalizm zamknięty w surowych formach, wykonanych z ciężkich płaszczowych wełen i grubej dzianiny, architektoniczną dekonstrukcję, styl rock’owy i wreszcie ferię barw w kolekcji inspirowanej formami zoomorficznymi czy w postaci śmiałych wzorów nadruków. Oryginalność każdej kolekcji przejawiała się nie tylko w sylwetkach i detalach ubiorów, ale również w sposobie ekspresji artystycznej każdego z młodych projektantów. W realizacjach można było dostrzec wielość inspiracji, materiałów, stylów, faktur i form. Studenci Viamoda wykazali się biegłością projektową i zaskoczyli wszystkich różnorodnością prezentowanych kolekcji.

Gala Viamoda upgrade 2018 rozpoczęła się prezentacją kolekcji absolwenta pierwszego rocznika dyplomowego uczelni. Bardzo kobieca kolekcja HIKIZ autorstwa Mido, łączyła w sobie wielokulturowość twórcy, zabawę formą i fakturą ubiorów. Gościnne pokazy najzdolniejszych absolwentów Viamoda wpisują się już w tradycję, która będzie kontynuowana w kolejnych  latach. Ostatnim akcentem wydarzenia był pokaz kolekcji młodej wykładowczyni Viamoda mgr Dominiki Łukawskiej, która zaprezentowała projekty ubiorów inspirowane ruchem.

Tradycją Gali Dyplomowej VIAMODA stał się wybór najbardziej wyróżniającej się spośród wszystkich zaprezentowanych kolekcji, którego dokonało wyjątkowe grono osobowości świata mody tworzących kapitułę upgrade 2018 w składzie:
•    Anna Męczyńska – stylistka, wizażystka i kostiumograf;
•    Ranita Sobańska – główna projektantka i dyrektor kreatywna firmy 4F;
•    Dorota Wróblewska – promotor mody i producentka pokazów mody, autorka bloga sophisti.pl;
•    Andrzej Foder – doktor sztuki, pedagog, praktykujący projektant ubioru, współpracujący z wieloma firmami odzieżowymi, główny projektant w firmach: Próchnik, Wólczanka, Modesta, Pawo;
•    Tomasz Jacyków – stylista, autor książki,  prezenter programów telewizyjnych;
•    Tobiasz Kujawa – bloger, dziennikarz, stylista i konsultant;
•    Filip Połoska – redaktor naczelny Noizz.pl;
•    Walter Prati –  twórca agencji GPoland;

Jury przyznało to najważniejsze wyróżnienie kolekcji męskich ubiorów streetowych „Four Piece Suits” Sandrze Dąbrowskiej. Podkreślono świeżość, innowacyjność pomysłu i wpisanie się w nurt uniseksualizmu projektowego oraz zaangażowania społecznego (kolekcja nawiązuje do problemu resocjalizacji byłych więźniów).

Pomimo iż wydarzenie nie miało charakteru konkursu, to obecni na Gali i współpracujący z Uczelnią Partnerzy postanowili nagrodzić najlepsze ich zdaniem prace.
•    Grupa odzieżowa LPP wyróżniła również kolekcję Sandry Dąbrowskiej
•    Firma Freudenberg Vilene przyznała swoją nagrodę Anastazji Solodovskiej
•    Coats Polska wyróżnił konceptualną, kolorową, z oryginalnymi nadrukami kolekcję Michaliny Tkocz
•    Firma Union Knopf Polska przyznała swoje wyróżnienie kolekcji Lia Kimury, która na czarno – białe, architektoniczne formy ubioru przeniosła motywy z własnych obrazów
•    Dorota Wróblewska, reprezentująca Warsaw Fashion Street oraz markę biżuteryjną Pecunia Forget – me – not najlepiej oceniła i zaprosiła do prezentacji na warszawskim pokazie dwie, już nagrodzone wcześniej, zupełnie różne w charakterze kolekcje: Anastazji Solodovskiej i Sandry Dąbrowskiej
•    Organizatorzy międzynarodowego konkursu projektantów Open Europe nagrodzili pokazem na krymskim Fashion Weeku aż trzy kolekcje autorstwa Wiktorii Biegańskiej (kolekcja inspirowana twórczością grupy designerów Memphis Milono), wspomnianą już wcześniej kolekcję Lia Kimury oraz Gabrieli Struzik (kolekcja pełna metafor, dysproporcji, chaosu podkreślającego egzystencjonalne pytania o sens ludzkiego życia, będące inspiracją do jej stworzenia)
•    Multibrandowa agencja włoskich marek GPoland Group uznała za najlepszą i wyróżniła nagrodzoną już przez innych kolekcję Anastazji Solodovskiej
•    Nagroda od Fabryki Porcelany – organizatora imprezy Katowicki Fashion Week – trafiła do Sandry Dąbrowskiej
•    Firma dr Irena Eris doceniła bardzo kobiecą, wykonaną ze szlachetnych jedwabi, utrzymaną w tonacjach nude i pasteli kolekcję Anastazji Solodovskiej

W trakcie wydarzenia władze uczelni przyznały wyróżnienie za najlepszą pracę dyplomową z obszaru drugiej specjalności: komunikacja w modzie i projektowania marki, które za „Projekt identyfikacji wizualnej autorskiej marki streetwearowej z elementami kampanii marketingowej” otrzymał Michał Kalbara.

W tym roku, po raz pierwszy zostanie przyznane wyjątkowe dla każdego projektanta wyróżnienie – nagroda publiczności. Każdy może zagłosować na najlepszą według niego kolekcję w internetowym plebiscycie. W wydarzeniu Viamoda upgrade 2018 opublikowane są zdjęcia wszystkich kolekcji dyplomowych. Jedyne, co trzeba zrobić to „zalajkować” swoich faworytów. Autor kolekcji, która zdobędzie największą ilość głosów otrzyma trzecią statuetkę tegorocznej gali Viamoda upgrade 2018 – nagroda publiczności.

Data publikacji: 2.07.2018
Przeczytaj również

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »