VM: Światło – cichy sprzedawca


Współcześnie inteligentne systemy oświetlenia są w stanie badać ruch klienta w sklepie stacjonarnym i analizować pozyskane dane na bieżąco, mogą również współpracować z aplikacją mobilną i reagować na różne impulsy.

W czasie wzmożonej konkurencji, wyróżnienie się na różnych polach jest na wagę złota. Inteligentne systemy oświetlenia dają możliwość wybicia się i stworzenia indywidualnego rytuału zakupowego. Myśląc o oświetleniu w sklepie stacjonarnym bierze się pod uwagę oświetlenie sklepowej witryny, wejścia, wnętrza, przymierzalni oraz strefy kas. Odpowiednio dobrane światło jest w stanie zachęcić do zakupów, nadać przestrzeni charakterystyczny klimat, zatrzymać uwagę klienta w wybranych punktach, co ostatecznie wpływa na zwiększenie sprzedaży. Ale nie każde światło ma taką moc. Oto cztery kroki, które decydują o dobrym oświetleniu w sklepie stacjonarnym.

Definicja potrzeb
Przed podjęciem decyzji o rozmieszczeniu źródeł światła w nowej przestrzeni lub zmiany ułożenia w już istniejącym należy zdefiniować potrzeby zarówno marki, jak i klienta. Istotne będą odpowiedzi na pytania: Jakie produkty mają być pokazane/wyróżnione? Jaki klimat ma panować w środku? Jakie emocje klient ma odczuwać robiąc zakupy? Jak zorganizować strefę wejścia, żeby klient zdecydował się na wizytę? Oprócz tego ważne jest zdefiniowanie potrzeb samego klienta. Sprawdzenie, jakich bodźców potrzebuje do realizacji zakupów, w jakiej atmosferze najchętniej przebywa.

Stworzenie i realizacja planu
Plan powinien zakładać wszystkie elementy oświetlenia, które już poprzednio zostały wypunktowane, czyli raz jeszcze: strefa wejścia, witryna sklepowa, wnętrze, przymierzalnie, strefa kas. Strefa wejścia i witryna to pierwsze składowe, którymi należy się zająć. Dlaczego? Są to miejsca, które zdecydują o tym, czy klient zwróci uwagę na salon, czy będzie chciał do niego wejść. Oświetlenie witryny sklepowej różni się w zależności od umiejscowienia sklepu. Jeśli jest on częścią centrum handlowego, jest duże prawdopodobieństwo, że zasady oświetlenia witryny znajdą się w umowie najmu przestrzeni sprzedażowej. W wypadku samodzielnych sklepów, do których wchodzi się bezpośrednio z ulicy, poziom natężenia światła będzie zależał od poziomu jasności otoczenia. Oświetlenie witryny nie może oślepiać przechodniów i kierowców, ale powinno wyróżniać wystawę na tle pozostałych lokali w budynku. Witryny sklepowe, szczególnie w salonach z ubraniami i dodatkami, mają swoją specyfikę, zmieniają się często. Oświetlenie witryny powinno być mobilne (np. szynoprzewody, które pozwalają m.in. na zmianę ilości projektorów i ich rozmieszczenie). Dodatkowo przy projektowaniu witryny warto zwrócić uwagę na tło okna wystawowego, które nie powinno być ciemne, ponieważ powoduje to stworzenie niepożądanego efektu lustra. Oświetlenie ma zapraszać i kierować klienta na wyznaczoną ścieżkę.
Oświetlenie wnętrza sklepu, relingów, regałów, stojaków i innych miejsc prezentowania produktów, ma wpływ na wyznaczenie przez klienta ścieżki zakupowej. O odpowiednim rodzaju wybranego oświetlenia zadecyduje przede wszystkim charakterystyka sprzedawanych rzeczy. Inaczej prezentuje się produkty ekskluzywne, inaczej młodzieżowe. Marki oferujące modę premium, aby dotrzeć do odpowiedniego klienta, powinny stosować światła o ciepłych barwach. Marki młodzieżowe, chcące dotrzeć do młodszych odbiorców mogą stosować chłodniejsze barwy na wyróżniającym się tle.
Miejscem, które odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym, jest przymierzalnia. Stosowanie ostrego oświetlenia halogenowego będzie miało negatywny wpływ na odbiór przymierzanych rzeczy. Oświetlenie w przymierzalniach powinno dawać wrażenie „domowego”, miękkiego, przytulnego. Światło nie powinno dawać mocnych cieni. Dobrze dopasowane światło w przymierzalniach może zmniejszyć liczbę zwrotów.

Strefa kas pełni podwójną rolę. To część sklepu, do której klient udaje się, żeby sfinalizować udane zakupy, ale jest to również miejsce pracy personelu sklepu. Przy projektowaniu oświetlenia należy pamiętać o obu funkcjach tej strefy. Ze względu na to, że strefa kas jest również strefą pracy przy komputerze, wymagane jest natężenie światła 500 lx. Do oświetlenia można wykorzystać oprawy wiszące, co dodatkowo wyróżni strefę kas od innych stref wyznaczonych w sklepie. Jeśli oferujemy produkty do sprzedaży w okolicy lady kasowej, najlepsze będzie wzmocnienie ich światłem punktowym.

Regularne testowanie
Oświetlenie nie jest materią stałą, więc w miarę konieczności można je zmieniać cyklicznie, sezonowo. Ważne jest testowanie różnego typu oświetlenia i badanie reakcji klientów. Można to przeprowadzić na kilka różnych sposobów. Jednym z nich będzie wykorzystanie kamer i analiza reakcji na zachowanie klientów oraz wyciąganie wniosków. Inną możliwością jest wywiad przeprowadzony z klientem przy kasach lub internetowa ankieta na stronie internetowej marki.

Otwartość na nowe technologie
Światło to jedna z podstawowych potrzeb sklepu, która musi być zaspokojona, żeby butik mógł istnieć. Inteligentne systemy światła są w stanie zrobić dużo, dużo więcej. Przede wszystkim odpowiednie ustawienie i natężenie światła sprawi, że klient będzie zachęcony do pójścia wyznaczoną ścieżką, a koszty utrzymania będą mniejsze. Najnowszym trendem w oświetleniu sklepów stacjonarnych jest analiza śledzenia ruchu przez czujniki zawarte w systemach światła. Analiza ruchu może być połączona z aplikacją mobilną, która na bieżąco będzie reagować na potrzeby klienta. Dzięki takim rozwiązaniom można zautomatyzować pewne obszary funkcjonowania sklepu, zmniejszając zaangażowanie pracowników.

Odpowiednio zaprojektowany system oświetlenia zwróci się podwójnie. Światło przyciągnie klienta, stworzy odpowiedni klimat, skieruje uwagę na konkretny produkt, a w przyszłości poprowadzi klienta zgodnie z jego upodobaniami, dzięki połączeniu z aplikacją mobilną i indywidualnym kontem klienta. System oświetlenia w sklepie stacjonarnym to opłacalna inwestycja.

Anna Wawszkiewicz

Data publikacji: 16.10.2019
Przeczytaj również

Handel:
Kto kupuje przez internet, a kto stacjonarnie

Kobiety częściej niż mężczyźni kupują w sklepach stacjonarnych, a online jest najpopularniejszym kanałem sprzedaży w grupach wiekowych… więcej »

Handel:
Jak Polacy kupują odzież i obuwie w internecie podczas pandemii

Trzy czwarte Polaków w wieku 18-65 lat kupowało w ciągu ostatniego roku odzież online, a nieco ponad połowa – obuwie. Co trzeci badany… więcej »

Handel:
E-sprzedaż rośnie. W czołówce luksusowe torebki

Jak wynika z Indeksu Zakupów (Shopping Index) opartego na danych dotyczących ponad miliarda konsumentów z całego świata, obroty handlu… więcej »