Po kilku trudnych latach, rynek detaliczny odzieży i obuwia w Europie Środkowej wrócił do szybszego wzrostu – w 2014 roku jego wartość zwiększyła się o 3,8%. Co więcej, oczekuje się dalszej poprawy sytuacji w najbliższych miesiącach, czego główną przyczyną jest systematyczny wzrost rynku w Polsce.
W zeszłym roku, każdy rynek krajowy odnotował wzrost mierzony w walucie lokalnej, a w euro tylko Czechy odnotowały spadek, który należy przypisać osłabieniu kursu korony czeskiej. W sumie, według najnowszego raportu PMR „Rynek detaliczny odzieży i obuwia w Europie Środkowej 2015 – Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020”, wzrost rynku w regionie wyniósł 3,8% w 2014 roku, licząc w euro.
Najszybciej rozwijającym się krajem w 2014 roku była Bułgaria, jednak szybki wzrost rynku Europy Środkowej można przypisać głównie dobrym wynikom polskiego handlu, który jest największy w regionie i w zeszłym roku stanowił ponad połowę całego rynku. Ze względu na wielkość polskiego rynku, jego wydajność w dużym stopniu wpływa na cały rynek Europy Środkowej. W najbliższych latach spodziewany jest jego systematyczny wzrost, co może przełożyć się na stabilny wzrost całego regionu.
W podziale na segmenty, odzież ponownie pokonała obuwie, a jej wartość wyniosła ponad 76% w 2014 roku. W ciągu najbliższych kilku lat, udział ubrań w całym rynku rynku C&F w Europie Środkowej wzrośnie jeszcze bardziej. Udział odzieży jest najwyższy na Węgrzech, gdzie stanowi ponad 80% całego rynku, a najmniejszy w Rumunii. Pod względem segmentów cenowych, nisza niskich cen panuje w Rumunii i Bułgarii, podczas gdy w innych krajach dominujący jest segment cen średnich. Jest to oznaka wzrostu wydatków na odzież i obuwie przez konsumentów w Europie Środkowej i ich rosnącej chęci zakupu przedmiotów wysokiej jakości.
Regionalny rynek zdominowany jest przez międzynarodowe sieci. Co ciekawe, zarówno w segmencie odzieży jak i obuwia, liderami na rynku są firmy pochodzące z Polski, odpowiednio: LPP i CCC. Inni znaczący gracze to Inditex z Hiszpanii i H&M ze Szwecji w dziedzinie odzieży, a w obuwiu Deichmann z Niemiec i Bata z Czech. Jednak polscy liderzy nie będą zagrożeni w najbliższych latach. Głównym tego powodem jest fakt, że dominują oni na polskim rynku i szybko rozwijają się w innych krajach regionu. LPP jest obecna na wszystkich rynkach regionu. CCC, po wejściu do Bułgarii w pierwszej połowie 2015 roku, również obejmuje wszystkie kraje Europy Środkowej.
W zakresie kanałów dystrybucji, sprzedaż w Internecie bardzo szybko wzrosła we wszystkich krajach objętych raportem, jednak jej wartość nadal pozostaje na niskim poziomie. Sieci sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia są dominującym kanałem w większości krajów Europy Środkowej, a udział tego kanału waha się od około 35% w Bułgarii do ponad 70% na Węgrzech.
Żródło: PMR