Wzrost konkurencji na rynku centrów handlowych

Fot: rutlo via Foter.com / CC BY

Wraz z nowymi spektakularnymi otwarciami rośnie rywalizacja o najemców powierzchni handlowych, co w połączeniu ze zmieniającymi się oczekiwaniami zakupowymi klientów wymusza modernizację starszych obiektów. Trend ten będzie dominował również w 2016 r.

Najbardziej widocznym tegorocznym trendem są inwestycje w poprawę jakości powierzchni handlowej. Wyraźnie zwiększa się udział powierzchni przebudowywanej i dobudowywanej do starszych obiektów. Łącznie na polskim rynku handlowym w bieżącym roku przeprowadzono rozbudowę 15 obiektów o łącznej powierzchni ponad 150 tys. mkw.

Centrum handlowe Bielany (obecnie Aleja Bielany) we Wrocławiu powiększyło się o rekordowe 35 tys. mkw., tym samym stając się największym obiektem handlowym w Polsce (łączna powierzchnia – 145 tys. mkw.) Drugą znaczącą inwestycja tego typu była rozbudowa centrum handlowego Ogrody w Elblągu (22,5 tys. mkw. powierzchni dodanej do obiektu). Natomiast trzecia pod względem wielkości rozbudowa miała miejsce w warszawskim Wola Parku (17,5 tys. mkw. nowej powierzchni), gdzie przeniesiono oraz powiększono strefę food court, a do grona najemców dołączyło kilkanaście marek modowych oraz Castorama. Obecnie Wola Park jest drugim, po Arkadii największym centrum handlowym w aglomeracji warszawskiej.

W 2016 r. również czekają nas rozbudowy i przebudowy, choć już na mniejszą skalę. Będą one stanowić 10-15% podaży nowej powierzchni handlowej, łącznie szacowanej na 500 tys. mkw. Znaczna część powierzchni, która zostanie dostarczona na rynek w 2017 r., powstanie również w wyniku rozbudów. Do największych planowanych prac tego typu należy powiększenie centrum handlowego Janki o 22 tys. mkw. i Centrum Krakowska 61 o ok. 20 tys. mkw. oraz Galerii Bałtyckiej w Gdańsku o 16 tys. mkw. Duża rozbudowa i modernizacja planowana jest również w warszawskim Forcie Wola (do 55 tys. mkw. powierzchni). Zakończenie tej inwestycji jest planowane na 2019 r.

Trend rozbudowy istniejących obiektów wynika głównie z rywalizacji między różnymi formatami handlowymi i rosnących potrzeb klientów, którzy oczekują nie tylko atrakcyjnej oferty komercyjnej, ale również ciekawych propozycji kulturalno-rozrywkowych oraz innowacyjności. Konkurencję napędza też sprzedaż internetowa, która wpływa na zwyczaje zakupowe klientów, dlatego w sklepach stacjonarnych pojawiają się m.in. punkty „click and collect”.

Aby przyciągnąć klienta do centrum handlowego obiekty handlowe muszą wciąż zmieniać i uatrakcyjniać swoją ofertę oraz podnosić jakość powierzchni zgodnie z najnowszymi trendami rynkowymi i rozwojem technologii. Na pozytywne kształtowanie doświadczeń zakupowych wpływ ma wiele czynników: liczba atrakcyjnych marek, wprowadzanie nowinek technologicznych i innowacji, estetyka i aranżacja wnętrza, udogodnienia dostępowe (np. pojemny parking i dogodne wejścia) oraz bogata oferta rozrywkowa i gastronomiczna.

Obiekty, które nie inwestują w jakość i nie odpowiadają na wciąż zmieniające się potrzeby klientów, stracą na konkurencyjności, co w perspektywie długoterminowej odbije się na poziomie powierzchni niewynajętej i stawkach czynszu.

W tym roku oddano do użytku 23 nowe obiekty handlowe, które w dniu otwarcia były skomercjalizowane średnio w ok. 90%. W pełni wynajęte zostały Supersam w Katowicach i rozbudowana część Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze.

W kolejnych 12 miesiącach zakończą się 4 przebudowy, a do użytku zostanie oddanych 16 nowych centrów handlowych. Do najbardziej spektakularnych otwarć 2016 r. należą Posnania (99 tys. mkw.), Metropolia (34 tys. mkw.), Fabryka Wołomin i Glogovia (oba obiekty o powierzchni 25 tys. mkw.).

Największy popyt na powierzchnie handlowe generują najemcy obecni już na rynku, dokonujący dalszej ekspansji, choć nie brakuje debiutantów. Marki debiutujące w Polsce zazwyczaj otwierają swój pierwszy lokal w Warszawie, jak np. marki modowe Kiabi (otwarcie w Blue City), Superdry (Złote Tarasy), czy też amerykańska sieć restauracji Fuddruckers (Wola Park). Z kolei na debiut poza stolicą zdecydowała się nowa marka sportowa Decimas (Magnolia we Wrocławiu), a także marka odzieżowa Colin’s (otwarcie w krakowskiej Bonarka City Center). Najbardziej wyczekiwanym debiutem jest wejście na polski rynek w I kw. 2016 r. marki modowej Tallinder z portfolio Grupy LPP, która przewiduje otwarcie 20 sklepów na terenie kraju. Kolejnym przyszłorocznym debiutantem na rynku mody będzie również Forever 21.

W przyszłym roku możemy oczekiwać kontynuacji obecnych trendów, czyli rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów. Na rynku utrzyma się rosnąca konkurencja jakościowa i tendencja do łączenia sprzedaży tradycyjnej z e-commerce, co sprawi, że coraz więcej obiektów będzie oferować warunki sprzyjające sprzedaży wielokanałowej.

teaserAutor: Magdalena Sadal, Starszy konsultant, Dział Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield

 

 

Data publikacji: 18.12.2015
Przeczytaj również

Handel:
Cross border e-commerce:
Jak wejść na rynki zagraniczne w branży fashion

O tym, co zwiększa szanse na odniesienie sukcesu na rynkach międzynarodowych przez sklep internetowy, rozmawiamy z Natalią Leonard i… więcej »

Handel:
Marketing w e-commerce B2B. Klucz do sukcesu, który jest często pomijany

Marketing w e-commerce B2B, choć nieco inny niż w modelu B2C, jest kluczowym elementem… więcej »

Aktualności:
Rozporządzenie GPSR: Co musisz wiedzieć o Nowych Wymaganiach Bezpieczeństwa Produktów

W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce i technologii, bezpieczeństwo produktów nabiera kluczowego znaczenia. Nowe Rozporządzenie… więcej »