Zakaz handlu w niedzielę a odwiedzalność centrów handlowych

Retail Institute, RI, wspólnie z grupą ponad 100 polskich centrów handlowych, od września 2016 roku, prowadzi badania odwiedzalności centrów handlowych oraz ich obrotów w 18 kategoriach np.: moda damska, męska, mieszana, obuwie, sklepy jubilerskie, czy dla sektora usług. W świetle powracającej dyskusji na temat wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę, Instytut przeanalizował udział poszczególnych dni tygodnia w wynikach odwiedzalności galerii handlowych w Polsce.

Analizy miesięczne i tygodniowe odwiedzalności centrów handlowych są tworzone z uwzględnieniem kluczowych kryteriów mających wpływ na frekwencję w centrach, tzn. ich wielkość, lokalizację oraz typ oferty, jak również, z uwzględnieniem lokalnych i regionalnych uwarunkowań. Instytut analizuje udział poszczególnych dni tygodnia w wynikach. Jest to możliwe tylko dlatego, że centra współpracujące z Instytutem raportują dane dzienne. Jest to szczególnie ważny parametr dla dyrektorów centrów oraz marketingu, którzy na bieżąco oceniają efektywność prowadzonych przez galerię działań marketingowych i prosprzedażowych” – powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

Dziś wyniki pracy Instytutu wspierają branżę handlową w prognozowaniu zmian, które zostaną sprowokowane wprowadzeniem zapowiadanego zakazu handlu w niedzielę. „Zakaz handlu w niedzielę, poza konsekwencjami, które wielokrotnie podnosili nasi eksperci, tj. spadek obrotów oraz redukcje zatrudnienia, będzie miał ogromny wpływ na zarządzanie operacyjne centrami i sieciami handlowymi”, powiedziała Anna Szmeja.

Z raportów FF ReIndex Instytutu i analizy dziennej odwiedzalności w ponad 100 centrach handlowych, na przykładzie pełnych danych z 2016 roku (51 tygodni), widać następujące trendy zachowań klientów:

  • Sobota, niezależnie od wielkości i rodzaju centrum handlowego, jest najczęściej wybieranym przez Polaków dniem na wizytę w galerii handlowej (16-17%)
  • Piątek i niedziela są równoważne w kalendarzu odwiedzin (po 15%) przy czym centra duże odwiedzane są częściej w niedzielę niż obiekty mające do 40000 m2 (powierzchni najmu)
  • Dla centrów małych (do 20000 m2 powierzchni najmu) najważniejszymi dniami tygodnia są czwartek, piątek i sobota (46% wszystkich odwiedzin)
  • Centra znajdujące się na obrzeżach miast są odwiedzane przez Polaków głównie w soboty (18%) i niedziele (16%)
  • Piątek, sobota i niedziela to 46% wszystkich wizyt w galeriach, których głównymi najemcami są firmy szeroko rozumiane jako modowe i usługowe. Tu niedziela stanowi aż 14% wyników.
  • Piątek, sobota i niedziela to 48% wszystkich odwiedzin w przypadku centrów z dominującym operatorem spożywczym, tzw. super i hipermarketem, ale niedziela ma aż 15% udział w wynikach.

Co to oznacza ?

  • Centra małe, które stanowią ok. 26% wszystkich obiektów handlowych w Polsce, nie powinny odczuć istotnych zmian w rytmie i natężeniu odwiedzin klientów.
  • Centra średnie i duże, łącznie 74% wszystkich centrów w Polsce, mogą spodziewać się kumulacji odwiedzin w piątek i sobotę. W przypadku obiektów śródmiejskich, które są zlokalizowane blisko dużych skupisk biurowych lub mieszkaniowych, przewidywany jest wzrost odwiedzalności w czwartki i poniedziałki w godzinach popołudniowych i wieczornych.

Ale, niezależnie od wielkości obiektu handlowego:

  • Centra znajdujące się na obrzeżach miast poniosą największe koszty związane ze zmianami prawnymi. Eksperci szacują, że spadek frekwencji w tych obiektach może wynieść do 16%.
  • Centra z dominującym operatorem spożywczym (tzw. super i hipermarkety) powinny liczyć się ze spiętrzeniem odwiedzin w piątek i sobotę oraz czwartki/ poniedziałki w godzinach wieczornych.
  • W przypadku dużych i bardzo dużych centrów handlowych może okazać się konieczne wydłużenie czasu pracy w piątki i soboty oraz czwartki i/lub poniedziałki, aby obsłużyć liczną grupę klientów.

Istnieje silna korelacja pomiędzy liczbą odwiedzających a wynikami sprzedaży najemców centrów handlowych. Eksperci szacują, że 16-20% najemców centrów handlowych odczuje negatywne skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Są to przedstawiciele branż:

  • Rozrywka (kina, kręgielnie, place zabaw dla dzieci, automaty do gry, etc.)
  • Dom, wnętrze, ogród (DIY, Produkty remontowe i budowlane, wyposażenie i dekoracja domu, meble, firany, dywany, oświetlenie, ogród, akcesoria kuchenne, sprzęt kuchenny, łazienkowy, ozdoby do domu, pościel, obrusy, obrazy, etc.)
  • Sklepy spożywcze, w tym te sprzedające świeżą żywność
  • Kawiarnie i Restauracje (restauracje i fast food, kawiarnie, lodziarnie, cukiernie, słodycze, stoiska z jedzeniem na wynos (bułki, precelki, słodycze, etc.)

Przy czym w przypadku przedstawicieli konceptów kawiarnianych i restauracyjnych jest to przychód nieodnawialny.

Data publikacji: 30.10.2017
Przeczytaj również

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Aktualności:
“Fashion and Technology” hasłem przewodnim Cracow Fashion Week

Jedno z najważniejszych modowych wydarzeń w Polsce odbędzie się już 17-26 marca 2024 r., a rozpocznie je Pokaz Dyplomowy SAPU – Cracow… więcej »