Zrównoważona produkcja odzieży na żądanie to żaden problem

fot. Talou Fala Eve

Według niedawnego artykułu w Harvard Business Review, zatytułowanego „The Myth of Sustainable Fashion” (Mit ekologicznej odzieży), branża odzieżowa należy do najsilniej popierających praktyki świadomej ekologicznie produkcji — choć jej starania zmierzające do osiągnięcia tego ideału w dużej mierze okazały się bezowocne.

Wynikiem wzrostu wydajności i spadku kosztów jest głównie nadprodukcja, podczas gdy wysiłki na rzecz poprawy przejrzystości, recyklingu, zrównoważonych surowców biologicznych i alternatywnych modeli biznesowych nie kompensują rzeczywistości, gdzie „nacisk na zwiększanie sprzedaży i zachęcanie klientów do większych zakupów nadal jest elementem DNA branży”, a „ubrania mają bardzo niską trwałość i kończą na śmietniku”.

Mimo to, 7 stycznia Zgromadzenie Stanu Nowy Jork wprowadziło ustawę Fashion Sustainability and Social Accountability Act (Ustawa w sprawie ekologicznej odzieży i odpowiedzialności społecznej). W skrócie zaproponowane przepisy:

  • wymagają, aby sprzedawcy detaliczni i producenci odzieży informowali o swoich zasadach należytej staranności w aspekcie społecznym i ochrony środowiska;
  • tworzą fundusz korzyści społecznych w celu realizacji jednego lub większej liczby projektów korzystnych dla środowiska, które bezpośrednio i wiarygodnie wspierają społeczności dotknięte niesprawiedliwością ekologiczną.

Jak podaje czasopismo Forbes, Maxine Bédat założycielka i dyrektorka New Standard Institute oraz jedna z głównych orędowniczek ustawy, określiła wysiłki stanu Kalifornia związane z nakazem stosowania odpowiedzialnych praktyk biznesowych w celu poprawy sytuacji w kluczowych branżach jako wzór dla Nowego Jorku, który aktywnie popularyzuje standardy bardziej zrównoważonej produkcji odzieży.

„Nowe przepisy będą wymagały od firm obowiązkowego przeprowadzania analizy due diligence, aby identyfikować, zapobiegać, łagodzić i tłumaczyć rzeczywiste i potencjalne niekorzystne oddziaływanie ich łańcuchów dostaw na społeczeństwo i środowisko” — powiedziała.

Projektantka mody Stella McCartney jako jedna z pierwszych osób poparła wprowadzenie tej ustawy.

Poza zajęciem się problemami związanymi z emisjami gazów cieplarnianych, zanieczyszczeniem i śladem węglowym w branży odzieżowej, starania ustawy, aby zwiększyć odpowiedzialność etycznych praktyk zawodowych odzwierciedlają również ogólną, coraz bardziej powszechną opinię, że przedsiębiorstwa powinny rozwiązywać również coraz częstsze problemy związane z prawami człowieka w swoich łańcuchach dostaw.

Opinie stojące za tymi przepisami są zgodne z ciągłymi staraniami firmy Kornit, aby wspierać producentów odzieży w stosowaniu praktyk zrównoważonej, odpowiedzialnej produkcji, zawartymi w jej raporcie oddziaływania 2020.

Nadprodukcja stanowi 30% produkowanej odzieży, która nie jest noszona, trafia na wysypiska lub jest księgowana jako straty. Umożliwiając produkcję na żądanie, technologia firmy Kornit jest w stanie wyeliminować te odpady, dostosowując popyt do podaży. Ponadto, systemy Kornit eliminują do 95% wszystkich ścieków i 83% emisji gazów cieplarnianych z procesu produkcji tekstyliów, w porównaniu do tradycyjnych procesów analogowych, a do tego zużywają do 94% mniej energii.

Atrament i materiały eksploatacyjne firmy Kornit Digital spełniają rygorystyczne normy branżowe w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Możliwa dzięki firmie Kornit produkcja na żądanie stwarza szanse wytwarzania bliżej klienta końcowego, eliminując straty logistyczne, unikając dylematów etycznych dotyczących zlecenia za granicę, minimalizując cykle produkcji i zapewniając rentowność.

Niezależnie od tego, czy przyjmie to formę nowojorskiej ustawy Fashion Sustainability and Social Accountability Act — czy podobnych przepisów, które prawdopodobnie pojawią się w innych jurysdykcjach — wezwanie do stosowania praktyk przejrzystej, etycznej produkcji staje się coraz głośniejsze i może zakłócić funkcjonowanie branży, która musi się dostosować albo zginie w rękach współczesnych świadomych, internetowych konsumentów.

Tydzień Mody Kornit odbędzie się w Londynie w dniach 15-17 maja! Interesuje Cię udział w niepowtarzalnych pokazach mody, zanurzenie się w rzeczywistości wirtualnej, prezentacje i niespotykany dostęp do kierownictwa i klientów firmy Kornit? Już teraz zgłoś swój udział w Londyńskim Tygodniu Mody Kornit i przekonaj się, jak firma Kornit Digital zmienia zasady funkcjonowania mody i tekstyliów, przekształcając branżę zmagającą się z zanieczyszczeniem i nadprodukcją w zrównoważoną i na żądanie, gdzie jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia.

Data publikacji: 6.05.2022
Przeczytaj również

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »