Rynek centrów handlowych w Europie

Z danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły do 160,8 mln m kw. W pierwszym półroczu rynek Europy Środkowo-Wschodniej powiększył się o 825 tys. m kw., natomiast w Europie Zachodniej, na którą przypada ponad dwie trzecie (68%) całkowitej powierzchni w galeriach handlowych, wybudowano w tym czasie jedynie 344 tys. m kw.

Zrealizowano łącznie 34 nowe inwestycje, które dostarczyły na rynek 84% nowej podaży odnotowanej w pierwszej połowie roku, oraz rozbudowano 21 istniejących obiektów. Najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie powstało w Turcji – 566 tys. m kw., co stanowiło 48% łącznej podaży. Na kolejnych miejscach znalazły się Rosja (186 tys. m kw.) i Włochy (107 tys. m kw.).

Podaż powierzchni handlowej w I poł. 2017 r. (m kw.).jpg

Łączna ilość powierzchni dostarczonej na rynek w pierwszym półroczu była jednak o 11% mniejsza niż w analogicznym okresie 2016 r. Na aktywność deweloperską wpłynęły czynniki takie jak rosnąca konkurencja, zmiany zachowań konsumentów oraz rozwój kanału sprzedaży on-line. W budowie pozostaje obecnie 6,8 mln m kw. powierzchni handlowej, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r.

Silvia Jodlowski, autorka raportu z firmy Cushman & Wakefield, powiedziała: „Centra handlowe przechodzą okres istotnych zmian wobec zmieniającego się oblicza handlu. Obecnie właściciele obiektów handlowych w większym stopniu koncentrują się na tworzeniu atrakcyjnego i inspirującego otoczenia, gwarantującego klientom doznania, których nie jest w stanie zapewnić sfera wirtualna. Z tego względu rozbudowują i przebudowują istniejące galerie oraz dbają o zróżnicowany skład najemców kompletowany w oparciu o potrzeby lokalnych społeczności. W wielu obiektach poszerzono gamę usług kierowanych do tych społeczności oraz wprowadzono nowe rozwiązania technologiczne. Z kolei najemcy testują nowe koncepty i formaty”.

Europa Zachodnia

Łączne zasoby powierzchni handlowej w tym regionie w połowie roku wyniosły 109,1 mln m kw. Pomimo niewielkiej aktywności deweloperskiej na trzech największych rynkach centrów handlowych, tj. Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemiec, rynki południowoeuropejskie nadal rozwijały się dynamicznie. Największą dynamikę odnotowano we Włoszech, gdzie powstało ponad 100 tys. m kw. nowej powierzchni, czyli przeszło 30% łącznej powierzchni handlowej dostarczonej w Europie Zachodniej w pierwszym półroczu 2017 r.

Z kolei w krajach nordyckich, które charakteryzują się wysokim wskaźnikiem nasycenia powierzchnią handlową, silny wzrost liczby mieszkańców w aglomeracjach i rosnąca konsumpcja przyczyniają się do dalszego rozwoju rynku centrów handlowym w tym regionie. W budowie pozostaje ponad 500 tys. m kw. powierzchni, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r., z czego około 40% w stolicach.

Europa Środkowo-Wschodnia

Największą aktywność deweloperską w Europie odnotowano w Stambule, na który przypadło 35% nowej podaży powierzchni handlowej w Turcji. Wysoka dynamika na rynku centrów handlowych w tym kraju powinna się utrzymać pomimo spadku popytu ze strony najemców.

Najwięcej powierzchni handlowej w przygotowaniu w Europie na drugie półrocze 2017 r. i 2018 r. znajduje się obecnie w Rosji – 1,7 mln m kw., co stanowi ok. jednej trzeciej łącznego wolumenu. W związku z coraz szybszym rozwojem rynku nieruchomości handlowych w odleglejszych rejonach Rosji takich jak Władywostok, Chabarowsk i Grozny, jedynie 13% powierzchni w przygotowaniu przypada na Moskwę.

W Polsce, pomimo wolniejszego tempa rozwoju rynku centrów handlowych w pierwszej połowie bieżącego roku, obecnie w budowie znajduje się 600 tys. m kw. powierzchni, z czego prawie jedna trzecia w Warszawie, gdzie podaż na poziomie przekraczającym średni nie wpłynęła negatywnie na aktywność deweloperów.

Jak stwierdziła Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych Cushman & Wakefield, Polska: „Po stosunkowo spokojnej pod względem budowy nowych centrów handlowych pierwszej połowie 2017 roku, druga połowa obfitowała w wejścia na polski rynek średnich i dużych projektów. Główne otwarcia drugiej połowy 2017 roku to: Galeria Północna w Warszawie (64 000 m kw. GLA), Wroclavia we Wrocławiu (64 000 m kw. GLA) oraz Serenada w Krakowie (42 000 m kw. GLA). Wejście tak dużych i nowoczesnych projektów na rynki o i tak już stosunkowo wysokim nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową wymusza przeprowadzenie zmian w wybudowanych już wcześniej obiektach. Obserwowanym na całym rynku trendem jest obecnie przebudowa i modernizacja powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz rozszerzanie oferty gastronomicznej i rozrywkowej.”

Data publikacji: 15.11.2017
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »