ESOTIQ z rekordową marżą brutto na sprzedaży

Esotiq

W 2018 roku rentowność brutto na sprzedaży producenta ekskluzywnej bielizny damskiej wyniosła rekordowe 64% (+5% r/r). Spektakularne wzrosty odnotowano na poziomie zysku operacyjnego oraz EBITDA, które wyniosły kolejno 8,9 mln zł (+137% r/r) i 12,4 mln zł (+83% r/r). Celem Grupy na 2019 rok jest dalsza poprawa marżowości. 

Grupa ESOTIQ w 2018 roku wypracowała 155,0 mln zł przychodów ze sprzedaży (-1% r/r). Natomiast zysk netto wyniósł 5,8 mln zł (-11% r/r). Rentowność operacyjna wzrosła do poziomu 6% (+3 p.p. r/r), marża EBITDA 8% (+4 p.p. r/r). Sprzedaż LFL wzrosła do poziomu 10% r/r, a zysku brutto o 12%.

Poprawa rentowności brutto na sprzedaży to rezultat długofalowej strategii ograniczania kosztów operacyjnych przy równoczesnych inwestycjach w rozwój sprzedaży on-line. Poza tym posiadamy świetny zespół projektowy, który w początkowym etapie tworzenia produktu, dba nie tylko o to, by bielizna marki ESOTIQ posiadała najwyższe walory estetyczne, ale także by materiały produkcyjne zostały wykorzystane najefektywniej, jak to możliwe. Proces produkcyjny mamy w wysokim stopniu zdywersyfikowany. Współpracujemy z ponad setką dostawców i podwykonawców, co gwarantuje nam utrzymanie mocnej pozycji negocjacyjnej – mówi Adam Skrzypek, prezes zarządu ESOTIQ. 

Bielizna ESOTIQ sprzedawana jest w 232 salonach franczyzowych oraz 62 salonach własnych w Polsce, Niemczech, Mołdawii, na Białorusi i Ukrainie. W ubiegłym roku spółka otworzyła swój pierwszy salon w Rosji. Całkowita powierzchnia sprzedażowa ESOTIQ w stosunku do roku ubiegłego wzrosła o 3% i wynosiła 17 873 m kw. Zgodnie z założeniami w roku 2019 liczba salonów stacjonarnych zwiększy się o 35 placówek.

W salonach franczyzowych realizujemy 50% ogółu sprzedaży, natomiast w salonach własnych 24%. Istotną rolę odgrywają także sklepy multibrandowe i hurtownie, które odpowiadają za 20% przychodów. Dużą wagę przywiązujemy do rynku wschodniego, gdzie kobiety coraz chętniej sięgają po bardziej wyszukane wzory i rodzaje bielizny. Staramy się jak najefektywniej wykorzystać ten trend i planujemy otwarcie tam kolejnych 11 salonów w tym roku. W Polsce i w Niemczech skupiamy się na utrzymaniu udziału w rynku, zwiększaniu rentowności oraz budowaniu długotrwałej relacji z klientkami, m.in. poprzez zachęcanie do uczestnictwa w programie lojalnościowym ESOTIQ CLUB. W 2019 roku planujemy otworzyć 20 nowych salonów w Polsce oraz 4 w Niemczech – komentuje Adam Skrzypek.

Coraz większy wpływ na wyniki Grupy ESOTIQ ma sprzedaż on-line prowadzona w 29 krajach poprzez 4 własne sklepy internetowe oraz platformy multibrandowe. W 2018 roku przychody z tego segmentu wzrosły r/r o 88% do poziomu 9,3 mln zł.

Sprzedaż e-comerce odpowiada obecnie za 6% przychodów Grupy. Chcemy by jej udział systematycznie rósł, dlatego usprawniamy działanie naszych sklepów internetowych, rozwijamy współpracę z krajowymi i zagranicznymi platformami multibrandowymi, a także intensyfikujemy kampanie reklamowe w mediach społecznościowych. Duże nadzieje wiążemy również z uruchomieniem aplikacji mobilnej do brafittingu, która pomaga dobrać odpowiedni rozmiar biustonosza. Dzięki działalności w Internecie, coraz więcej klientek decyduje się na przystąpienie do ESOTIQ CLUB, który zapewnia dostęp do specjalnych promocji oraz informacji o ofercie i nowych kolekcjach. W 2018 roku program liczył 850 tysięcy uczestniczek, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Istnieje duża szansa, że w bieżącym roku przy utrzymaniu trendu liczba ta przekroczy milion – mówi prezes.

Data publikacji: 18.04.2019
Przeczytaj również

Rynek:
LPP: najwyższy zysk w historii, silny wzrost e-commerce i rozwój CSR
Właściciel marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay osiągnął w ubiegłym roku najwyższy w swojej historii zysk netto na poziomie pół miliarda złotych oraz podwoił… więcej »
Rynek:
Cellbes: szwedzki przepis na sukces
Wywiad z Charlotte Nordén, dyrektor zarządzającą jednego z największych przedsiębiorstw sektora e-commerce w Szwecji – Cellbes.… więcej »
Rynek:
Reaktywacja Sunset Suits
Marka odzieży męskiej, która kilka lat temu zniknęła z polskiego rynku, znowu powraca do gry. Popularny niegdyś brand Sunset Suits postanowiła wskrzesić firma Giacomo… więcej »