Dobry rok centrów handlowych

fot. Nowy Rynek, Jelenia Góra

Rynek powierzchni handlowej nabiera tempa. Specjaliści z Cushman & Wakefield, szacują że na koniec 2015 roku podaż w tym segmencie zwiększy się o 30 % w stosunku do 2014. Wzrost znaczenia handlu internetowego przekłada się na popularność wielokanałowej dystrybucji, a także na wchodzenie sklepów on-line w formaty stacjonarne.

W pierwszej połowie 2015 r. w Polsce oddano 176 800 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Do końca czerwca zakończyły się rozbudowy dziewięciu istniejących już nieruchomości handlowych oraz otworzyło się siedem nowych obiektów. Największym ukończonym projektem były Tarasy Zamkowe w Lublinie o powierzchni handlowej równej 38 000 mkw. W trakcie budowy pozostaje ok. 800 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego 439 000 mkw. ma zostać oddanych do użytku jeszcze w 2015 r., w tym: Zielone Arkady (51 000 mkw. GLA) w Bydgoszczy oraz Sukcesja (46 000 mkw. GLA) w Łodzi. Najnowsze dane wskazują, że całkowita podaż 2015 r. wyniesie 616 000 mkw. i będzie o 30% wyższa od podaży 2014 r.

Blisko 38% tegorocznej podaży zostanie zrealizowane w ośmiu największych aglomeracjach (w ubiegłym roku wynik ten wynosił jedynie 9%). W tym roku za większość podaży (67%) odpowiadają głównie duże miasta (pow. 200 tys. mieszkańców) – co stanowi zasadniczą różnicę w stosunku do 2014 r., w którym ponad 70% nowej powierzchni handlowej oddano do użytku w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców (w tym 48% w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców). Popyt na lokale handlowe w 2015 r. pozostawał na dobrym poziomie. Największym zainteresowaniem cieszyły się obiekty o wysokiej odwiedzalności oraz zadowalających obrotach.
Wśród 15 największych polskich aglomeracji (miasta z co najmniej 200 tys. mieszkańców) najbardziej nasycone powierzchnią handlową są Lublin, Wrocław, Kielce oraz Poznań. Najwyższe czynsze obowiązują w najlepszych centrach warszawskich, gdzie za 100-150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić 80-90 EUR/mkw./miesiąc, a za najlepsze lokale w tych obiektach nawet 120-140 EUR/mkw./miesiąc. W pozostałych aglomeracjach czynsze wynoszą średnio 35-45 EUR/mkw./miesiąc, natomiast w miastach średniej wielkości i małych 20-30 EUR/mkw./miesiąc.

Wciąż obserwuje się dynamiczny rozwój parków handlowych, które obecnie powstają głównie w mniejszych ośrodkach, w tym w małych miastach liczących 15-30 tys. mieszkańców. Największymi parkami handlowymi otwartymi w tym roku były Era Park Wieluń oraz Galeria Głowno (obydwa po 6 000 mkw.). Dynamicznie zmienia się również rynek centrów wyprzedażowych. W pierwszej połowie 2015 r. otworzyło się kolejne centrum wyprzedażowe – Outlet Center Białystok, a w trakcie rozbudowy znajdują się: warszawski Factory Ursus (o kolejne 6 000 mkw.) oraz Outlet Park w Szczecinie (o 5 000 mkw.).

– Coraz większego znaczenia nabiera handel internetowy, w tym handel mobilny na różne sposoby przenikający się z handlem tradycyjnym. Obecnie obserwujemy silny trend wchodzenia większości marek wszystkich branż w wielokanałową formę dystrybucji, tzw. omnichannel łączący sprzedaż w sklepach stacjonarnych z zakupami w sieci. Większość marek ma już swoje sklepy on-line. Z drugiej strony sklepy istniejące do niedawna tylko w sieci otwierają swoje placówki stacjonarne, nie tylko na zasadzie pop-up store, ale też na standardowych warunkach najmu w tradycyjnych obiektach handlowych. Współwystępowanie różnych form sprzedaży oraz przenikanie się różnych sposobów robienia zakupów jest obecnie jedną z najważniejszych cech rynku handlowego – mówi Marek Noetzel, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

źródło:
Cushman & Wakefield

Data publikacji: 23.09.2015
Przeczytaj również

Handel:
Czy live commerce podbija serca polskich konsumentów? [raport]

Popularność tak zwanego live commerce, czyli zakupów realizowanych podczas transmisji na żywo utrzymuje się na podobnym poziomie jak przed… więcej »

Handel:
5 trendów customer experience. Jak zatrzymać klientów?

Utrzymanie wysokich standardów obsługi staje się coraz bardziej istotne, na co wskazują np. wyniki badania Armatis Customer Experience Index.… więcej »

Handel:
Globalne i lokalne trendy w sprzedaży internetowej [raport e-commerce]

Firma Salesforce zebrała dane o cyfrowym handlu w pierwszym kwartale 2023 roku i przeanalizowała zachowania klientów sklepów… więcej »