Jak technologia 5G zrewolucjonizuje modę i handel detaliczny

Technologia 5G zrewolucjonizuje branże mody i handlu detalicznego. Według raportu firmy McKinsey zatytułowanego State of Fashion 2022, do 2030 roku ponad 80% światowej populacji uzyska dostęp do sieci 5G. Dzięki przełomowej dużej szybkości i niskim opóźnieniom sieć 5G umożliwi nowe i innowacyjne zastosowania, które gruntownie zmienią sposób robienia zakupów.

W naszym już połączonym świecie wielu konsumentów i wiele firm czeka na lepszą łączność, która pozwoli im przekształcić ich marzenia w codzienną rzeczywistość. Teraz, gdy infrastruktura 5G się rozwija, innowacyjne pomysły, którym brakowało niezbędnego wsparcia technicznego, zmienią sposób, w jaki myślimy o zakupach, projektowaniu i produkcji. 

Oto kilka przykładów, jak 5G będzie lub już jest wykorzystywane w modzie i handlu detalicznym:

Spróbuj, a odniesiesz sukces: Wirtualne przymierzanie

Firma Snap, lider technologii zajmujący się rzeczywistością rozszerzoną (AR), ogłosiła niedawno swój plan umieszczenia połączonych luster, które pozwolą kupującym zobaczyć, jak ubrania będą pasować, bez konieczności fizycznego przymierzania czegokolwiek. Posunięcie to ma na celu wykorzystanie ogromnego potencjału w tej dziedzinie – dane pokazują, że ponad 60% kupujących skłaniałoby się ku sklepom oferującym funkcję AR. To konkretne zastosowanie to znacznie więcej niż chwyt marketingowy, ponieważ oszczędza czas i zwiększa sprzedaż dla firm, demonstrując skuteczny i dochodowy potencjał AR. 

Pojawi się także technologia wirtualnego przymierzania wykorzystująca narzędzia VR, które pozwolą kupującym wirtualnie przymierzyć ubrania bez wychodzenia z domu. Opracowana przez Zeekit i przejęta przez Walmart aplikacja AR tworzy wirtualne przymierzalnie, które właśnie to oferują. Technologia ta może zaoszczędzić mnóstwo czasu zapracowanym klientom, a sklepom miejsce w magazynach, zminimalizować zwroty i bez wahania produkować produkty na żądanie.

Reakcja łańcuchowa: Zarządzanie łańcuchem dostaw

Zwiększając prędkość i wskaźniki połączeń, technologia 5G oferuje wyższy poziom automatyzacji i gromadzenia danych. W przypadku firm stwarza to możliwości śledzenia łańcucha dostaw i zarządzania, które jeszcze niedawno wydawały się poza zasięgiem. 

To szansa na rozwiązanie jednego z największych problemów handlu detalicznego, ponieważ prawie 70% firm zgłasza brak widoczności łańcucha dostaw. Ten sam odsetek uważa również, że poprawa możliwości zarządzania łańcuchem dostaw zwiększy poziom zadowolenia klientów i rentowność. 

Śledzenie produktów w czasie całej podróży ujawni wszelkie przyczyny opóźnień, umożliwiając markom ponowną ocenę swoich partnerów biznesowych i stworzenie sprawnego procesu. Dzięki temu proces będzie bardziej przejrzysty dla osób z zewnątrz, zachęcając kupujących do zakupów od marek współpracujących ze świadomymi dostawcami w całym łańcuchu dostaw. To solidny przykład tego, jak technologia wspiera i wzmacnia wartości marki. Istnieją już konkretne usługi specjalizujące się w śledzeniu łańcucha dostaw i można spodziewać się rozwoju tego segmentu naszej branży.

Większy popyt na żądanie 

Liczba zamówień na żądanie rośnie już od kilku lat, ale łączność 5G zmieni tę dziedzinę handlu detalicznego i mody, posuwając się jeszcze dalej. Jednym z przykładów jest personalizacja online i mobilna oraz możliwości niezależnego projektowania. 

Gdy udostępnimy klientom lepsze narzędzia do projektowania i dostosowywania kupowanych przez nich przedmiotów, zaczną oni oczekiwać, że te produkty będą dostępne szybciej niż kiedykolwiek. Dostawa na żądanie i dostawa następnego dnia staną się jeszcze ważniejszym wymogiem dla sprzedawców detalicznych. Zarówno ogólny popyt rynkowy, jak i rosnące wymagania będą się zwiększać, pozostawiając bardzo mało miejsca dla firm, które nie wdrożyły na czas cyfrowych technologii produkcyjnych. 

Big Data staje się jeszcze większe 

Sprzedawcy detaliczni od kilku lat wykorzystują Big Data, aby dowiedzieć się więcej o preferencjach klientów. Na przykład Zara znana jest z tworzenia centrum danych dla klientów w oparciu o inteligentne kody kreskowe (tagi RFID), ankiety, aktywność online i nie tylko. 

Mimo to problemy z łącznością uniemożliwiały firmom gromadzenie bardziej istotnych informacji i wykorzystywanie ich w czasie rzeczywistym. Gdy 5G stanie się normą, będą mogły działać natychmiast, oferując odpowiednie rekomendacje i korzyści w oparciu o lokalizację, ostatnie zakupy i aktywność w mediach społecznościowych. Na wyższym poziomie te nowe możliwości w zakresie danych pozwolą markom przewidywać trendy, identyfikować pułapki uniemożliwiające udane zakupy klientom i nie tylko. 

To tylko kilka przykładów wykorzystania 5G w modzie i handlu detalicznym. W miarę ciągłego rozwoju technologii 5G możemy spodziewać się jeszcze większej liczby innowacyjnych zastosowań w tych branżach. Po prostu nie możemy się doczekać!

Więcej informacji na temat rozwiązań Kornit Digital na żądanie można znaleźć na stronie www.kornit.com

Na zdjęciu otwierającym artykuł: Love Hero na Kornit Fashion Week, fot. Haydon Perrior

Data publikacji: 11.10.2023
Przeczytaj również

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Handel:
Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe oraz social media

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost… więcej »