Jesteśmy aktywnymi uczestnikami ogromnych zmian, związanych z powstawaniem i wykorzystywaniem nowych technologii. Rewolucja cyfrowa wpływa na każdy aspekt naszego życia. Według badań firmy doradczej Deloitte, obecnie aż 25,7 milionów Polaków regularnie korzysta z internetu, co stanowi 67% populacji kraju. Taka ilość czasu spędzonego w sieci, daje ogromny potencjał handlowy. Firmy z rynku B2C już dawno zrozumiały, że jedyną drogą, aby odnieść sprzedażowy sukces, jest podążanie za szybko zmieniającymi się technologiami. Kolejnym obszarem, który w najbliższym czasie pozna możliwości jakie dają zaawansowane technologie, jest rynek B2B. Przedsiębiorstwa powinny pomyśleć o inwestycji, jaką jest nowoczesna platforma sprzedażowa, która umożliwi prowadzenie biznesu w sposób komfortowy, sprawny i transparentny. Jeśli bowiem świat się zmienia, to biznes również musi ewoluować.
Aktualnie, wiele przedsiębiorstw prowadzących działalność w modelu B2B korzysta z rozwiązań sprzedażowych, opartych na posiadanym systemie ERP. Jednak tego typu narzędzia często stają się dla firmy za mało elastyczne. System sprzedaży jest idealnym rozwiązaniem dla firm hurtowych, które chcą być “na bieżąco” z oczekiwaniami kontrahentów. Są one bowiem bardziej plastyczne i szybciej reagują na zmieniające się oczekiwania rynku. Aby z sukcesem wykorzystać potencjał handlowy, firmy muszą dopasować sposób prowadzenia przedsiębiorstwa do nowoczesnych realiów. Powinny wdrożyć silne technologicznie, innowacyjne i pozwalające na wieloletni rozwój platformy sprzedażowe, które będą nie tylko wsparciem dla działu handlowego, ale również administracji, magazynu, biura obsługi klienta oraz dla kontrahentów firmy. Przedstawiamy wybrane cztery potrzeby firm z sektora handlu, które może obecnie spełniać nowoczesny system B2B.
Posiadanie prawidłowych i spójnych danych
Sprawny i bezproblemowy przepływ informacji jest istotnym elementem budowania lojalnego grona kontrahentów. Jednak jak to zrobić, jeśli każdego dnia biznes przetwarza niezliczoną ilość informacji? Ważnym aspektem dla systemów sprzedaży B2B jest integracja z ERP. Nowoczesne platformy B2B w pełni integrują się z większością sprawdzonych systemów magazynowo-księgowych. Dzięki temu, przedsiębiorstwo może przenieść procesy związane z obsługą sprzedaży do elastycznego i szybko reagującego systemu sprzedaży, jednocześnie zachowując automatyczny obieg takich danych jak: stany magazynowe, ceny czy dane księgowe.
Udostępnienie kontrahentom dedykowanego miejsca pracy
Możliwość tworzenia dedykowanych paneli kontraktowych dla kontrahentów, to rozwiązanie niezwykle usprawniające codzienną pracę. Dzięki temu, klienci Twojego przedsiębiorstwa będą mogli łatwo i szybko samodzielnie dokonywać zamówień. Mimo jednego, wspólnego systemu sprzedaży, będą mieć dostęp do indywidualnych warunków handlowych, form wysyłki, umów, czy dokumentów np. magazynowych. W tym miejscu otrzymają także dodatkowe informacje o produktach, takie jak: fotografie, instrukcje, materiały marketingowe czy regulaminy. Kontrahenci otrzymają więc swoistą Bazę Wiedzy, która pomoże im w codziennej pracy.
To jednak nie wszystko. Funkcjonalność umożliwia przypisanie placówek oraz nadawanie kilku poziomów dostępu. Przydaje się to szczególnie, jeśli zamówienia tworzą różne oddziały kontrahenta. W takim przypadku pracownicy klienta biznesowego otrzymają tylko ściśle określone dane.
Rozwiązanie usprawnia pracę przedsiębiorstwa, bowiem kontrahenci mając dostęp do panelu, samodzielnie zarządzają zakupami. Dział Obsługi Klienta Twojej firmy może zająć się procesami stricte sprzedażowymi, ponieważ odpowiedzi na pytania dotyczące produktów, czasu realizacji, czy warunków współpracy, kontrahenci posiadają we własnych, dedykowanych panelach.
Sprawne tworzenie indywidualnych ofert handlowych
Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w modelu B2B często otwarte są na negocjacje handlowe. Zdarza się, że tworzenie dedykowanych ofert stanowi znaczną część pracy działu handlowego bądź koniecznie staje się zatrudnienie osób odpowiedzialnych wyłącznie za budowanie tego typu propozycji handlowych. Nowoczesne rozwiązanie systemu sprzedażowego, umożliwia tworzenie specjalnych ofert dla stałych klientów oraz dla tych, którzy dokonują większych zamówień, jednocześnie w znaczący sposób usprawniając ten proces.
Rozwiązanie umożliwia klientowi stworzenie zapytania o specjalną wycenę z poziomu koszyka. Taką możliwość mają klienci zarówno zalogowani, jak i nie posiadający własnego konta.
Zarządzanie terminowością wpłat kontrahentów
Wiele przedsiębiorstw boryka się z problemem nieterminowych wpłat swoich kontrahentów. Działy księgowe zmuszone są do wielokrotnych kontaktów e-mailowych i telefonicznych, prosząc o uregulowanie należności. Sytuacje te są czasochłonne, kosztowne i niekomfortowe. Rozwiązaniem jest funkcjonalność, która automatyzuje procesy windykacyjne. System sprzedaży automatycznie wysyła informację o kończącym się terminie płatności, informuje o konieczności zapłaty, a jeśli ta nie zostanie uregulowana, może zablokować opcję dokonywania zamówień z odroczonym terminem płatności. Administrator systemu sam wyznacza kolejność i zakres wykonywanych działań. Rozwiązanie odciąża dział finansowy od uciążliwych prac windykacyjnych, a jednocześnie pozytywnie wpływa na terminowość regulowania należności.
To tylko niektóre działania, które mogą zostać usprawnione przez nowoczesny system B2B. Elastyczne podejście do sprzedaży B2B, sprawi, że system w końcu stanie się efektywnym narzędziem i realnym wsparciem w nawet najbardziej skomplikowanym procesie handlowym.
Tekst powstał we współpracy z firmą i-systems.