Moda na dane, czyli jak przekształcić dane w przydatne informacje

Coraz więcej mówi się o działaniach opartych na danych, każdy chce być częścią trendu i podejmować decyzje w oparciu o insighty, które pozwolą budować przewagi konkurencyjne. Temat analityki stał się szczególnie gorący przy okazji migracji na Google Analytics 4. Czy jednak wszyscy zrobili to dobrze? Jakie problemy z konfiguracją są najczęstsze i na co zwrócić uwagę, aby gromadzone dane były wartościowe dla naszego biznesu? Jak analizować dane, aby pozyskać wartościowe informacje, które pozwolą skalować nasz biznes?

Zdefiniuj problem, który chcesz rozwiązać za pomocą danych

Zdarza się, że mając chwilę czasu, otwieramy GA4 lub inne narzędzie analityczne i rozpoczynamy analizę w poszukiwaniu wniosków, które moglibyśmy przekuć w korzystne biznesowo decyzje. Czy takie podejście jest jednak prawidłowe? Jeżeli użyjemy przenośni, w której dane to morze a osoba analizująca to sternik, to czy sternik mógłby sobie pozwolić na przemierzanie bezkresnych połaci wody bez bliżej określonego  celu? Oczywiście, że nie.

Zanim wgłębimy się w dane, musimy zdefiniować problem, który chcemy rozwiązać z ich pomocą.  Przydatne będzie również przygotowanie eksploracyjnych pytań, które pozwolą nam wkroczyć na właściwe tory podczas analizy. To właśnie odpowiedzi na te pytania umożliwią nam dotarcie do sedna naszego problemu.

Sprawdź, czy posiadasz odpowiednie dane

Jedyną drogą do znalezienia odpowiedzi na zdefiniowane pytania jest analiza właściwych danych. „Właściwych” to słowo klucz, ponieważ poszukując odpowiedzi na pytania, dla których nie mamy danych, nie będziemy w stanie przeanalizować konkretnego zagadnienia. Bazując na przykładzie – jeżeli będziemy chcieli sprawdzić, jak mocno użytkownicy angażują się w funkcjonalność, którą wdrożyliśmy na naszej stronie kilka tygodni temu, to bez odpowiedniego otagowania tej funkcjonalności, nie będziemy w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Z jednej strony dane, które już posiadamy, pozwolą nam na szybką i wartościową analizę, a z drugiej może zdarzyć się tak, że pozyskanie nowych danych pomoże nam w projektowaniu innowacyjnych rozwiązań. To, który rodzaj danych wybierzemy, zależy od tego, w jakim stopniu nasza organizacja przykładała wagę do danych i czy posiadamy dobrze skonfigurowane narzędzie analityczne. Jakie problemy w konfiguracji GA4 są najczęstsze? Oto kilka z nich:

  • Przekazywanie danych z wersji testowej i/lub developerskiej do głównej usługi GA4, która jest dedykowana wersji produkcyjnej.
  • Brak rozpoznania realnych potrzeb firmy w kontekście pozyskiwania danych.
  • Pozyskiwanie do GA4 zdarzeń bazujących na Google Universal Analytics.
  • Brak wykluczenia IP pracowników oraz partnerów.
  • Brak otagowania wszystkich istotnych mikrokonwersji.
  • Brak integracji GA4 z innymi usługami np. GSC czy BigQuery.
  • Nieuzupełniona lista niechcianych witryn odsyłających.
  • Brak dedykowanych raportów, dostarczających istotnych informacji z perspektywy biznesowej.

Przeanalizuj dane w poszukiwaniu wartościowych informacji

Potwierdziliśmy, że mamy dane, w których kryją się odpowiedzi na spisane przez nas pytania – i co dalej? Analizując dane, warto wykorzystać sprawdzone techniki, które umożliwią szybsze wyszukiwanie wartościowych informacji:

  • Analiza opisowa – jest punktem wyjścia dla każdej refleksji analitycznej i ma na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co się stało?”. Dzięki niej możemy uporządkować surowe dane z różnych źródeł, aby później przekształcić je w cenne spostrzeżenia dla organizacji.
  • Definiowanie założeń – zbudowanie pewnych założeń, co do tego, co spodziewamy się zobaczyć w danych (zanim jeszcze coś znajdziemy) jest sposobem, który pozwala lepiej analizować powiązania i zależności pomiędzy poszczególnymi zagadnieniami.
  • Odkrywanie wartości wyróżniających się – analiza wartości odstających jest użytecznym sposobem, pozwalającym budować spostrzeżenia na bazie parametrów, które nie pasują do reszty. Dzięki temu otrzymujemy podgląd na całkiem nowe możliwości, których wcześniej nie dostrzegaliśmy.

No dobrze, ale jak analizować dane w GA4 oraz, jakich konkretnie raportów użyć, żeby wykorzystując powyższe techniki  dojść do wniosków, które będą stanowiły realną wartość dla naszego biznesu? Tego dowiecie się podczas mojej prelekcji pt. „Moda na dane, czyli jak przekształcić dane w przydatne informacje”, którą wygłoszę na Fashion Business Congress: E-commerce w modzie.  

Data publikacji: 12.10.2023
Przeczytaj również

Handel:
5 kluczowych kwestii prawnych podczas planowania ekspansji zagranicznej

Rozwinięcie działalności na zagraniczne rynki może stanowić niezwykle obiecującą szansę dla przedsiębiorców, która otworzy nowe… więcej »

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »