Najpopularniejsze sieciówki w Polsce

Fot. via photopin (license)

Większość Polaków kupuje ubrania w centrach handlowych, najczęściej w sklepach marek H&M, Reserved, Zara i House. Ulubione sieci obuwnicze to CCC i Deichmann. Z oferty niezależnych salonów multibrandowych korzysta jedna czwarta konsumentów, jednak sieciówki zdobywają coraz większy udział w rynku.

Dziewięciu na dziesięciu dorosłych mieszkańców Polski dokonało w 2015 r. zakupu odzieży (91%), wynika z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez PMR na potrzeby raportu „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2016”. Respondenci najczęściej kupują ubrania w markowych sklepach w galeriach handlowych (60%).

1

Zapytani o nazwy sklepów, w których najczęściej kupują odzież, respondenci najczęściej wymieniali markę H&M (21%) i Reserved (17%). Wyniki są zbliżone do tych, otrzymanych w poprzednich dwóch edycjach badania (H&M 20% 2015r., w porównaniu do 19% 2014r.; Reserved 20% w 2015r. wobec 23% w 2014r.). Co dziesiąty badany wymienił marki Zara (10%) i House (9%). Kolejne wymienione sieci to: Cropp, C&A, Mohito, Nike i New Yorker. Pozostałe marki wymieniło spontanicznie mniej niż 5% badanych.  Jak widać, zdecydowana większość marek spontanicznie wymieniona przez respondentów, to marki tzw. fast fashion (Reserved, H&M, House, czy Zara). Zwrócić uwagę należy również na dużą liczbę marek polskich producentów, w tym cztery z sześciu marek należących do grupy LPP (Reserved, House, Cropp, Mohito). LPP z roku na rok umacnia swoją pozycję lidera rynku odzieżowego w Polsce. W 2015 r. udział firmy zbliżył się do 13%, co oznacza, że od 2009 roku uległ on podwojeniu.

2

Sieci to największy kanał dystrybucji odzieży i obuwia w Polsce i – po internecie – drugi najszybciej rosnący. Sklepy sieciowe powiększają swój udział w rynku przede wszystkim kosztem bazarów i targowisk, a także niezależnych, niemarkowych sklepów odzieżowych.

W marcu 2016 r. łączna liczba sklepów sieci odzieżowych w Polsce była o blisko 5% większa niż rok wcześniej, rosnąc w zbliżonym tempie, jak w okresie marzec 2014 – marzec 2015. Największy wzrost, zarówno pod względem dynamiki sklepów, jak i sprzedaży, zanotował po raz kolejny segment odzieżowych sieci dyskontowych. Na drugim miejscu uplasowały się sieci sportowe, które intensywnie rozwijają się w odpowiedzi na zmiany w stylu życia Polaków w ostatnich latach, które napędzają popyt na artykuły sportowe, zwłaszcza biegowe i rowerowe. W dalszej kolejności najwięcej sklepów przybyło w sieciach z ofertą casualową, gdzie panuje największa konkurencja, i młodzieżową. W tych segmentach działa najwięcej dużych firm, które kontynuowały ekspansję w 2015 r. (m.in. Redan, LPP, H&M, Inditex). Są to również segmenty, które mają największą liczbę placówek, stanowiąc odpowiednio 23% i 15% specjalistycznych sklepów sieciowych w Polsce w marcu 2016 r.

Z kolei liczba sieciowych salonów z obuwiem skurczyła się trzeci rok z rzędu. Dzieje się tak jednak głównie za sprawą likwidacji sieci Boti i Lasocki przez CCC, lidera rynku obuwniczego, oraz za sprawą opuszczenia rynku przez sieć Centro. Z przeprowadzonego przez PMR badania konsumenckiego wynika, że w przypadku obuwia najpopularniejszy jest sklep CCC – Lasocki (37%), a na drugim miejscu Deichmann (17%).

Źródło: raport PMR pt. „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2016”.

Data publikacji: 3.06.2016
Przeczytaj również

Aktualności:
Dariusz Miłek wraca na stanowisko prezesa zarządu Grupy CCC

Dariusz Miłek, dotychczasowy przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy CCC, ponownie objął fotel prezesa zarządu, nadzorując dalszy rozwój marek… więcej »

Rynek:
Zalando poprawia rentowność i notuje wzrosty dzięki klubowi zakupowemu i partnerom

Zalando, jedna z wiodących europejskich platform modowych i lifestylowych, w pierwszym kwartale 2023 zanotowała wzrost sprzedaży brutto o 2,8%… więcej »

Rynek:
LPP podsumowuje rok: 16 mld przychodu i ponad 1 mld zysku

Wydarzenia w Ukrainie i zakończenie działalności w Rosji były jednym z kluczowych determinantów zmian w strategii LPP realizowanej w 2022/2023 r/r,… więcej »