VM: Rekwizyty – gdzie je znaleźć?

visual fot. Selfridges

Czasami produkt potrzebuje pomocy, aby opowiedzieć swoją historię. Potrzebuje użycia zwracającego uwagę rekwizytu lub elementu dekoracyjnego służącego jako czerwona peleryna, która olśni i usidli wzrok kupującego. Rekwizyt może pomóc w opowiadaniu historii produktu w ciekawy, intrygujący sposób.

Zazwyczaj często prawdziwym dramatem osoby, której zadaniem jest zorganizowanie wystawy sklepowej, jest ograniczony lub nawet zerowy budżet przewidziany na prezentację produktu. Z pewnością wspaniale byłoby używać rekwizytów, ale jak je zorganizować nie mając pieniędzy? Odpowiedź to „prośba, pożyczka i karta kredytowa”. Rozejrzyj się wokół – twoi sąsiedzi w centrum handlowym lub na głównej ulicy, na której jesteś – to nie są twoi konkurenci. Czy produkty, które sprzedają, mogą opowiedzieć twoją historię? Zatem zapytaj o możliwość wypożyczenia ich rzeczy. Możesz oznaczyć je na wystawie opisem „Dzięki uprzejmości sklepu XXX”. W ten sposób zapewniasz swojemu sąsiadowi darmową promocję jego oferty.

Rozejrzyj się po twojej okolicy – po wyprzedażach, second-handach, ogłoszeniach lokalnych. Za bardzo niewiele możesz dostać stare, zużyte lub uszkodzone przedmioty, które po pomalowaniu mogą stać się interesującymi elementami poprawiającymi prezentację produktów. Aby pomóc ci myśleć „rekwizytowo”, dostarczamy kilku pomysłów, jak możesz opowiedzieć za pomocą merchandisingu o swoich produktach.

Zacznijmy od rzeczy, które być może masz w sklepie lub w swoich szafach. Nowe lub używane kartony i skrzynki mogą symbolizować wszystko od „importu”, „nowych dostaw”, po „gotowe do wysyłki”. Miotły i szufelki są synonimem „usuwania”, „wymiatania z …”, „przygotowywania się do …”. Drabiny wszelkich rodzajów i rozmiarów to świetny sposób, aby ułożyć wyżej drobny asortyment. Symbolizują wywyższenie w świecie mody lub osiąganie sukcesów. Deski ustawione poziomo pomiędzy drabinami mogą stać się miejscami do zakomunikowania promocji. Różne skrzynki mogą być pionami, platformami lub spiralnymi schodami. Mogą też stać się budynkami i rozległą panoramą miasta w miniaturze.

Teraz przyjrzyjmy się twoim sąsiadom jako potencjalnym „źródłom”: Sklepy meblowe mogą obfitować w rekwizyty: leżaki, krzesła, rozkładane fotele, krzesła reżyserskie oraz stoły wszystkich rodzajów i rozmiarów. Do sklepów zabawkowych możesz się udać w poszukiwaniu pluszaków, kolejek, samolotów, samochodów wyścigowych i klocków. Weź też pod uwagę gokarty, wózki na zakupy z supermarketu, wózki golfowe, torby, rakiety tenisowe i siatki, łuki, strzały i tarcze, czy cokolwiek, co można znaleźć w zaprzyjaźnionym sklepie z artykułami sportowymi, myśliwskimi lub kempingowymi. W centrum ogrodniczym znajdziesz: doniczki, grabie i motyki, kosiarki do trawy, paczki z nasionami, ogrodzenia, rośliny i krzewy w workach jutowych, stoły piknikowe i ławki, parasole plażowe, meble ogrodowe, grille i opał. Mogą być również żabki, suszarki i sznurki na pranie.

Biuro podróży to kopalnia plakatów i broszur z promocjami linii lotniczych i biur turystycznych. Pasuje do nich oferta sklepów z bagażem, wszystkie te rzeczy komunikują bowiem „podróż”, „wakacje”, sugerują ruch i kierunek. Skarby znajdziesz też w antykwariatach i sklepach „za 5 zł”. Z oferty sklepów budowlanych mogą nam się przydać: cegły, terakota, rynny, nawet umywalki łazienkowe, miedziane i mosiężne rury oraz kolanka. Weź także pod uwagę handlarzy złomu. Również galerie i sklepy ze sztuką mogą mile przyjąć możliwość kilku dodatkowych ekspozycji.

Zbadaj szkoły dla młodych artystów czekających na wystawę, którą może być przecież twoja witryna sklepowa. Wyobraź sobie magię i muzykę okna wystawowego wypełnionego instrumentami orkiestry wojskowej, lśniącym złotem, a wszystko to dzięki uprzejmości lokalnego sklepu muzycznego. Do tego, pozostając w temacie muzyki: zbiory pozytywek, pulpity na nuty, ale również akcesoria kuchenne czy metronom.

Telewizory oraz radia dodadzą koloru, światła i ruchu. Przedłużacze, oświetlenie robocze, światła punktowe, światła awaryjne – przyda się wszystko to, co wyróżnia. Duże zainteresowanie może wzbudzić też fotel fryzjerski, fotel dentystyczny czy wysokie krzesełko do karmienia dziecka.

Stosy starych gazet mogą być aktualne tak, jak nagłówek na pierwszej stronie. Prawdziwa lodówka czy maszyna do lodu mogą stanowić w merchandisingu symbol chłodzenia. Dystrybutor wody, biurko i akcesoria stworzą obraz biura. Można je zdobyć w sklepie z zaopatrzeniem biurowym. Stół architekta, wysokie stołki, lampa biurowa i taboret mają zadatki na wykreowanie scenerii miejsca pracy. Torby na zakupy i pudełka też tworzą wspaniałe wystawy sklepowe.

Kilka bochenków chleba może przetrwać tydzień lub nawet więcej, dodając kolorytu i budząc ciekawość. Lakier natryskowy utrzyma świeżość chleba na trochę dłużej i opóźni jego pleśnienie. Niektóre owoce i warzywa będą ożywiać wystawowe okno przez tydzień lub dwa, a wydanie kilku funtów może przyczynić się do dużego kroku naprzód w tworzeniu przemyślanej wystawy.

Nie omijaj garażowych wyprzedaży i aukcji. Można tam znaleźć dziesiątki rekwizytów. Wszystko, co musisz zrobić, to nauczyć się widzieć błysk w szkle i dowiedzieć się, jak zamieniać mosiądz w „złoto”. Nie patrz na rzeczy takimi, jakimi są, ale na to, co może z nich być. Kupuj „klasyki”. Kupuj rzeczy, które można ponownie wykorzystać, sprawić, by za każdym razem wyglądały inaczej i tworzyły różne ekspozycje. Kupuj rzeczy, które mogą być przemalowane, przekształcone lub przearanżowane.

Dobrą okazją do ciekawych znalezisk może być zburzony budynek. Do wykorzystania są drzwi, balustrady, detale architektoniczne, a nawet stare cegły. Ościeżnica okienna sprawdzi się w roli surrealistycznej ramy lub realistycznego okna z drapowanymi zasłonami. Namalowany krajobraz może być wstawiony w otwartą ramę lub umieszczony w prostokącie z jedną lub dwoma krzywymi listwami, które sprowokują zainteresowanie przechodnia. Okiennice będą świetną ramą dla prezentacji towarów i akcesoriów w stylu Mondriana, zwłaszcza jeżeli umieścimy w tle kilka kolorowych paneli. Rama zawieszona na wystawie typu otwartego będzie stanowić tło dla produktu, pozostając jednocześnie odpowiednio niewidoczna. Do tego kilka doniczek ustawionych na parapecie może być dodatkowym sezonowym akcentem.

Wyobraź sobie, co można zrobić z częścią rzędu siedzeń ze starego kina. Pomyśl o wszystkich możliwych ustawieniach. Stare, niekoniecznie zabytkowe, ciekawe szafy i szafki, dziwne meble z drzwiczkami, szufladami lub półkami mogą być reaktywowane i szybko odmłodzone dzięki nowej warstwie farby. Zbadaj, co jest dostępne w lokalnych teatrach i kinach. Może to być np. wielki plakat aktualnego filmu, przedstawienia, baletu, koncertu lub opery. Wniesie on trochę kultury i więcej niż odrobinę tego, co jest aktualne i wyjątkowe obecnie w mieście. Poszczególne instytucje państwowe ds. turystyki posiadają gadżety, które mogą przykuć uwagę przechodnia. Istnieją też lokalne, gminne i państwowe instytucje, takie jak muzea, biblioteki i zabytkowe miejsca, które mogą dostarczyć materiału na „pożyczki”. Przeszukuj lokalne źródła i pytaj. Co powiesz na znaki drogowe, znaki magistrali kolejowych, kierunkowe i tym podobne? Nigdy nie będziesz wiedział, co jest w zasięgu ręki, dopóki nie zapytasz!

Wystarczy wyobraźnia – poczucie humoru – i wysiłek potrzebny do pracy. Spraw, żeby była to praca z miłości i ciesz się nią, nie zapominając również o przyjemności, jaką ciekawa wystawa przyniesie przechodniom i klientom, których prawdopodobnie przyciągnie do sklepu. Baw się dobrze!

Martin M. Pegler
Autor ponad siedemdziesięciu książek o tematyce visual merchandisingu i store designu (kreowanie efektywnej ekspozycji produktów oraz aranżacja wnętrz sklepów), wykładowca zarówno w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej, Europie, jak i w rozwijających się krajach azjatyckich. Piastuje stanowisko profesora w Fashion Institute of Technology (Instytut Technologii Mody) w Nowym Jorku na wydziale Visual Presentation & Exhibit (Prezentacji Wizualnej i Wystawiennictwa). Juror konkursu gia (Global Innovation Awards).

INTERESUJE CIĘ VISUAL MERCHANDISNG? ZAJRZYJ NA VMFORUM.PL ORAZ NA JERZYOSIKA.COM/SZKOLENIA

Data publikacji: 29.10.2019
Przeczytaj również

Handel:
Jak zmienia się rynek handlowy w Polsce

Firma doradcza JLL przeanalizowała trendy w retailu, podaż nowoczesnej powierzchni, wysokość czynszów oraz nowe inwestycje na polskim rynku… więcej »

Handel:
VM: 10 przykazań efektywnego visual merchandisingu
Jeżeli handel jest tym, na czym chcesz zarabiać, zapoznaj się z kilkoma prostymi zasadami, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu salonu sprzedaży.… więcej »
Handel:
Gdzie w Europie powstaje najwięcej centrów handlowych

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że wyzwania i zmiany zachodzące w sektorze handlowym… więcej »