Wirtualne przymierzalnie coraz popularniejsze

fot: GYLo / Foter / CC BY-ND

Polacy coraz chętniej zamieniają tradycyjne koszyki na wirtualne. Szczególnie popularne stały się e-zakupy ubrań. Aż prawie trzy czwarte e-konsumentów nabywa odzież w sieci.

Ponieważ aż 76% polskich gospodarstw domowych posiada stały dostęp do Internetu, a 55% internautów przynajmniej raz kupiło coś przez Internet, można zobaczyć, jakie możliwości stoją przed sklepami, które zdecydują się inwestować w wirtualne kanały sprzedaży.

Odzież napędza e-commerce?

Według danych pochodzących z E-commerce Polska 2015, odzież, obuwie i akcesoria stanowią kategorię produktów, które bardzo często trafiają do wirtualnych koszyków Polaków. Ponad jedna trzecia badanych twierdzi, że w przyszłości nadal będzie kupować ubrania przez sieć. Co ciekawe, Polacy coraz częściej dokonują zakupów w sklepach zagranicznych. istotna wskazówka dla e-sprzedawców, gdyż okazuje się otwieranie się na inne rynki może stanowić dobry kierunek rozwoju.

Zainteresowanie kupowaniem odzieży online niezależne od wieku

Co bardzo charakterystyczne i zaskakujące, w handlu online cechy demograficzne e-konsumentów nie odgrywają większego znaczenia. Ubrania w sieci nabywa 79% badanych kobiet i 66% mężczyzn. Popularność nabywania odzieży za pośrednictwem e-sklepów w różnych grupach wiekowych rozkłada się w następujący sposób: 79% dla wieku 15-24 lat, 75% w wieku 25-34 do 70% w wieku 35-49 lat.

Pokazuje to jak wzrasta świadomość oraz oczekiwania współczesnych konsumentów. Co więcej, rynek zaczyna być mocno wyspecjalizowany, przez co przedsiębiorcy powinni przykładać większą uwagę do odpowiedniego targetowania ofert.

Elastyczność jest kluczem do sukcesu

Korzystanie z tradycyjnych metod sprzedaży, jak i obecność w nowych mediach wydaje jednym
z warunków koniecznych do osiągnięcia sukcesu w handlu detalicznym. Na przykład odzież i dodatki znalazły się na siódmym miejscu wśród kategorii, których dotyka efekt ROPO (research online, purchase offline) osiągając 43% wskazań. Oznacza to, że klienci poszukują początkowo informacji o produkcie za pośrednictwem Internetu, jednak będąc ciągle nieufnymi wobec e-zakupów, nabywają towar w sklepie stacjonarnym. Z kolei, względem odwróconego ROPO (research offline, purchase online) kategoria ta zajęła 6 miejsce przy 37% odpowiedzi. W tym wypadku konsument najpierw kieruje się do centrum handlowego, aby przymierzyć ubranie, a następnie kupuje je w korzystniejszej cenie za pośrednictwem.

Miej świadomość istniejących barier

Zarówno dane o średnich wydawanych kwotach, jak i liczbie rezygnacji z transakcji wskazują na to, że aby sukcesywnie budować swoją rynkową pozycję należy przykładać dużą wagę do zwiększania współczynnika konwersji. Przyczyni się do tego, jak najprostsza i bardzo intuicyjna strona internetowa, dzięki czemu w trakcie zakupów klient nie zniechęci się lub poczuje obawy w związku z zawiłym procesem. To szczególnie odnosi się do m-commerce, w którym stosowane obecnie rozwiązania są często zbyt mało wygodne.

Oprócz samego upraszczania i dbania o user experience, warto także analizować zachowania klientów – to nieoceniona podpowiedź podczas dopasowywania strony czy aplikacji do ich oczekiwań i potrzeb. Przykładowo śledzenie ruchu myszki może dużo powiedzieć na temat tego, jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie i co należałoby zmienić, aby stała się ona bardziej przyjazna.

Ponadto klienci często rezygnują z zakupów w Internecie ze względu na skomplikowane lub wieloetapowe procedury kupna. Krótsza i prostsza droga od wejścia na stronę i finalizację transakcji oznacza większą szansę na zakończenie transakcji sukcesem. Dla każdego klienta wiarygodność i rzetelność są bardzo ważne. Jeśli klient posiada jakiekolwiek wątpliwości w związku z reputacją lub bezpieczeństwem to praktycznie na 100% nic w takim sklepie nie kupi. Również w przypadku jakichkolwiek kłopotów technicznych np. z funkcjonowaniem strony internetowej czy przesyłki/zwrotu towaru, znacznie redukuje się prawdopodobieństwo, że dany klient kupi coś ponownie w sklepie, w którym spotkały go tego typu problemy.

Dagmara Kruszewska, Country Manager, SOFORT GmbH

Data publikacji: 16.09.2015
Przeczytaj również

Handel:
Sklepy przyszłości pojawią się szybciej, niż się nam wydaje – koronawirus zmieni handel detaliczny

Sprzedawcy detaliczni od dawna wiedzieli, że na rynku szykują się zmiany. Konsumenci coraz chętniej przenoszą swoje zwyczaje zakupowe do… więcej »

Aktualności:
PRCH wspiera postulaty Rzecznika MŚP w sprawie ochrony miejsc pracy i dopłat do czynszów w zamkniętych placówkach

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z… więcej »

Handel:
Nie możemy handlować – nie płacimy czynszu!

Jeśli nie możemy handlować, nie powstaje obowiązek zapłaty czynszu i opłat, bo celem… więcej »