Zalando zamierza w 2017 roku zwiększyć przychody o 20–25%. Zarząd platformy internetowej zakłada kontynuację dobrych wyników z ubiegłego roku, kiedy to sklep każdy kolejny kwartał zamykał z większym zyskiem. Przychody w 2016 r. wzrosły o 23,0% i osiągnęły poziom 3,639 mld euro (2015: 2,958 mld euro). Skorygowana marża EBIT wzrosła o 5,9%, co odpowiada skorygowanej marży EBIT w wysokości 216,3 mln EUR (2015: 107,5 mln euro, 3,6%). Zalando przewiduje osiągnięcie w roku 2017 skorygowanej marży EBIT w zakresie 5,0–6,0%.
– Dynamiczny wzrost wymaga nieustannych inwestycji. Jesteśmy dumni z osiągnięcia znaczących postępów w rozwijaniu naszej działalności – powiedział Rubin Ritter, członek zarządu Zalando. Rozwijając technologię i system operacyjny w celu przekształcenia branży modowej w Europie, będziemy nadal inwestować w wyjątkową i bezbłędną obsługę klienta, a także korzystniejszą ofertę dla dostawców. Wszystko po to, aby utrzymać przewagę na rynku. Zamierzamy jednocześnie poszerzyć nasz zespół, tworząc w tym roku ponad 2000 nowych miejsc pracy – wyjaśnia Ritter.
W roku 2016 prawie 20 mln klientów (+11%) zrobiło zakupy na platformie Zalando, korzystając coraz częściej z urządzeń mobilnych. Klienci mogli skorzystać z bogatszego asortymentu oraz jeszcze lepszej oferty usług dostawy i zwrotu. Platforma Zalando stała się popularnym miejscem zakupów modowych dla konsumentów i rosnącej liczby partnerów biznesowych. Zalando umożliwia partnerom dostosowanie skali prowadzonej działalności dzięki usługom sprzedaży hurtowej, programowi partnerskiemu oraz rozwiązaniom cyfrowym, jak np. Zalando Media Solutions.
Rozwojowi Zalando sprzyja infrastruktura technologiczna i operacyjna firmy. Liczba pracowników zespołu technologicznego Zalando wzrosła z 1000 w roku 2015 do ponad 1600. Ogólnoeuropejska sieć logistyczna zostanie poszerzona do 20 000–30 000 mkw. powierzchni magazynowych we Francji i Szwecji, a także o centrum logistyczne o powierzchni 130 000 mkw. w Polsce.
Wzrost dochodowości Zalando wynikał z poprawy w zakresie kosztów operacyjnych, która odzwierciedla skuteczne zarządzanie kosztami i ogólną poprawę efektywności.
Wydatki inwestycyjne w 2016 roku wyniosły 181,7 mln euro, wyłączając fuzje i przejęcia. Kwota ta obejmowała głównie inwestycje w infrastrukturę, zwiększenie poziomu automatyzacji i tworzenie własnego oprogramowania. Zalando przewiduje na rok 2017 wydatki inwestycyjne w wysokości 200 mln euro dotyczące głównie tych samych dziedzin.
W tym miesiącu Zalando podpisało umowę przejęcia działalności detalicznej firmy KICKZ AG („KICKZ”) z siedzibą w Monachium. Jest to sieć sklepów koszykarskich o wielu kanałach sprzedaży. Dołączenie KICKZ umożliwi Zalando wzmocnienie działu sportu i aktywności fizycznej — zwłaszcza w obszarze koszykówki. Transakcja ta podlega kontroli fuzji ze strony niemieckiego i austriackiego urzędu ds. ochrony konkurencji. Jej finalizacja jest przewidziana na pierwszą połowę 2017 roku. Strony zgodziły się nie ujawniać informacji finansowych.
Grupa Zalando – Przychód i skorygowana marża EBIT (w milionach euro)
|
IV kwartał 2016 |
IV kwartał 2015 |
Rok budżetowy 2016 |
Rok budżetowy 2015 |
Przychody Grupy |
1,091.6 |
868.5 |
3,639.0 |
2,958.2 |
% wzrostu |
25.7% |
30.5% |
23.0% |
33.6% |
DACH (1) |
529.4 |
450.7 |
1,813.8 |
1,580.1 |
% wzrostu |
17.5% |
24.0% |
14.8% |
28.0% |
Reszta Europy (2) |
478.4 |
360.5 |
1,570.2 |
1,211.6 |
% wzrostu |
32.7% |
35.8% |
29.6% |
40.5% |
Pozostałe3 |
83.8 |
57.3 |
255.1 |
166.5 |
% wzrostu |
46.2% |
57.1% |
53.2% |
41.8% |
Skorygowany EBIT w skali grupy |
95.6 |
71.8 |
216.3 |
107.5 |
Skorygowana marża EBIT w skali grupy |
8.8% |
8.3% |
5.9% |
3.6% |
DACH (1, 4) |
80.0 |
57.9 |
226.3 |
101.9 |
Skorygowana marża EBIT |
15.1% |
12.8% |
12.5% |
6.4% |
Reszta Europy (2, 4) |
15.7 |
11.8 |
(3.3) |
(3.3) |
Skorygowana marża EBIT |
3.3% |
3.3% |
(0.2%) |
(0.3%) |
Other (3, 4) |
(0.1) |
2.1 |
(6.7) |
8.9 |
Skorygowana marża EBIT |
(0.1%) |
3.6% |
(2.6%) |
5.3% |
Kapitał obrotowy netto |
(127,6) |
(2,6) |
(127,6) |
(2,6) |
Dochód netto |
60,0 |
102,7 |
120,5 |
121,5 |
- Region DACH stanowią Niemcy, Austria i Szwajcaria.
- Segment Reszta Europy obejmuje wszystkie pozostałe kraje, w których aktualnie prowadzimy działalność.
- Wszystkie inne kanały sprzedaży są zgrupowane w segmencie „Pozostałe” uwzględniając Zalando Lounge, sklepy Zalando Outlet w Berlinie i Frankfurcie oraz nowe inicjatywy w portfolio.
- Skorygowane w celu wykluczenia koszty wyrównawcze rozliczane w instrumentach kapitałowych w formie akcji, a także nieoperacyjne, jednorazowe efekty.
Grupa Zalando – Kluczowe wskaźniki efektywności
|
IV kwartał 2016 |
IV kwartał 2015 |
Rok budżetowy 2016 |
Rok budżetowy 2015 |
|
Wizyty na stronie (mln) (5) |
563.2 |
457.9 |
1,991.6 |
1,656.4 |
|
Udział odwiedzin z urządzeń mobilnych (% wizyt na stronie) (6) |
68.1% |
59.9% |
65.6% |
57.1% |
|
Aktywni klienci (mln) (7) |
19.9 |
17.9 |
19.9 |
17.9 |
|
Liczba zamówień (mln) (8) |
19.6 |
15.4 |
69.2 |
55.3 |
|
Średnie zamówienie na aktywnego klienta |
3.48 |
3.08 |
3.48 |
3.08 |
|
Średnia wielkość koszyka (EUR) (9) |
70.2 |
72.1 |
66.6 |
67.8 |
|
Pobrania aplikacji (mln) |
28 |
16 |
28 |
16 |
|
Liczba zatrudnionych osób |
11,998 |
9,987 |
11,998 |
9,987 |
|
5. Wizyty na stronie definiuje się jako liczbę serii wstąpień na stronę w wykonaniu tego samego, unikalnie zidentyfikowanego, klienta Zalando
6. Termin (urządzenia) mobilne odnosi się do tabletów, strony mobilnej i aplikacji.
7. Aktywni klienci to grono klientów, którzy złożyli co najmniej jedno zamówienie w ciągu ostatnich 12 miesięcy wg stanu z okresu pomiarowego bez względu na rezygnacje lub zwroty.
8. Liczba zamówień odnosi się do liczby zamówień dokonywanych przez klientów w okresie pomiarowym bez względu na rezygnacje czy zwroty. Zamówienie liczy się wg dnia, w którym klient je składa.
9. Średnia wielkość koszyka to wg definicji przychód transakcyjny (obejmujący VAT i transakcyjny wolumen Programu Partnerskiego) po uwzględnieniu anulowań i zwrotów podzielony przez liczbę zamówień.