Campus Warsaw – szansa dla innowacyjnych startupów

fot.: https://www.campus.co/warsaw/en/ fot.: https://www.campus.co/warsaw/en/

Mimo, iż istnieje od prawie trzech lat, nie wszyscy wiedzą jeszcze, jakie możliwości daje firmom centrum startupowe Campus Warsaw, stworzone w Polsce przez Google jako jedno z siedmiu Campusów tego koncernu na świecie. O projekcie i szansach, jakie mogą tu znaleźć firmy z branży mody rozmawiamy z Magdaleną Przelaskowską, ‎Startup Program Managerem Campus Warsaw, Google. 

Jakie cele ma Campus Warsaw i jak je realizuje?

Campus Warsaw powstał w celu wspierania społeczności startupowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Został otwarty przez Google w listopadzie 2015 roku na terenie Centrum Praskiego Koneser na warszawskiej Pradze. Campus jest miejscem, w którym przedsiębiorcy mogą się uczyć, nawiązywać kontakty oraz tworzyć i rozwijać swoje pomysły na biznes. Od otwarcia przestrzeni do społeczności Campus Warsaw zapisało się już ponad 13 tys. członków. Oprócz Polaków są wśród nich również Ukraińcy, Brytyjczycy, Białorusini czy Francuzi. Ponad 37% członków Campus Warsaw stanowią kobiety.

Campus to nie tylko miejsce wymiany doświadczeń, spotkań z mentorami i inwestorami. To przede wszystkim przestrzeń, gdzie można zakładać i rozwijać własne firmy. Tylko w 2017 roku w Campusie odbyło się 400 wydarzeń, w których wzięło udział ponad 22 tys. osób. Pracownicy Google do dziś przeprowadzili już 682 godzin sesji mentoringowych dla startupów. W ubiegłym roku ogłosiliśmy też 3 darmowe programy wsparcia startupów typu equity-free, kierowane do firm na różnych stadiach rozwoju: Launchpad Start, Campus Residency i Launchpad Accelerator. W tym roku odbędą się ich kolejne edycje. To tu miało również miejsce CEE All Stars, największe wydarzenie fundraisingowe tego rodzaju w całej Europie Środkowo-Wschodniej, podczas którego 40 najbardziej obiecujących startupów z regionu miało okazję spotkać się z 25 międzynarodowymi inwestorami.

Startupy zrzeszone w ramach Campus Warsaw utworzyły już ponad 1000 miejsc pracy i pozyskały fundusze przekraczające 59 mln zł. Firmy należące do społeczności stawiają czoła wyzwaniom w dziesiątkach różnych dziedzin, od turystyki po gry. Najbardziej popularne branże to B2B/enterprise, dane i analityka, reklama, e-commerce czy fintech/bitcoin. Z raportu Campus Warsaw wynika, że 40% związanych z nim startupów chce rozwijać działalność międzynarodową, skupiając się na rynkach takich jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Hiszpania, Norwegia czy Włochy. Tak duża aktywność społeczności sprawiła, że w kwietniu 2017 r. Campus Warsaw przeniósł się do nowego, znacznie większego budynku, także zlokalizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser.

Z jakich możliwości, oferowanych przez Google Camus, może skorzystać startup modowy?

Startup modowy może skorzystać z oferty Campusu na takich samych zasadach, jak firmy ze wszystkich innych branż. Najważniejsze jest to, aby był oparty na wykorzystaniu technologii i miał potencjał do rozwoju. Przykładowo, pośród absolwentów ostatniej edycji programu Campus Residency znaleźli się m.in. Yestersen, czyli serwis z przedmiotami vintage, takimi jak meble, dekoracje czy lampy oraz OvuFriend, platforma wykorzystująca technologię, naukę i zaawansowaną algorytmikę, aby pomóc użytkowniczce jak najszybciej zajść w ciążę.

Dobrym przykładem startupu, który rozwinął swoją technologię w Campusie jest Yosh.AI. Firma ta stosuje uczenie maszynowe w branży modowej. Jednym z jej rozwiązań, bardzo przydatnych dla sklepów, jest tzw. auto-tagging, który poprzez analizę obrazu danego produktu automatycznie opisuje go słowami, jak np. sukienka czerwona, mini, koktajlowa, elegancka, na wesele. Dzięki tak zaawansowanej automatyzacji sklepy znacznie redukują koszty – dla zobrazowania: 30 min pracy modelu daje ponad 100 tys. tagów. Jest to praca, która jednej osobie zajmuje dzisiaj około 45 dni.

W Campusie organizowane są również spotkania poświęcone m.in. branży modowej i wykorzystaniu w niej technologii. Stwarzają szansę na wymianę doświadczeń, poznanie nowych osób, a także zyskanie inspiracji na podstawie omawianych case study. Przykładowo na jednym ze spotkań zaprezentował się Showroom.pl, serwis z ubraniami od niezależnych projektantów, który brał udział w projektach edukacyjnych Google jeszcze przed powstaniem Campus Warsaw. Showroom.pl korzysta np. ze wskazówek wynikających z analizy trendów wyszukiwań Google. Z jednej strony na bieżąco przygotowuje lub modyfikuje treści na stronie z uwzględnieniem aktualnych wyników – w okresie Walentynek na przykład może to być „romantyczny prezent” albo „sukienka na randkę”. Z drugiej zaś strony firma wyciąga wnioski z obserwacji długofalowych trendów – dzięki temu w serwisie pojawiły się kategorie takie, jak kosmetyki naturalne oraz moda ślubna. Showroom.pl dzieli się też wnioskami z markami, z którymi współpracuje, a nawet pozyskuje nowe pod kątem rosnących trendów wyszukiwań.

Czy również firmy odzieżowe już istniejące na rynku mogą znaleźć jakieś wsparcie w działaniach Campusu?

Programy akceleracyjne Campus Warsaw kierowane są do startupów na różnych etapach rozwoju – początkowym, w fazie wzrostu oraz tych z potwierdzoną historią sukcesów rynkowych. Jednak każdy może zapisać się do społeczności Campusu, uczestniczyć w spotkaniach lub – jeżeli chce podzielić się swoją wiedzą z innymi – samemu zorganizować takie wydarzenie.

W nowym Campus Warsaw znalazła się powiększona kawiarnia, w której można pracować na jednym z ponad 160 miejsc przy bardzo szybkim Wi-Fi. To także większa przestrzeń eventowa – teraz w nowoczesnej sali może wygodnie usiąść nawet 200 osób. Do mniejszych wydarzeń i spotkań startupowych do dyspozycji jest sala warsztatowa dla 40 osób, a na startupy pracujące w Campusie czeka ponad 140 biurek i 15 sal do spotkań.

Data publikacji: 22.05.2018
Przeczytaj również

Rynek:
Sieć Esotiq & Henderson rośnie w Internecie
Znaczący wzrost marży brutto, coraz większy udział e-commerce w przychodach, sprzedaż internetowa w 12 krajach - to najważniejsze wydarzenia I kwartału w Esotiq &… więcej »
Rynek:
Top Secret kontynuuje szybszy wzrost marży niż kosztów
Sieć modowa Top Secret utrzymuje trend szybszego wzrostu marży handlowej niż ponoszonych kosztów. W efekcie w pierwszym kwartale br. wynik przed opodatkowaniem tego segmentu… więcej »
Rynek:
Dobry I kwartał Coccodrillo: przychody wyższe o 13%
Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo, zanotowała w I kwartale 2018 roku 63,03 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 55,60 mln zł przed… więcej »