5-8 lutego w Monachium odbędą się międzynarodowe targi sprzętu i mody sportowej ISPO. Niemiecka giełda nad Izarą jeszcze nigdy nie była tak zielona jak teraz: zimowa edycja stoi pod znakiem fuzji sportu i natury.
Przyjazne dla środowiska metody produkcji, innowacyjne możliwości recyklingu i jeszcze bardziej ekologiczne produkty zmieniają wymowę wystawy, której organizatorzy ekorozwojowi poświęcili nowy sektor Eco Era. Goście poznają tam ekologicznie przekonujące produkty, z których najlepsze zostaną wyróżnione nagrodą, przyznawaną przez specjalnie powołane Eco Jury.
Według organizatorów ISPO ekorozwój to nie trend, lecz konieczność, a nowy koncept to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku. Coraz więcej klientów oczekuje transparentnych informacji o tym, jak dany produkt powstał, i przemysł chcąc nie chcąc dopasowuje swoje działania do wymogów rynku. – Produkcja masowa w takim wymiarze jak dziś, w przyszłości nie będzie już możliwa. Dzięki drukarkom 3D konsumenci stają się producentami. Coraz więcej produktów można poddawać coraz efektywniejszemu recyklingowi, a rzeczy są dużo trwalsze – powiedział juror ISPO Award Benjamin Marias. – Ponadto jest bardzo prawdopodobne, że trend do pożyczania zamiast posiadania, będzie rósł w siłę.
Przyjazne dla środowiska produkty opuściły już niszę, bo coraz więcej przedsiębiorstw pracuje nad ulepszeniem standardów. Kalifornijski producent sprzętu i odzieży sportowej Patagonia od wielu lat inwestuje w zielone technologie, a ostatnio wyszedł na rynek z kombinezami dla pływaków i surferów, wykonanymi nie z neoprenu, lecz z certyfikowanego biokauczuku. Również francuska marka Picture Organic Clothing, wyspecjalizowana w sprzęcie i odzieży dla narciarzy, skate- i snowboardzistów oraz surferów, przekonuje zielonymi aspiracjami. Artykuły tej marki wykonane są z organicznych i recyklingowanych materiałów, a dział rozwoju wciąż pracuje nad niecodziennymi rozwiązaniami. Wzmożony trend do wykorzystania naturalnych, odnawialnych i dotąd niewykorzystanych surowców obserwuje także Louisa Smith, jurorka ISPO Textrends. Ekorozwój to dla niej niekończący się proces, który zasila przemysł tekstylny innowacyjnymi produktami. – W zakresie produktów sportowych funkcja stoi na pierwszym miejscu. Dziś na rynku dostępne są ekologiczne rozwiązania: materiały z recyklingu, procesy produkcyjne, oparte na racjonalnym wykorzystaniu zasobów oraz nieszkodliwe procedury chemiczne. Zwłaszcza nowo powstałe produkty syntetyczne odegrają ważną rolę, bo obok naturalnych materiałów niosą w sobie ogromny potencjał dla ekologicznych kolekcji – wyjaśnia Louisa Smith.
Kinga Rybińska
Więcej na www.munich.ispo.com