Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm sprzedających w sieci sięga 250 tysięcy. To tyle ile mieszkańców ma Gdynia. Jak odnaleźć się w tym tłumie i wyróżnić ze swoją ofertą? Sprawdź listę 8 narzędzi od platformy e-commerce AtomStore, które Ci w tym pomogą.

Współczesny modowy e-commerce jest branżą silnie zaawansowaną technologicznie i wysoce konkurencyjną. Współczesny konsument oczekuje nie tylko interesującej oferty, ale także doświadczeń zakupowych na najwyższym poziomie. W przypadku mody podczas podejmowania decyzji zakupowych konsumenci rzadko kierują się jedynie logiką i chłodnym osądem. Ich wybory są podyktowane potrzebami, emocjami i odczuciami, które mogą zostać wykreowane przez sprzedawców. Jak wyróżnić się ze sklepem, produktem i ofertą w konkurencyjnym świecie e-commerce?

Po pierwsze, zapewnij najlepsze doświadczenia konsumentom

Jednym z kluczowych trendów we współczesnym e-commerce jest wzrost znaczenia zakupów mobilnych, zwłaszcza w sektorze fashion i beauty. W tych branżach klienci szczególnie doceniają wygodę i dostępność.

Konsumenci obecnie chcą finalizować zakupy w sklepach, które są dobrze zaprojektowane, szybkie, a przede wszystkim mobile-friendly. Przedsiębiorcy planujący skalować biznes muszą zainwestować w zapewnienie najlepszego technologicznie doświadczenia mobilnego. Jednym z wiodących rozwiązań są Progresywne Aplikacje Webowe, czyli PWA.

Progresywne Aplikacje Webowe, znane również z angielskiego jako Progressive Web Apps (PWA), są stronami internetowymi, które zachowują funkcje aplikacji mobilnej. Działa się to w taki sposób, że choć uzyskujemy do nich dostęp za pośrednictwem przeglądarki, ich wydajność i użytkowanie są zbliżone do tego, co oferuje tradycyjna aplikacja mobilna. Innymi słowy – PWA dostarcza wygodę i efektywność działania, które bardziej przypominają aplikacje natywne niż standardowa przeglądarka internetowa.

Obecnie rozwój sklepów na PWA jest dość ograniczony, ponieważ łączy się z wysokimi kosztami wdrożeniowymi. Stąd propozycja ze strony platformy e-commerce AtomStore, która stworzyła jako pierwsza na polskim rynku usługę AtomStore Headless Front.

Dzięki temu każdy sklep internetowym działający na AtomStore może z typowego RWD przesiąść się na technologię PWA i korzystać z hybrydowego połączenia witryny z aplikacją mobilną. Wdrożenie jest krótsze i tańsze niż w przypadku rozwiązań open-source, a jednocześnie zapewnia dostęp do wszystkich funkcji, z których znane są duże sklepy internetowe.

Po drugie, zainwestuj w inteligentną wyszukiwarkę

Zaawansowany mechanizm wyszukiwarki to większa konwersja. Dlaczego tak jest? Nawet 10-25% wszystkich wyszukiwań kończy się wynikiem z zerowymi dopasowaniami. Tradycyjne wyszukiwarki mogą napotykać trudności w interpretacji języka naturalnego, co skutkuje koniecznością wprowadzenia dokładnych fraz lub haseł.

Innymi słowy, standardowe wyszukiwarki przeszkadzają w zakupach, zamiast je ułatwiać.

Wybierając platformę pod sklep internetowy, warto zwrócić uwagę, czy posiada zaawansowaną wyszukiwarkę produktową. W AtomStore jest to Smart Search, która umożliwia szybkie i precyzyjne przeszukiwanie oferty sklepu internetowego. Jego głównym celem jest ułatwienie klientom odnalezienie pożądanego produktu.

Smart Search eliminuje większość problemów związanych z wyszukiwaniem na smartfonach. Poprawia błędy (literówki), uwzględnia odmiany słów oraz podobieństwo do wpisanych wyrazów. Dzięki temu klienci nie muszą znać dokładnej nazwy produktu, a mimo to mają szansę znaleźć poszukiwany przedmiot.

Przykład wykorzystania inteligentnej wyszukiwarki w sklepie halfprice.eu, który od samego początku wykorzystuje platformę e-commerce AtomStore.

Dodatkowo moduły inteligentnych wyszukiwarek oferują funkcję podpowiadania produktów podobnych lub powiązanych z tym, którym klient jest zainteresowany. To sprawia, że proces zakupowy staje się bardziej intuicyjny, a klient czuje się zaopiekowany, nie musząc błądzić po sklepie internetowym.

Po trzecie, przyłóż dużą uwagę do merchandisingu online

Ekspozycja produktów w sklepie ma kluczowe znaczenie. W świecie digitalowym też, choć przybiera inną formę. Przejrzystość oferty oraz ułożenie produktów z odpowiednią logiką jest kluczowe.

Klientom korzystającym z silnika AtomStore służą do tego Algorytmy Sortowania. Moduł ten umożliwia dostosowanie kolejności wyświetlania produktów, zapewniając, że te najważniejsze są prezentowane jako pierwsze. Sami sprzedawcy mają możliwość zdefiniowania kryteriów sortowania np. po wysokości marży, popularności czy stanów magazynowych danego produktu.

Dzięki temu klientom ułatwia się znalezienie interesującego ich produktu, co z kolei zwiększa szanse na dokonanie zakupu. Kolejność prezentowanych pozycji w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie Czasem nawet niewielka modyfikacja może przynieść istotne skutki, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Algorytmy sortowania od AtomStore umożliwiają automatyzację procesów w prosty sposób, co pozwala zaoszczędzić czas. Wystarczy zaledwie kilka kliknięć, aby skorzystać z tych zaawansowanych możliwości.

Po czwarte nie opisuj oferty, lecz ją prezentuj

Konsumenci w sieci są przeciążeni różnego rodzajami informacjami. Bardziej skuteczne jest pokazywanie różnych wariantów za pomocą grafik niż opisywanie ich. Człowiek poznaje świat przeważnie poprzez zmysł wzroku. Tak rozróżniamy rozmiary, kształty i kolory przedmiotów, a nawet potrafimy powiedzieć, jakie mogą być one w dotyku czy smaku. Dzięki dobrym zdjęciom możemy wyobrazić sobie nie tylko fakturę materiału czy powierzchni lub ich zapach, ale też nas samych z konkretnym produktem. Widzimy oczyma wyobraźni, jak będzie leżeć na nas ta bluzka albo jak przyjemnie będzie oglądać ulubiony film z nowej miękkiej kanapy. Wyeksponowane elementy w formie graficznej przyciągają uwagę.

Przykład wykorzystania formy wizualnej przy prezentacji produktu w sklepie triumfomania.pl, który od lat wykorzystuje platformę AtomStore.

Estetyczny wygląd sklepu internetowego oraz to, jak rzetelnie i atrakcyjne jest przedstawiona w nim oferta, ma ogromny wpływ na wizerunek marki. Profesjonalne zdjęcia produktowe pokazują, że traktujesz biznes oraz klientów poważnie i nie próbujesz ukryć żadnych mankamentów towaru.
Po piąte stwórz zestawy produktowe, których nie ma nikt inny

Zestawy produktowe są skuteczną strategią sprzedaży. Jest ona dobrze znana w sklepach stacjonarnych, ale trochę mniej w sieci. Zestawy pozwalają na łączenie wielu produktów w jedną atrakcyjną dla klienta ofertę. Pakiety mają zachęcać ceną, a ich zawartość najczęściej stanowią towary, które są komplementarne do głównego produktu (np. garnitur + koszula).

Przykład wykorzystania zestawów produktowych w sklepie preorder.pl, który obecnie również działa na rozwiązaniu PWA od AtomStore.

Dzięki takiemu podejściu cena zestawu jest zazwyczaj niższa niż suma wartości poszczególnych produktów. W rezultacie możliwe jest zwiększanie średniej wartości koszyka zakupowego (AOV), co wpływa korzystnie na efektywność strategii sprzedażowej.

Po szóste zainwestuj w program lojalnościowy

Głównym celem programów lojalnościowych jest zwiększenie częstotliwości zakupów klientów w sklepie poprzez oferowanie dodatkowych korzyści, nagród, rabatów lub punktów za dokonywane transakcje.

Te programy stymulują psychologiczne mechanizmy motywacji i nagradzania, działając jako bodziec do pozytywnego zachowania. To wszystko ma na celu budowanie emocjonalnej więzi, która utwierdza klientów w ich wyborze zakupowym.

Po siódme rozważ ekspansję zagraniczną

Branża e-commerce nie ma sztywnych granic między państwami. Może rozwijać się w każdym kierunku świata, w zależności od przyjętej strategii.

Niewielu polskich e-sprzedawców decyduje się na ekspansję na rynki międzynarodowe. To powoduje, że konkurencja jest stosunkowo mała, co sprawia, że rozważenie takiej strategii staje się atrakcyjne. Wprowadzenie działalności na rynki zagraniczne może pomóc w zminimalizowaniu ryzyka i zdywersyfikowaniu kapitału, ale przede wszystkim w zdobyciu nowych klientów.

Konieczne jest przeprowadzenie precyzyjnej analizy, uwzględniającej nie tylko nawyki konsumenckie w danym kraju, ale również konkurencyjność w obszarze produktów oferowanych przez sklep. Warto również zaznajomić się z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz kwestiami podatkowymi danego regionu.

Sklep powinien dostosować swoją ofertę dostaw oraz opcji płatności do preferencji konsumentów w konkretnym kraju, aby uniknąć utraty potencjalnych klientów. Chcesz dowiedzieć się więcej o sprzedaży zagranicznej w e-commerce? Sprawdź nasz przewodnik!

Ebook – sprzedaż zagraniczna | AtomStore.pl

Po ósme zainwestuj w kluczową kwestię w e-commerce, czyli silnik sklepu

Wszystkie wymienione funkcje mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, jednak najważniejsze jest prowadzenie swojego biznesu online  w oparciu o niezawodną i w pełni skalowalną platformę e-commerce.

Myślisz o poszerzeniu swojej sprzedaży, ale Twoja platforma e-commerce Cię ogranicza? Zobacz, co AtomStore może Ci zaoferować – przetestuj naszą platformę sprzedażową dla sklepów internetowych za darmo już teraz.

Tomasz Łysoń

Data publikacji: 28.12.2023
Przeczytaj również

Handel:
Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe oraz social media

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost… więcej »

Aktualności:
Premiera aplikacji mobilnej Mohito. LPP stawia na m-commerce

W połowie listopada LPP uruchomiło nową aplikację mobilną, tym razem dla marki Mohito. Podobnie jak jej poprzedniczki w Reserved i Sinsay,… więcej »

Handel:
Zwroty w e-commerce są konieczne, ale czy muszą być za darmo?

W dzisiejszym świecie e-commerce w branży fashion klienci oczekują nie tylko wyjątkowych doświadczeń zakupowych w trakcie ich robienia, ale… więcej »