Społeczny wymiar sportu staje się coraz ważniejszy

Na zdjęciu: Michael Levi, fot. Columbia Sportswear

O wyzwaniach minionego roku i perspektywach dla branży outdoorowej w 2024 roku opowiada Michael Levi, dyrektor sprzedaży na Europę w Columbia Sportswear Company.

Jak oceniasz rok 2023 z perspektywy branży outdoorowej?

Trzy lata pandemii COVID miały znaczące konsekwencje zarówno dla biznesu, jaki i trendów konsumenckich. Z jednej strony przyniosły zakłócenia w łańcuchach dostaw, z drugiej przyspieszyły cyfrową transformację biznesu i sprawiły, że konsumenci coraz chętniej spędzają czas na zewnątrz i uprawiają outdoorowe aktywności.  Patrząc z tej perspektywy, rok 2023 był czasem, w którym sytuacja nieco się uspokoiła, a handel detaliczny zdecydowanie wrócił do gry.

Jaki był miniony rok dla firmy Columbia? Kluczowe inicjatywy, wyzwania, rozwój nowych technologii?

Odzież sportowa marki Columbia cieszy się rosnącym zainteresowaniem europejskich, a w szczególności polskich konsumentów. Dzięki silnemu popytowi na produkty Columbii, biznes doskonale się rozwija pomimo istniejących wyzwań gospodarczych i rynkowych. 

Mówiąc o konkretnych kategoriach produktów, mocno skupiliśmy się na turystyce pieszej i obuwiu, wprowadzając na rynek modele Facet 75 i Facet 75 Alpha. Widzieliśmy również bardzo pozytywny odbiór naszych ubrań z kolekcji zimowej – kurtki puchowe oraz kolekcja polarów cieszyły się dużym zainteresowaniem. A wraz z nadejściem chłodów wielu konsumentów sięgnęło po produkty z naszą zastrzeżoną technologią, Omni-Heat Infinity. Przypomnieliśmy o niej użytkownikom w kampanii „Go Out Anyway”.

Które trendy (np. konsumenckie, rynkowe) uważacie za kluczowe dla rozwoju mody outdoorowej w najbliższych latach?

Konsumenci tęsknią za autentycznymi markami, oferującymi kultowe produkty i bogatą historię. Z 85-letnim doświadczeniem w branży, Columbia zdecydowanie plasuje się wysoko, jeśli chodzi o autentyczność i wyrazisty styl. Konsumenci, a w szczególności młodsze pokolenia, chcą „prawdziwych produktów”, a nie kopii kultowych marek, ponieważ oryginalność i historia marki mają dla nich znaczenie.

Chcą również inwestować w marki, które dbają o zrównoważony rozwój, a ich działania w tym zakresie są przejrzyste. Konsumenci oczekują również korzystnego stosunku jakości do ceny i produktów, które będą służyć im przez lata, co jest całkowicie rozsądne i logiczne.

Kolejnym trendem, który obserwujemy na rynku, jest zmiana podejścia konsumentów do sportu na świeżym powietrzu. Ludzie potrzebują marek, które pokażą im, że sport jest dla nich dostępny, że nie muszą być profesjonalistami ani zaczynać konkretnej aktywności w dzieciństwie, aby cieszyć się nią w wolnym czasie z rodziną czy przyjaciółmi. Społeczny wymiar sportu jest dla nich bardzo ważny.

Wzrasta też świadomość dotycząca pozytywnego wpływu aktywności na zdrowie fizyczne, ale też psychiczne. Odgrywa to dużą rolę w rozwoju naszej branży.

Jakie są kluczowe grupy klientów firmy Columbia? Jak można je scharakteryzować?

Główni klienci naszej marki to: Everyday Expert – osoba, która zna Columbię i jest zdeklarowanym entuzjastą outdooru; kolejny typ to Urban Active User – młodszy konsument, mieszkający w mieście, potrzebujący wszechstronności i nieco więcej stylu. Lubiący spędzać czas na świeżym powietrzu, ale na wycieczki w niewymagającym terenie zakładający buty sportowe. I wreszcie ostatni typ: Professional Elite – przewodnicy, ratownicy, zawodnicy, innymi słowami – osoby traktujące sport bardzo poważnie, dokonujące wyboru na podstawie najlepszych parametrów i rozwiązań, ale dbające również o styl. Mając na uwadze te różne grupy, musimy stale myśleć o tym, co definiuje naszą markę oraz rozszerzać i nieco modyfikować zakres działań oraz portfolio produktów. W ten sposób rozwijamy biznes, ale także przyciągamy wiele nowych osób do outdooru. I to też jest dla nas ważne – chcemy zachęcić jak najwięcej osób do wyjścia z domu.

W dzisiejszych czasach użytkownicy coraz częściej szukają zrównoważonych marek. W jaki sposób Columbia odpowiada na ten trend?

Jak już wspomniałem, misją Columbii jest sprawienie, by outdoor był dostępny dla wszystkich,  jednocześnie realizujemy tę misję poprzez dostarczanie klientom coraz bardziej zrównoważonych produktów. Na przykład pracujemy nad wycofaniem PFAS do końca 2024 roku. Podczas gdy nasze niektóre produkty są już wolne od związków perfluoroalkilowych (PFAS), nasze zespoły produktowe nadal aktywnie pracują nad wycofaniem PFAS z naszych pozostałych produktów.

Jakie są Państwa plany związane z polskim rynkiem w najbliższych latach? W jakim kierunku planujecie rozwijać się w Polsce?

Columbia buduje silną pozycję biznesową w Polsce dzięki rosnącej rozpoznawalności marki, poszerzaniu zasięgu dystrybucji z kluczowymi partnerami oraz rozwijającej się flocie sklepów firmowych – z których pierwszy został otwarty w Zakopanem cztery lata temu. Oferta wysokiej jakości, technicznych i trwałych produktów Columbii cieszy się uznaniem polskich konsumentów, a naszym celem jest kontynuowanie wzrostu w nadchodzących latach.

Data publikacji: 9.01.2024
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »