Sport w modzie

Rynek artykułów i odzieży sportowej w Polsce systematycznie rośnie, głównie dzięki aktualnej modzie na aktywny wypoczynek oraz prowadzenie zdrowego trybu życia. Jak wynika z prognoz zawartych w raporcie PMR „Rynek artykułów i odzieży sportowej w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy na lata 2015-2020”, w 2015 r. rynek wzrośnie aż o 5,6% rok do roku.

W 2015 r. głównymi czynnikami wspierającymi wzrost rynku były ożywienie gospodarcze oraz wzrost wydatków konsumenckich, a także obecna od kilku lat moda na uprawianie sportu. Rynek artykułów i odzieży sportowej jest mocno uzależniony od zasobów finansowych Polaków oraz koniunktury gospodarczej, dlatego też każdy wzrost dochodu rozporządzalnego przekłada się także na zwiększenie wydatków na artykuły sportowe. Chociaż zależność ta w przypadku spowolnienia gospodarczego negatywnie wpływa na rozwój rynku – co było widoczne zwłaszcza w okresie kryzysu gospodarczego i skutkowało spadkiem wartości rynku w 2011 r. – to w okresie dobrej koniunktury powinna pozytywnie oddziaływać na jego dynamikę. Dlatego też, według naszych prognoz, w najbliższych latach polski rynek artykułów sportowych będzie stabilnie rosnąć.

Mimo że odzież jest największym wartościowo segmentem rynku, to najszybszy wzrost jest notowany w kategorii obuwia sportowego. Z kolei wartość sprzedaży sprzętu i akcesoriów w ostatnim okresie uległa stagnacji. Dlatego też w kolejnych latach spodziewany jest spadek udziału tego segmentu w całkowitej wartości rynku. Głównym powodem tej sytuacji jest rosnące znaczenie sportów, które nie wymagają specjalistycznego sprzętu, takich jak np. bieganie. Również pogoda ma tu swój wpływ – nieprzewidywalna w ostatnich latach aura spowodowała wzrost popularności sportów całorocznych i spadek popularności sportów sezonowych, takich jak np. narciarstwo.

1

Biorąc pod uwagę najpopularniejsze miejsca zakupu artykułów i odzieży sportowej, największy wartościowo udział w rynku mają pojedyncze sklepy sportowe. Ich znaczenie jednak szybko spada i w ciągu najbliższych kilku lat powinny one stracić pierwsze miejsce. Najszybciej rosnącymi kanałami dystrybucji są sprzedaż internetowa oraz sieci marketów sportowych (m.in. Decathlon, Intersport, Go Sport). To właśnie ten drugi, w niedługim czasie zostanie największym wartościowo kanałem dystrybucji na polskim rynku. Czynniki wspierające jego wzrost to szybka ekspansja największych graczy oraz duża popularność takich sklepów, które oferują różnorodny asortyment w przystępnych cenach.

2

Źródło: PMR, raport „Rynek artykułów i odzieży sportowej w Polsce 2015”

Data publikacji: 12.01.2016
Przeczytaj również

Aktualności:
Co przyniesie rok 2023? Prognozy dla sprzedaży, marketingu, technologii i cyfrowej transformacji

Rosnące koszty pracy, wysoka inflacja, lawinowo rosnące koszty nośników energii zmuszą firmy w 2023 do wielu zmian. Z pewnością jednym z… więcej »

Rynek:
Dla branży towarów luksusowych recesja niestraszna

Pomimo pogarszającej się sytuacji ekonomicznej wartość globalnego rynku osobistych dóbr luksusowych wzrośnie w tym roku o 22 proc. i w… więcej »

Aktualności:
LPP podsumowuje wyniki za trzeci kwartał i przygotowuje się na spowolnienie popytu

W trzecim kwartale br. obrotowego przychody polskiego producenta odzieży wzrosły o prawie 40 proc. Strategia wzmacniania obecności marek LPP na… więcej »