Na temat planów Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług oraz wyzwań, które stoją przed firmami z branży mody w przyszłym roku, z Zofią Morbiato, dyrektor generalną organizacji, rozmawia Jerzy Osika.
Państwa Związek, mimo że należy do najmłodszych, szybko zdobył wielu członków i udowodnił, że w obliczu zagrożeń, wspólnie można zdziałać więcej niż w pojedynkę. Co uważacie Państwo za najważniejszy sukces ZPPHiU w mijającym roku?
Sukcesem założycielskim jest ukonstytuowanie się organizacji w tak ekstremalnych i bezprecedensowych okolicznościach, jak pandemia. Połączenie sił i wspólne działania pozwoliły nam jednym głosem apelować o dostrzeżenie potrzeb branży i prowadzić rozmowy z władzami państwowymi, co między innymi doprowadziło do potwierdzenia abolicji czynszowej i uregulowania sytuacji pomiędzy udostępniającymi i korzystającymi z powierzchni handlowych w ramach pierwszej tarczy antykryzysowej na czas lockdownu.
Jako grupa pracodawców walczymy o polskie marki, często firmy rodzinne z wieloletnimi tradycjami, a przede wszystkim o ochronę tysięcy miejsc pracy, które w konsekwencji lockdownów są zagrożone przez niestabilność naszego sektora. Znaczącym osiągnięciem mijającego roku, jest też przekonanie decydentów do otwarcia centrów handlowych po drugim lockdownie, poprzez racjonalne argumentowanie, że przestrzenie handlowe są i mogą pozostać bezpieczne. Nasze ankiety przeprowadzone wśród członków wskazują na bardzo odpowiedzialne podejście do restrykcji mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa w zamkniętych przestrzeniach. Co istotne, doszło w tym przypadku do współdziałania tradycyjnie stojących w opozycji do siebie retailerów i właścicieli centrów, a efektem tej współpracy była pełna mobilizacja wszystkich interesariuszy tego procesu.
W jaki sposób ZPPHiU zamierza wspierać polski handel w roku 2021?
Jesteśmy Związkiem zrzeszającym ponad sto pięćdziesiąt firm o różnych specyfikach i potencjale. Słuchamy naszych członków i staramy się reagować na ich potrzeby. Zamierzamy kontynuować cykl webinariów prawnych, mających na celu dostarczanie naszym członkom narzędzi, które pozwolą im bardziej świadomie podejmować decyzje. We współpracy z Konfederacją Lewiatan przekazujemy członkom informacje o planowanych zmianach legislacyjnych z interesującego nas zakresu. Dzielimy się danymi o dynamice odwiedzalności i obrotów naszych sklepów.
Zakładając, że sytuacja epidemiologiczna zostanie niebawem opanowana, będziemy obserwować i analizować rynek na bieżąco. Nadrzędnym celem jest utrzymanie pracowników, a następnie stopniowe odzyskiwanie stabilizacji i odrabianie bardzo znaczących strat, jakie ponieśliśmy jako polscy przedsiębiorcy. Z pewnością niezbędne będzie nam wsparcie władz. Oczekujemy pomocy w zakresie wzajemnych zobowiązań najemców/ korzystających i wynajmujących/ właścicieli obiektów handlowych.
Istotne jest zrozumienie rządzących dla naszych postulatów także w zakresie podatków, czy wykładni przepisów dotyczących obszarów określanych dziś w sposób niejednoznaczny. Będziemy wnioskować o rozwiązania korzystne dla branży, które umożliwią nam odbudowę naszej pozycji sprzed pandemii.
Większość najemców centrów handlowych to firmy z branży mody. Z jakimi najważniejszymi wyzwaniami i w jaki sposób powinny się one zmierzyć w przyszłym roku, aby zrealizować swoje cele?
Przyszły rok niesie dla nas więcej, niż zwykle, niewiadomych. Trudno przewidzieć, w jakim tempie i w jakim stopniu, odnosząc do stanu z 2019 r , klienci wrócą do centrów handlowych, po ich pełnym uaktywnieniu.
Będziemy musieli stawić czoła wyzwaniom, które trudno dziś w pełni nazwać i odpowiedzieć sobie na szereg pytań. Czy bezprecedensowe doświadczenia mijającego roku zmienią nasze potrzeby zakupowe w dłuższej perspektywie ?
Na branżę modową istotnie wpłynął w tym roku homeworking. Czy się utrzyma? Jeśli tak, to czy potrzeba wygody i luzu, przeważy długofalowo nad większą formalnością strojów biurowych? A może nastąpi pewne odbicie – i na jakiś czas porzucimy dresy? Od kiedy będą możliwe większe spotkania towarzyskie, których powrót wpłynąłby z pewnością na rynek garniturów i damskich kreacji wyjściowych?
Wyzwaniami na poziomie biznesowym dla właścicieli firm będzie przywrócenie płynności i stopniowa odbudowa marży handlowej. Konieczne też będzie bardziej zdecydowane przemyślenie i implementacja nowych technologii, jako wsparcia sprzedaży zarówno e-commerce’owej, jak i w sklepach tradycyjnych