ZPPHiU: W stronę odbudowy pozycji sprzed pandemii

Na temat planów Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług  oraz wyzwań, które stoją przed firmami z branży mody w przyszłym roku, z Zofią Morbiato, dyrektor generalną organizacji, rozmawia Jerzy Osika.

Państwa Związek, mimo że należy do najmłodszych, szybko zdobył wielu członków i udowodnił, że w obliczu zagrożeń, wspólnie można zdziałać więcej niż w pojedynkę. Co uważacie Państwo za najważniejszy sukces ZPPHiU w mijającym roku?  

Sukcesem założycielskim  jest ukonstytuowanie się  organizacji w tak ekstremalnych i bezprecedensowych okolicznościach, jak pandemia. Połączenie sił i wspólne działania pozwoliły nam jednym głosem apelować o dostrzeżenie potrzeb branży i prowadzić rozmowy z władzami państwowymi, co między innymi doprowadziło do potwierdzenia abolicji czynszowej i uregulowania sytuacji pomiędzy udostępniającymi i korzystającymi z powierzchni handlowych w ramach pierwszej tarczy antykryzysowej na czas lockdownu.

Jako grupa pracodawców walczymy o polskie marki, często firmy rodzinne z wieloletnimi tradycjami, a przede wszystkim o ochronę  tysięcy miejsc pracy, które w  konsekwencji lockdownów są zagrożone przez niestabilność naszego sektora. Znaczącym osiągnięciem mijającego roku,  jest też przekonanie decydentów do otwarcia centrów handlowych po drugim lockdownie, poprzez racjonalne argumentowanie, że przestrzenie handlowe są i mogą pozostać bezpieczne.  Nasze ankiety  przeprowadzone wśród członków wskazują na bardzo odpowiedzialne podejście do restrykcji mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa w zamkniętych przestrzeniach.  Co istotne,  doszło w tym przypadku do współdziałania tradycyjnie stojących w opozycji do siebie retailerów i właścicieli centrów, a efektem tej współpracy była pełna mobilizacja wszystkich interesariuszy tego procesu.

W jaki sposób ZPPHiU zamierza wspierać polski handel w roku 2021?

Jesteśmy Związkiem zrzeszającym ponad sto pięćdziesiąt firm o różnych specyfikach i potencjale. Słuchamy naszych członków i staramy się reagować na ich potrzeby.  Zamierzamy kontynuować cykl webinariów prawnych, mających na celu dostarczanie naszym członkom narzędzi, które pozwolą im bardziej świadomie podejmować decyzje. We współpracy z Konfederacją Lewiatan przekazujemy członkom informacje o planowanych zmianach legislacyjnych z interesującego nas zakresu. Dzielimy się danymi o dynamice odwiedzalności i obrotów naszych sklepów.

Zakładając, że sytuacja epidemiologiczna zostanie niebawem opanowana, będziemy obserwować i analizować rynek na bieżąco. Nadrzędnym celem jest utrzymanie pracowników,  a następnie stopniowe odzyskiwanie stabilizacji i odrabianie bardzo znaczących strat, jakie ponieśliśmy jako polscy przedsiębiorcy. Z pewnością niezbędne będzie nam wsparcie władz. Oczekujemy pomocy w zakresie  wzajemnych zobowiązań najemców/ korzystających  i  wynajmujących/ właścicieli obiektów handlowych.

Istotne jest zrozumienie rządzących dla naszych postulatów  także  w zakresie podatków, czy wykładni  przepisów dotyczących obszarów określanych dziś w sposób niejednoznaczny. Będziemy wnioskować o  rozwiązania korzystne dla branży, które umożliwią nam odbudowę naszej pozycji sprzed pandemii.

Większość najemców centrów handlowych to firmy z branży mody. Z jakimi najważniejszymi wyzwaniami i w jaki sposób powinny się one zmierzyć w przyszłym roku, aby zrealizować swoje cele?

Przyszły rok niesie dla nas więcej, niż zwykle, niewiadomych. Trudno przewidzieć, w jakim tempie i w jakim stopniu,  odnosząc do stanu  z 2019 r ,  klienci wrócą do centrów handlowych, po ich pełnym uaktywnieniu.

Będziemy musieli stawić czoła wyzwaniom, które trudno dziś w pełni nazwać i odpowiedzieć sobie na szereg pytań. Czy bezprecedensowe doświadczenia mijającego roku zmienią nasze potrzeby zakupowe w dłuższej perspektywie ?  

Na  branżę  modową  istotnie wpłynął  w tym roku homeworking. Czy się utrzyma?  Jeśli tak, to czy  potrzeba wygody i luzu,  przeważy długofalowo nad większą formalnością strojów biurowych?  A może nastąpi pewne odbicie – i na jakiś czas porzucimy dresy? Od kiedy będą możliwe większe spotkania towarzyskie, których powrót wpłynąłby z pewnością na rynek garniturów i damskich kreacji wyjściowych?  

Wyzwaniami na poziomie biznesowym dla właścicieli firm będzie przywrócenie płynności i stopniowa odbudowa marży handlowej. Konieczne też będzie bardziej zdecydowane przemyślenie i implementacja nowych technologii,  jako wsparcia sprzedaży zarówno e-commerce’owej, jak i w sklepach tradycyjnych

Data publikacji: 21.12.2020
Przeczytaj również

Rynek:
Grupa CCC z najwyższą w historii sprzedażą kwartalną

Grupa CCC zamyka drugi kwartał roku obrotowego 2021 (maj-lipiec) najwyższą w historii sprzedażą kwartalną, tj. 2 mld PLN (+41% rdr). Blisko… więcej »

Rynek:
LPP podsumowuje kwartał i szykuje się na trudny koniec roku

W drugim kwartale roku obrotowego 2021/2022 sprzedaż właściciela marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay wzrosła o 71%… więcej »

Rynek:
Zalando: branża mody musi przejść na system obiegu zamkniętego

Europejska platforma modowa i lifestyle’owa, wprowadza nowe modele biznesowe i praktyki w zakresie obiegu zamkniętego w całym cyklu życia… więcej »