5 wskazówek jak promować swoją markę modową w social media

Na zdjęciu: Daria Knapik

Marketing twojej marki modowej nie może pominąć komunikacji w social media. To ogromny potencjał dla brandu, dzięki któremu zbudujesz zaangażowaną społeczność i zwiększysz sprzedaż. Poznaj eksperckie wskazówki Darii Knapik, Digital Marketing Team Leader agencji Tigers i zacznij wyznaczać trendy na wirtualnych wybiegach.

W cyfrowej dżungli pełnej różnorodnych aplikacji i narzędzi niełatwo się odnaleźć. Od czego więc zacząć? Fundamentem planu marketingowego będzie określenie i szczegółowe poznanie grupy docelowej a także działania, które mają doprowadzić do realnego celu. O podstawach marketingu mody dowiesz się z więcej z książki Harriet Posner. Natomiast w tym artykule razem z Darią Knapik omawiamy: potencjał Instagrama dla biznesu, nową aplikację modową Styles, techniki rozwoju konta na TikToku, budowanie marki osobistej na LinkedIn oraz kilka niezbędnych narzędzi social media.

Zadbaj o profil swojej marki na Instagramie

Profil na Instagramie to wizytówka Twojej marki. Feed, treści, stories, bio i wszelkie publikacje w tym medium stanowią wnętrze Twojego sklepu. Budowanie profilu na Instagramie możesz więc potraktować, jak projektowanie i kolejno dbałość o asortyment Twojego realnego sklepu.

Zadbaj o wyjątkowe przeżycia klienta. Niech od pierwszych kliknięć w profilu zobaczy, że Instagram Twojej marki jest spójny wizualnie, autentycznie prezentuje produkty, angażuje klientów do rozmowy czy oferuje ciekawe programy ambasadorskie. Nie bój się także pokazać, kto tworzy markę. Kilka ujęć zespołu w stories czy reels o budowaniu brandu z perspektywy różnych pracowników – wzmocnią autentyczność i zbliżą klientów do marki!

Nie wiesz od czego zacząć? Polecamy przeprowadzić audyt dotychczasowego konta swojej marki na Instagramie lub zlecić to zadanie podwykonawcy.

– To jak feedbackowanie, tyle że kanału. Zrób check swoich dotychczasowych działań. Sprawdź, co robisz dobrze, co się sprawdza, które z przyjętych na etapie tworzenia strategii komunikacji działań rzeczywiście przekładają się na realizację twoich celów biznesowych. – przekonuje Daria Knapik, Digital Marketing Team Leader agencji Tigers.

Dzięki audytowi, nie podążysz ślepo za przyjętymi, niekoniecznie skutecznymi działaniami czy trendami. – Zyskasz natomiast szansę, by zaadresować to, co dotychczas się nie sprawdziło. Przekonasz się, jak wypadasz na tle konkurencji, czego realnie potrzebują użytkownicy, którzy w założeniu są lub mają być Twoimi klientami – dodaje Daria Knapik.

Profesjonalne prowadzenie profilu marki na Instagramie to przede wszystkim:

  • zamiana liczby followersów w realnych klientów
  • wzrost zainteresowania marką potencjalnych klientów
  • generowanie bezpłatnych zasięgów
  • budowanie fanów marki i wzmacnianie idei love brandu
  • zabezpieczenie konta przed kradzieżą

Nie bój się TikToka

To przestrzeń, w której dzięki krótkim materiałom wideo możesz zbudować swoje modowe imperium. Do tworzenia tiktoków nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu. Wystarczy telefon, dzienne światło i pomysł, który może przyjść wraz z szybkim researchem trendów tiktokowych.

Potencjał platformy dostrzega coraz więcej firm z branży modowej, między innymi CCC (@cccshoesbags), której treści wideo zostały wyświetlone w aplikacji już ponad 20 milionów razy.

Według badań, 47% użytkowników platformy uważa, że TikTok odgrywa ważną rolę w odkrywaniu i inspirowaniu do poszukiwania dodatkowych informacji o produktach modowych (TikTok Marketing Science EU Retail Vertical Research 2021 conducted by Walnut Unlimited, Results for UK, France, Germany, Italy, Spain). Więcej o potencjalne TikToka dla marek modowych przeczytasz w tym artykule.

Zadbaj o swoją markę osobistą na LinkedIn

LinkedIn to platforma, która stała się największą na świecie siecią zawodową, skupiającą ponad 810 mln użytkowników z ponad 200 krajów i terytoriów. Wobec tego, nie może tam zabraknąć twojej marki osobistej. Warto wykorzystać to medium do budowania historii o swoim biznesie, dzielenia się spostrzeżeniami wokół branży fashion, publikowania najnowszych trendów modowych z perspektywy przedsiębiorcy i angażowania do dyskusji potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.

Nie zastanawiaj się, czy na LinkedIn jest przestrzeń na komunikację o marce modowej. Wyznacz ten trend według własnych zasad. Pamiętając o unikalnym dla siebie języku komunikacji, możesz stać się liderem opinii, który nie tylko subtelnie wypromuje własny brand. To przede wszystkim okazja do wirtualnego networkingu, rozbudowania sieci kontaktów, obserwowania zachowań konsumenckich i konkurencji.

– Jeśli Twoja marka ma w swoim DNA wartości, które widnieją nie tylko na papierze, ale są w firmie żywe i przekładają się na Wasze wybory, decyzje biznesowe i to dzięki nim jesteście tym, kim jesteście (czyt. odróżniacie się od konkurencji), to mów o tym wszędzie tam, gdzie Twoi klienci mogą Cię usłyszeć. Największe domy mody na świecie robią to świetnie. Na naszym rodzimym rynku, MODIVO jest jedną z ciekawszych pozycji do obserwowania. Inspiruj się i działaj, niech o twojej marce będzie głośno – zachęca Daria Knapik.

Skorzystaj z narzędzi

Colorkuler – Branża fashion, jak żadna inna, bazuje na doskonałych jakościowo materiałach – zdjęciach i wideo. Jak zachować estetykę na profilu na IG i sprawić, by cały feed wyglądał kapsułowo, estetycznie i sprawiał wrażenie, że wszystko, co na nim pokazujesz, pasuje do siebie? Z pomocą przychodzą aplikacje, które pomogą Ci utrzymać kolorystykę np.  Colorkuler (opcja pro i za free).

Klarna/PayPo – czyli kolaboracja z firmami umożliwiającymi twoim klientom odroczenie płatności. Ale uwaga – jeśli idea zakupów w stylu fast and furious nie wpisuje się w DNA Twojej marki – nie rób tego. Transparentność i konsekwencja przede wszystkim.

Monitoring sieci – nie tylko social media, ale całego digitalu (i offline, jeśli twoje działania PR-owe są skuteczne). Monitoring usprawnia dynamiczne reagowanie na wzmianki o twojej marce, pozwala robić świetne RTMy czy przekuwać nawet potencjalną „burzę” w sukces.

Dedykowana aplikacja twojej marki – to jeden z najlepszych strategicznych ruchów, jakie możesz wykonać, prowadząc markę odzieżową. Począwszy od insightów, po zacieśnianie relacji z klientami. Dla przykładu, Zara dla użytkowników aplikacji wprowadza SEASON SALE na kilkanaście godzin przed promocją, która pojawia się dla użytkowników strony i sklepów. H&M pozwala na zakupy z odroczoną płatnością i darmową dostawę, a Sinsay proponuje wybrane zniżki, lub nawet dostępność niektórych produktów wyłącznie w aplikacji.

Odkryj nową aplikację Styles

Marketingowe trendy jednogłośnie wskazują, że aplikacja Styles staje się konkurencją dla Pinteresta, Instagrama czy TikToka. Aplikacja powstała we współpracy z H&M Group. Nie wyklucza to jednak możliwości organicznej promocji innym markom.

– Styles ma ogromny potencjał. Oto (wreszcie!) aplikacja, w której nie ma miejsca na wyretuszowane, idealne zdjęcia z sesji. Nie ma informacji o tym, ile osób polubiło nasze zdjęcia – a więc i niezdrowej, prowadzącej do obniżenia samooceny rywalizacji. Nie ma przytłoczenia nadmiarem treści, które trzeba mocno przefiltrować, nim trafimy na to, co interesuje nas najbardziej – komentuje Daria Knapik.

Styles ma za to kategorie outfitów – od takich na randkę, do szkoły czy pracy, po wypad na obiad ze znajomymi czy winter trends. Wrzucając zdjęcie, możesz oznaczyć kategorie, które pasują do prezentowanego outfitu, dodać krótki opis a także podlinkować cały zestaw. To idealny zabieg dla przedstawicieli marek modowych w aplikacji.

Wydaje się, że twórcy aplikacji Styles doskonale zrozumieli potrzebę współczesnej komunikacji modowej. Zaprojektowali wirtualny pokaz, który można współtworzyć, komentować, rozwijać, ale i pominąć, tworząc własną kolekcję. To aplikacja zarówno dla stylistów, dziennikarzy modowych, projektantów, właścicieli marek i sklepów innych brandów, jak i indywidualnych użytkowników poszukujących inspiracji.

– Dostrzegam w Styles także ogromne źródło insightów dotyczących generacji Z, a za chwilę i Alfa. Dzięki aplikacji można dosłownie zobaczyć co się teraz nosi i kim się inspiruje. A umiejętna analiza trendów pozwala nam wyjść przed szereg i tworzyć je według własnej koncepcji – mówi Daria Knapik.

Według danych z 31.01.2023 aplikacja ma około 16 000 aktywnych użytkowników z całej Europy. Aktualnie nie jest dostępna dla użytkowników Androida w Polsce. Możliwe, że przy zuniwersalizowaniu dostępności, liczba użytkowników wystrzeli jak kariera Galliano po pokazie dla Diora w 1998.

– Czytając wywiad z Veroną Farrell, community manager w Styles jestem pewna, że o aplikacji za chwilę będzie naprawdę głośno w całej Europie. Twórcy mają ambitne plany rozwojowe i bacznie obserwują zachowania swoich użytkowników. Dostosowują także funkcjonalność aplikacji do ich potrzeb. Styles ma być bezpiecznym miejscem dla tych, którzy po prostu szaleńczo kochają modę. Niezależnie od stylu – podsumowuje Daria Knapik.

Data publikacji: 28.02.2023
Przeczytaj również

Marketing:
Kappahl w kampanii „Denim Fit For You” przybliża proces produkcji dżinsów

Kappahl skupia się na przedstawieniu transparentności procesu produkcji dżinsów, dając klientom możliwość śledzenia pochodzenia i etapów… więcej »

Marketing:
Pokolenie Alpha. Jakie wartości są ważne w budowaniu marek
i doświadczeń dla najmłodszych klientów?

Mimo, iż najstarsi członkowie pokolenia Alpha  dopiero wkraczają w wiek nastoletni, to wielu marketerów już dziś skupia na nich uwagę… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »