W 2020 r. polski producent bielizny odnotował 173,7 mln zł przychodów ze sprzedaży. Skonsolidowany zysk neto wyniósł 3,8 mln zł (-0,7 proc. r/r), natomiast EBITDA 22,7 mln zł (wzrost 4,7 proc. r/r). W okresie naznaczonym pandemią Grupa E&H skokowo zwiększyła sprzedaż w internecie. Przychody w kanale e-commerce wyniosły 33 mln zł (wzrost 97 proc. r/r), co jest najwyższym wynikiem w historii. Grupa zakończyła 2020 rok z rekordowym poziomem środków pieniężnych w kwocie 9,3 mln zł.
– Ubiegłoroczne wyniki, wypracowane w czasie pandemii, są potwierdzeniem stabilności biznesu, a zbliżony poziom przychodów oraz wyniku netto, w stosunku do 2019 r., jest dowodem na dojrzałość naszej organizacji. Grupa E&H w niezwykle wymagającym otoczeniu rynkowym potrafiła generować powtarzalne, rentowne wyniki. Marża brutto na sprzedaży osiągnęła poziom 61 proc. i była wyższa od poziomu z 2019 roku. Sytuacja finansowa Grupy pomimo ograniczeń w handlu jest bardzo dobra, poziom gotówki na koniec 2020 r. wyniósł rekordowe 9,3 mln zł. Pamiętajmy, że branża odzieżowa była jednym z tych sektorów gospodarki, które w okresie pandemii ucierpiały najmocniej – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.
Do skutecznego ograniczenia negatywnego wpływu pandemii COVID-19 na wyniki finansowe Spółki przyczyniły się: realizacja długoterminowej strategii rozwoju opartej na doskonaleniu oferty asortymentowej, rozbudowa sieci sprzedaży, a także efektywnie wdrożone działania reorganizacyjne – zabezpieczenie i dywersyfikacja łańcucha dostaw oraz optymalizacji wielkości zamówień i zapasów towarów.
– Ubiegły rok mimo wielu wyzwań był również okresem wielu szans i możliwości. Zdywersyfikowana i elastyczna sieć sprzedaży, w skład której wchodzą: sklepy własne, franczyzowe, hurt i multibrandy oraz kanał e-commerce szybko dostosowała się do rynku w czasie pandemii. Sprzedaż w intrenecie osiągnęła rekordowy poziom 33 mln zł. Kanał e-commerce, poza coraz istotniejszą funkcją sprzedażową, pełni również rolę efektywnego narzędzia marketingowego i komunikacyjnego w relacjach z klientkami. Coraz większą popularnością cieszy się nasza aplikacja brafittingowa – IDEALNE DOPASOWANIE®, z której w ubiegłym roku skorzystano ponad 70 tys. razy. Budowanie pozytywnej relacji z marką jest jednym z filarów naszej działalności. Na tym polu również odnieśliśmy w ubiegłym roku sukces – liczba Klientów ESOTIQ CLUB na koniec 2020 r. wynosiła ponad 1,16 mln uczestników, co oznacza ok. 16% przyrost r/r – podkreśla Adam Skrzypek.
Zarząd E&H z umiarkowanym optymizmem podchodzi do najbliższej przyszłości. – Informacja o ponownym otwarciu galerii handlowych jest dla nas oczywiście pozytywna – choćby z tego względu, że wszystkie salony własne E&H są zlokalizowane w centrach handlowych. Mimo że minione miesiące charakteryzowała bezprecedensowa zmienność i niepewność, nasze plany i ambicje pozostają niezmienne. Chcemy dalej rosnąć i rozwijać wszystkie kanały sprzedaży – zarówno tradycyjny przez otwarcie nowych salonów w atrakcyjnych lokalizacjach oraz inwestować w e-commerce – zapowiada Adam Skrzypek.
Na koniec 2020 r. Grupa posiadała 312 salonów, w tym w tym 242 sklepy franczyzowe, o łącznej powierzchni 19 405 m 2
Na poziomie jednostkowym w 2020 Esotiq & Henderson S.A wypracował 171,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, odnotowując 7,8 mln zł EBIT oraz 1,05 mln zł zysku netto