Grupa Esotiq & Henderson ponownie notuje rekord sprzedaży i utrzymuje marże

Polski producent bielizny zanotował po trzech kwartałach br. 204,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+9,8 proc. r/r), co jest historycznie najlepszym wynikiem po dziewięciu miesiącach roku. EBITDA osiągnęła 22,9 mln zł (+0,9 proc. r/r), zysk operacyjny 11,5 mln zł (+1,1 proc. r/r) a zysk netto był niższy o 45,3 proc. r/r i wyniósł 5 mln zł. W analogicznym okresie ub.r. spółka zaksięgowała 2,4 mln zł zysku ze sprzedaży akcji własnych, a w obecnym kwartale ok. 750 tys. zł wyniosły koszty sprzedaży akcji z programu motywacyjnego (w 2022 r. ten koszt pojawił się w IV kwartale). Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 50,3 mln zł, a marża brutto na sprzedaży w trzecim kwartale 2023 r. ukształtowała się na poziomie 61,3 proc. (+2,4 p.p. r/r). Na koniec września br. liczba klientek w programie Esotiq Club przekroczyła 1.500 tys.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w okresie styczeń – październik 2023 r. wyniosły ok. 228 mln zł i były wyższe o około 13 proc. niż w tym samym okresie roku ubiegłego. W ujęciu narastającym skonsolidowana marża ze sprzedaży w okresie styczeń – październik 2023 r. wyniosła około 63,7 proc i była wyższa o ok. 2 p.p. r/r. Grupa zakończyła trzeci kwartał 2023 roku środkami pieniężnymi w kwocie 2,8 mln zł, ich niższy stan r/r spowodowany jest wypłatą dywidendy oraz bieżącą spłatą kredytów, pożyczek i leasingu finansowego.

To był kolejny udany kwartał dla Grupy Esotiq & Henderson. Po raz kolejny zanotowaliśmy rekord sprzedaży utrzymując marżę brutto na sprzedaży powyżej 61 proc. Niewielki spadek marży brutto na sprzedaży w porównaniu z drugim kwartałem tego roku, jest efektem zwiększonych wyprzedaży przy jednoczesnym obniżeniu stanu zapasów, gdyż w trzecim kwartale wyprzedawaliśmy starsze sezony. Wciąż skupiamy na  generowaniu sprzedaży i maksymalizacji marży brutto. Przed nami okres świąteczny, który jest najważniejszym okresem w branży. Jesteśmy przygotowani, żeby wykorzystać ten czas jak najlepiej – powiedział Adam Skrzypek, p.o. prezesa zarządu Esotiq & Henderson.

Grupa odnotowała również rekordową sprzedaż w Internecie, która w trzecim kwartale br. wzrosła do 16 mln zł (+38 proc. r/r), czyli osiągnęła wynik zbliżony do sprzedaży uzyskanej w sklepach stacjonarnych. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. wynik ze sprzedaży Internetowej wzrósł o +39 proc. r/r i ukształtował się na poziomie 40 mln zł. Dobry rezultat został osiągnięty również na rynku niemieckim – prawie dwukrotny wzrost sprzedaży Internetowej (+85 proc. r/r).

Tak dobre wyniki sprzedaży internetowej to efekt stabilnej współpracy z Zalando, About You i jak i wieloma marketplace’ami na które mocno stawiamy. Skupiamy się na rozwoju Grupy Esotiq & Henderson. Zbudowaliśmy dział marketplace, poszerzyliśmy dział produkcji, przygotowujemy się do szerszej ekspansji eksportowej w krajach Europy Zachodniej i Południowej. Kontynuujemy m.in. rozmowy z Zalando w Austrii i Szwajcarii. Stawiamy większy nacisk na logistykę i analitykę, chcemy być najlepsi w zamawianiu towaru, kupować po korzystnych cenach, realizować zamówienia w krótkim czasie. Kontynuujemy naklejanie cen w sklepie, gdyż ten pomysł pozytywnie przełożył się na osiągnięte wyniki. Nie mamy obecnie problemów z łańcuchami dostaw a niższe zapasy to efekt wyprzedaży oraz optymalizacji kosztów zgodnie z długofalową strategią – mówi Adam Skrzypek, p.o. prezesa zarządu Esotiq & Henderson.

Na koniec września 2023 roku aplikację mobilną Esotiq pobrało ok. 197 tys. użytkowników. Spółka nadal będzie dążyła do zwiększenia pobrań aplikacji, gdyż daje to większe możliwości komunikacji z klientem i przekłada się na 4,6 proc. konwersji.

Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. Grupa posiadała 286 salonów o łącznej powierzchni 17 643 m2.  Niewielki spadek powierzchni o 4 proc. r/r był spowodowany głównie zamknięciami salonów w Polsce. 26 września 2023 roku został otwarty drugi salon w Serbii, gdzie spółka zgodnie z planem chce dążyć do otwarcia 5 salonów w całym roku.

Zamknięcia salonów w Polsce są efektem tego, że stawiamy na jakość lokalizacji i chcemy mieć salony o największej rentowności w stosunku do posiadanego towaru. Z kolei zamknięcie salonu w Stuttgarcie w Niemczech podyktowane było realizacją idei, że skupiamy się na sprzedaży e-commerce oraz rozwijamy dział marketplace  – mówi Adam Skrzypek, p.o. prezesa zarządu Esotiq & Henderson.

Wśród najważniejszych działań marketingowo promocyjnych Grupy Esotiq & Henderson w 3 kwartale br. należy wymienić: Summer sale w Esotiq – wakacyjna wyprzedaż kolekcji wiosna-lato 2023, preview jesiennej kolekcji Esotiq – wrześniowa przedsprzedaż najnowszej kolekcji jesień 2023, wprowadzenie kolekcji specjalnej created by Joanna Krupa oraz kampanie w TV i na YT.

ESOTIQ&HENDERSON to firma, która zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych (głównie bielizny) i kosmetycznych. Spółka prowadzi sprzedaż w kraju oraz zagranicą. ESOTIQ obecnie posiada 286 salonów w całej Grupie, w tym 216 sklepów franczyzowych i 70 sklepów własnych.

Data publikacji: 13.12.2023
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »