LPP: większe przychody z zagranicy i z e-commerce

fot. www.lppsa.com

W III kwartale 2016 roku przychody LPP, właściciela marek odzieżowych Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay i Tallinder wyniosły 1,5 mld zł. Dynamika wzrostu przychodów na poziomie 18 proc. rok do roku to najlepszy rezultat od dwóch lat. Ponadto, po raz pierwszy w historii firmy, sklepy Reserved spoza Polski wypracowały większy przychód niż salony krajowe, spółka konsekwentnierealizuje strategię, zgodnie z którą  w ciągu 2-3 lat większość przychodów LPP pochodzić będzie z zagranicy. Równocześnie LPP zwiększa przychody z e-commerce – po 9 miesiącach br. ich wartość wyniosła 100 mln zł, co stanowi wzrost o 103 proc. rdr.

Naszym celem jest by przychody firmy rosły szybciej niż powierzchnia handlowa sklepów – w III kwartale 2016 roku udało się go w pełni zrealizować. Cieszy nas także, że największy nominalny wzrost sprzedaży spółka zanotowała na kluczowych rynkach – w Rosji, Polsce i Niemczech – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes i dyrektor finansowy LPP. W raportowanym okresie, po raz pierwszy w historii, sklepy Reserved spoza Polski wypracowały większy przychód niż salony krajowe. Widzimy wyraźnie, że pozycjonowanie naszego flagowego brandu, jako marki globalnej przynosi nie tylko efekty wizerunkowe, ale także przekłada się bezpośrednio na nasz biznes m.in. w Niemczech, które są obecnie naszym 5 rynkiem pod względem przychodów. Zakładamy, że w ciągu 2-3 lat większa część naszych przychodów pochodzić będzie z zagranicy – dodaje wiceprezes.

Sprzedaż w tzw. sklepach porównywalnych (LFL) wszystkich marek wzrosła o niemal 11 proc. rdr., a o ponad 8 proc. zwiększyła się sprzedaż na metr kwadratowy. Strata netto LPP w raportowanym okresie wyniosła natomiast 6 mln zł. Na lekko ujemny wynik LPP w III kwartale 2016 roku istotny wpływ miało kilka czynników. Pierwszym z nich było obniżenie marży brutto, która wyniosła 47 proc., czyli 5,5 pkt. proc. mniej rdr., i na której wartość wpłynęły intensywne letnie wyprzedaże, dzięki którym firma redukowała zapasy. Na wynik wpłynęły także koszty likwidacji marki Tallinder oraz wysoki kurs dolara, w którym firma rozlicza się z większością dostawców.

Na koniec III kwartału 2016 roku sieć sprzedaży LPP obejmowała powierzchnię handlową wielkości 888 tys. mkw., czyli o 11 proc. więcej niż rok temu. Pod koniec września firma zarządzała 1668 sklepami zlokalizowanymi w 18 krajach. LPP konsekwentnie realizuje także strategię rozwoju e-commerce. Sprzedaż internetowa w raportowanym okresie stanowiła 3,4 proc. przychodów z Polski i 2,1 proc. sprzedaży całej grupy, co stanowi wzrost o 127 proc. rdr. Do 2020 roku sprzedaż on-line ma generować 7-8 proc. przychodów spółki.

Kolejny kwartał z rzędu największy procentowy wzrost przychodów osiągnęły marki LPP adresowane wyłącznie do kobiet – Sinsay (120 mln zł, +45 proc. rdr.) oraz Mohito (192 mln zł, +27 proc. rdr.) Dwucyfrowo wzrosła także sprzedaż w salonach Reserved (661 mln zł, +18 proc. rdr.) i Cropp (246 mln zł; +13 proc. rdr.) oraz House (189 mln zł, +11 proc rdr.).

CAPEX w III kwartale 2016 roku wyniósł 62 mln zł. Firma planuje natomiast wyraźne zwiększenie inwestycji w 2017 roku. Szacowane nakłady mają wynieść ok. 430 mln zł, z czego 350 mln zł LPP planuje wydać na rozwój sieci sprzedaży, a ok. 80 mln zł na rozbudowę siedziby firmy.

W 2017 roku LPP planuje zwiększenie łącznej powierzchni salonów stacjonarnych o około 11 proc. Flagowa marka LPP – Reserved, zadebiutuje na 4 nowych rynkach. Kluczowe znaczenie dla rozwoju w Europie Zachodniej będzie mieć otwarcie flagowego salonu na Oxford Street w Londynie. Ponadto spółka rozpocznie działalność na kolejnym rynku bałkańskim – w Serbii. Istotny udział w rozwoju sieci będą mieć także sklepy franczyzowe na Białorusi i w Kazachstanie. Spółka wraca także do rozwoju w Rosji i na Ukrainie, czyli na rynkach, które generują obecnie 25 proc. jej przychodów, a także do dalszej ekspansji na Bliskim Wschodzie – w 2017 roku lokalny partner LPP, firma Azadea otworzy kolejne salony Reserved w Egipcie oraz Katarze

Data publikacji: 2.12.2016
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »