Zalando: branża mody musi przejść na system obiegu zamkniętego

Europejska platforma modowa i lifestyle’owa, wprowadza nowe modele biznesowe i praktyki w zakresie obiegu zamkniętego w całym cyklu życia produktu. Mają one na celu wdrożenie zasad obiegu zamkniętego i przedłużenie do 2023 r. żywotności co najmniej 50 milionów artykułów modowych, zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Zalando do.MORE.

Branża modowa działa liniowo: weź – wyprodukuj – wykorzystaj – wyrzuć. Zalando, dzięki nowym inicjatywom, dąży do przejścia na system obiegu zamkniętego, całościowo przebudowując każdy etap cyklu życia produktu, tj.: projektowanie i produkcja – użytkowanie – ponowne użycie – zamknięcie pętli. Od projektowania pod kątem obiegu zamkniętego, poprzez kolekcję „redeZIGN for circularity”, pilotażowe naprawy, ciągłe skalowanie oferty produktów używanych, aż do opracowania platformy open source do zarządzania odpadami tekstylnymi w ramach projektu Sorting For Circularity, realizowanego wspólnie z Fashion for Good: strategia Zalando ma na celu znalezienie rozwiązań na całe spektrum wyzwań branżowych włączając klientów, marki i partnerów.

„Aby zmniejszyć swój negatywny wpływ na ludzi i planetę, branża modowa musi przejść na system obiegu zamkniętego. W Zalando postrzegamy tę konieczność jako wyjątkową okazję do przeprojektowania branży modowej, otwarcia nowych źródeł przychodów i wykorzystania już zachodzących znaczących zmian w zachowaniach konsumentów” – mówi Laura Coppen, Dyrektor ds. Gospodarki Cyrkularnej w Zalando. „Według naszego raportu Attitude-Behavior Gap, dla ponad 60% konsumentów ważne jest, aby ich ubrania zyskały nowe życie, a nie trafiały na wysypisko śmieci. Dążymy do zmian postaw w kierunku produktów i doświadczeń o obiegu zamkniętym. Nie mamy jeszcze wszystkich odpowiedzi, ale współpracujemy z kluczowymi twórcami zmian w branży, testując i skalując nowe rozwiązania, aby przejść do modelu biznesu o całkowicie zamkniętym obiegu”.

PROJEKTOWANIE
Na etapie projektowania Zalando współpracuje z fundacją Ellen MacArthur Foundation i berlińskim start-upem circular.fashion w celu zdefiniowania ogólnobranżowych kryteriów dotyczących produktów o obiegu zamkniętym oraz podnoszenia umiejętności swoich zespołów ds. marek własnych w zakresie projektowania z myślą o cyrkularności. Aby umożliwić świadome wybory o obiegu zamkniętym, Zalando wprowadza kolekcję kapsułową “redeZIGN for circularity” opartą na marce własnej ZIGN. Wszystkie z 50 artykułów z kolekcji męskich i damskich tekstyliów, butów i akcesoriów posiadają cyfrowy paszport produktu. Za pomocą kodu QR na etykiecie klienci mogą przejść do witryny produktu, aby dowiedzieć się, gdzie produkt został wyprodukowany, jak o niego dbać, jak go naprawiać i jak odsprzedać go Zalando.

WYKORZYSTANIE
11 października Zalando rozpocznie program pilotażowy pielęgnacji i naprawy ubrań, w celu zaangażowania klientów po zakupie i przedłużenia żywotności posiadanych przez nich produktów. Współpracując z londyńskim start-upem i aplikacją sprzedażową Save Your Wardrobe, za pośrednictwem platformy cyfrowej Zalando oferuje dla klientów z Berlina wysokiej jakości usługi pielęgnacji i naprawy odzieży, realizowane w wybranych lokalnych pracowniach krawieckich. Odbiorem i zwrotem naprawionych produktów zajmie się Zalando Premium Logistics. Ta usługa zostanie wkrótce wdrożona w Düsseldorfie, a w przyszłości dostępna będzie na innych rynkach.

PONOWNE WYKORZYSTANIE
Aby umożliwić klientom ponowne wykorzystanie i odsprzedaż swoich ubrań, Zalando stale rozwija swoją kategorię Pre-owned, za pośrednictwem, której konsumenci mogą nabywać i wystawiać zachowaną w dobrym stanie odzież używaną. Od premiery we wrześniu 2020 r. oferta Pre-owned wzrosła dziesięciokrotnie z 20 tys. do ponad 200 tys. artykułów. Klienci Zalando na 13 rynkach doceniają szybką dostawę, wysoki komfort metod płatności i zwrotów, a także stale realizowany pilotaż opakowań bez plastiku.

ZAMKNIĘCIE OBIEGU
Zalando inwestuje w nowe technologie recyklingu, aby zwiększyć w branży poziom tekstyliów przetwarzanych na nowe, który obecnie wynosi 1%. Niedawno Zalando ogłosiło swoją inwestycję w grupę Infinited Fiber Company, zajmującą się technologią regeneracji tekstyliów, która, aby zmniejszyć zależność świata od surowców pierwotnych, tworzy nowe włókno tekstylne wysokiej jakości z odpadów tekstylnych.

W ramach projektu Sorting For Circularity, realizowanego wspólnie z Fashion for Good, Zalando skaluje platformę open source do zarządzania odpadami tekstylnymi. Projekt ten zapewnia kompleksową analizę odpadów tekstylnych przy użyciu dokładniejszej, innowacyjnej technologii Near Infrared, mapując możliwości recyklingu tekstyliów.

Badania doprowadzą do stworzenia otwartej platformy cyfrowej, która pozwoli łączyć odpady tekstylne z sortowni z podmiotami zajmującymi się recyklingiem, umożliwiając ich wykorzystanie i budowę infrastruktury w celu zwiększenia skali działań w ramach obiegu zamkniętego w nadchodzących latach.

Zalando działa również w Europie na rzecz organizacji accelerating circularity, która skupia marki, sprzedawców detalicznych, podmioty zajmujące się recyklingiem i sortowaniem produktu na dalszym etapie jego cyklu życia, aby umożliwić im mapowanie, gdzie produkty trafiają i jak kierować je na wysypisko.

Data publikacji: 6.10.2021
Przeczytaj również

Rynek:
Grupa CCC z najwyższą w historii sprzedażą kwartalną

Grupa CCC zamyka drugi kwartał roku obrotowego 2021 (maj-lipiec) najwyższą w historii sprzedażą kwartalną, tj. 2 mld PLN (+41% rdr). Blisko… więcej »

Rynek:
LPP podsumowuje kwartał i szykuje się na trudny koniec roku

W drugim kwartale roku obrotowego 2021/2022 sprzedaż właściciela marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay wzrosła o 71%… więcej »

Rynek:
Esotiq & Henderson z rekordowymi zyskami w pierwszym półroczu 2021

W pierwszym półroczu 2021 r. polski producent bielizny wypracował 6,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto (wzrost o 30204 proc. r/r), zysk… więcej »